EsterW schreef:Mijn allereerste indruk (maar zal de foto's later nog eens rustiger bekijken): je hebt veel spanning in de hele lijn van je eigen nek-schouders-armen-polsen. Daardoor zet je het paard als het ware ook vast aan de voorkant. Veel ontspanningsoefeningen voor jezelf voor, tijdens en na het rijden (bijv. tijdens het rijden keer draaien met je hoofd, je schouders 'rondrollen', dat soort dingen). Ik ken het probleem, bij mij is het de concentratie die zich soms vertaald in het vastzetten van mijn eigen bovenlichaam. Kunst is combinatie tussen concentratie en ontspanning. Mss. hebben anderen daar nog wel tips voor. Mooi paard trouwens, veel succes ermee!
Klopt helemaal. Het concentratie verhaal speelt bij mij ook een grote rol. Ik zit er over te denken om naar cesar therapie of iets dergelijks te gaan. Door mijn lengte en werk (hele dagen achter de computer) is helaas mijn houding wanneer ik zit sowieso niet geweldig te noemen. Daarnaast heb ik als kind vroeger veel gesprongen en nooit echt netjes leren zitten. Ben toen een hele tijd gestopt met paardrijden en ben nu sinds een jaar of 2 weer begonnen.