uitglijden in een bocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janaa_

uitglijden in een bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:31

mijn fries is dus 7 jaar ( gekocht toen hij 6 was)
en als we galloperen vliegt hij onder uit in de bocht ( dit gebeurt niet altijd !!!)
maar gelukkig heb ik mij er al alle keren ondruit kunnen houden
heb veel bochtjes werk gedaan, instappen veel bochten , draven ook veel bocht.. voltes, slangevolte ,"S" , ...
ook aan de longe is hij moeilijk in gallop te krijgen,

ik wil namelijk les nemen met hem maar heb geen trailer en vinden niemand die het aan huis wil doen + we hebben geen bak, we rijden in een veld waar ik dan mijn bak indeel

ligt het misschien eraan omdat ik op gras rij?
mijn been hulpen gebruik ik genoeg
stelling vragen gaat een beetje, anders ligt hij weer op de grond :\
en hij loopt met zijn benen voor elkaar, als je snapt wat ik bedoel.. misschien ligt het hier aan??

iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:35

Als er ijzers onder zitten en je rijdt op gras dan is het niet zo gek dat hij soms onderuit gaat. Hij mist de kracht en balans om rechtop te blijven op die gladde combi. Van hieruit kunnen we natuurlijk niet beoordelen of je op de juiste manier aan het trainen bent maar als je goed bezig bent en het nog niet lukt dan zou ik de rug eens laten nakijken door een fysio. Want hij moet lichamelijk natuurlijk wel in staat zijn tot het gevraagde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re: uitglijden in een bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:40

Heb je hem laten keuren bij aankoop?
Hij kan een vorm van ataxi hebben .

Heb je filmpjes van hoe hij loopt?

Overigens als je een oproepje plaatst voor instructie weet ik zeker dat je wel iemand vind die je wilt lesgeven aan huis hoor.

Moet je wel het kaf van het koren scheiden en vragen naar de ervaring , en zowiezo een proefles afspreken, helaas geven veel mensen "les" die er totaal geen kaas van gegeten hebben.

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:14

hij is volledig gekeurd toen we hem kochten, en er is niks verkeer opgemerkt. maar ik weet wel hij bokte veel en er reed dus iedereen op. ik heb het eens na geteld en degene wie ik ken zijn het er 12 die er al op reden.. maar het zullen er waarschijnlijk meer zijn.

een vriendin van me heeft er ook op gereden en toen kon hij niet eens in de bak galloperen want het was te klein voor hem. velen hebben mij ook gezegt dat hij door die mensen zelf is opgeleerd zonder een kenner die er iets van weet en dat die mensen hem alleen maar gebruikten om te rijden... dus zolang hij vooruit ging was het goed hij liep ook alleen in de les mee en kon niet vanvoor. die mensen hebben hem dus geleerd achter iemand te lopen, daar heb ik ook nog problemen mee gehad.

er werden ook geen figuren mee gereden als ze niet in de les reden. ze zijn ook al op zijn 4 beginnen te springen en hij liep parcour 1.20m, zonder dat hij de dressuur onder de knie had...

ben een filmke aan het uploaden maar is nog niet klaar dus zal het binnekort plaatsen van de gallop.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:19

Ik zie nu dat het om een fries gaat. Die hebben doorgaans van nature al veel meer moeite met galop dan een warmbloed :)

Wat kan helpen is door veel rechtuit te rijden, en in de bossen lange stukken te galoperen.
Paard word dan sterker, soepeler en krijgt meer balans .

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:24

crossmonster schreef:
Ik zie nu dat het om een fries gaat. Die hebben doorgaans van nature al veel meer moeite met galop dan een warmbloed :)

Wat kan helpen is door veel rechtuit te rijden, en in de bossen lange stukken te galoperen.
Paard word dan sterker, soepeler en krijgt meer balans .

elke zondag gaan we in de velden crosse en daar zijn alleen kiezel/zand wegen waar ik hem erg vooruit hou. bossen hebben we hier niet, daarvoor moeten we een heel drukke weg over ;(

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:10

dit is wel een snelle gallop :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:25

Op het filmpje vind ik dat hij vrij vlot en correct galopeerd hoor, hij is hier niet verzameld en het hoofd iets te hoog maar zeker toch al een mooi begin.
Jij als ruiter zit er best goed op vond ik toch, maar je zit wel een beetje in een voorwaartse houding, je stimuleerd zo het iets vlugger gaan, en als eerste ding is dit zeker goed, daarna dus een beetje gaan proberen er iets meer verzameling in te krijgen.

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 13:56

aeolusnr1 schreef:
Op het filmpje vind ik dat hij vrij vlot en correct galopeerd hoor, hij is hier niet verzameld en het hoofd iets te hoog maar zeker toch al een mooi begin.
Jij als ruiter zit er best goed op vond ik toch, maar je zit wel een beetje in een voorwaartse houding, je stimuleerd zo het iets vlugger gaan, en als eerste ding is dit zeker goed, daarna dus een beetje gaan proberen er iets meer verzameling in te krijgen.

hier was ik aan het race tegen iemand en nam ik een verlichte zit aan

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:00

duidelijk geen ataxie. Dus wss verkeerde bodem, net niet voldoende balans, nog niet rechtgericht genoeg.

Denk dat je eens moet proberen op een andere bodem en les nemen om te zien waar rijtechnisch het probleem ligt

Succes

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:13

ja filmpje lijkt zeker goed, mooie vlotte galop met inderdaard het hoofd wat hoog. zelf zit je best goed in die verlichte zit. op gras hebben de paarden zowiezo al meer moeite om in galop op de been te blijven, zeker in de bochten die ze dan maken. met ruiter erop is de balans vaak ook nog niet helemaal goed.
mischien kun je een paar ijzers eronder laten zetten met stift gaten. hiermee hun je eigenlijk wel goed op gras rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:31

Probeer je paard wat meer bij elkaar te rijden. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je em losgooit van voren, heeft hij geen steun meer aan jouw hand. Zeker in het begin is het echt niet erg om je paard wat meer steun te geven. Dus niet tegenhouden, maar wel bij elkaar houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:43

Het filmpje is niet te beoordelen, omdat je daar aan het racen bent.

Ik zou niet naar verzameling toe gaan rijden, hij moet eerst leren op eigen benen te galoperen, in het begin liever wat te snel dan te langzaam omdat je anders een 4-tact galop kunt gaan creeeren.

Wat vaak bijdraagt aan een meer gedragen en gesloten galop is vanuit stap aangalopperen en dit regelmatig herhalen.
Ik heb zelf ook friezen gereden en ze zo een stuk sterker in die galop gekregen.
Uiteraard ook veel tempowisselingen rijden en overgangen.

Niet te korte bochten draaien, pas als je merkt dat ie de galop goed kan volhouden in een vast tempo, wat meer voltes gaan draaien.

Hij glijd nu wss uit omdat de galop niet dragend is .

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:47

Als je alleen op gras kunt rijden zou ik of géén ijzers onder doen, of er propgaten in laten maken (zo noemen wij dat elders noemen ze proppen, kalkoenen geloof ik), zodat het paard veel meer grip heeft in het (natte) gras. Jammer genoeg kan ik het filmpje hier op mijn werk niet zien.

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:18

Mijn fries had het ook en die had het in de bak en niet op land.
mij is geadviseerd grote voltes te galopperen zodat ze leren op de juiste manier het been neer te zetten
Uiteraard ook met hulp van de ruiter.
Kan het even niet anders omschrijven
Bijpassend was ook dat (de meeste friesen niet alles) een probleem hebben met galopperen en ook nog is balans dat ze hard willen
Dus er is best wel werk aan de winkel
Is het nou bij jou geen balans probleem over neer zetten van het achterbeen(links of rechts) dan denk ik dat je idd ijzers moet hebben waar je van die proppen in kan draaien..

Hopelijk is het wat te snappen.

Groetjes en succes