Venice (Jonggor’s Ajonc x Haarlem x Lucky Boy)@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Venice (Jonggor’s Ajonc x Haarlem x Lucky Boy)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:20

Venice is een 7 jarige merrie (Jonggor’s Ajonc x Haarlem x Lucky Boy). Ik ben een aantal keren met haar gestart op B-niveau. Ik heb Venice sinds half januari 2009. We hebben de nodige problemen gehad. Zij was teugelkreupel en wilde niet meer rechtsom lopen toen ik haar kreeg. Na een paar behandelingen van de osteopaat, een op maat gemaakt zadel en een behandeling van de tandarts zijn deze problemen gelukkig verleden tijd. Er valt nog een heleboel te verbeteren, daar ben ik mij van bewust. :D

Problemen:

- Mijn houding in het totaal (schouders, handen, benen en voeten)
- Paard loopt regelmatig te diep
- Spanning

Tijdens de les zijn we aan het werk om haar meer over de rug te laten lopen en uiteraard met mijn houding en zit. Tips en kritiek zijn welkom, ik kan gelukkig wel tegen een stootje dus gewoon eerlijk zijn. Misschien heeft iemand een suggestie voor een bepaalde therapie of cursus om mijn houding en zit te verbeteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door The_Stig op 04-07-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EsterW

Re: Venice (Jonggor’s Ajonc x Haarlem x Lucky Boy)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:27

Mijn allereerste indruk (maar zal de foto's later nog eens rustiger bekijken): je hebt veel spanning in de hele lijn van je eigen nek-schouders-armen-polsen. Daardoor zet je het paard als het ware ook vast aan de voorkant. Veel ontspanningsoefeningen voor jezelf voor, tijdens en na het rijden (bijv. tijdens het rijden keer draaien met je hoofd, je schouders 'rondrollen', dat soort dingen). Ik ken het probleem, bij mij is het de concentratie die zich soms vertaald in het vastzetten van mijn eigen bovenlichaam. Kunst is combinatie tussen concentratie en ontspanning. Mss. hebben anderen daar nog wel tips voor. Mooi paard trouwens, veel succes ermee!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:33

EsterW schreef:
Mijn allereerste indruk (maar zal de foto's later nog eens rustiger bekijken): je hebt veel spanning in de hele lijn van je eigen nek-schouders-armen-polsen. Daardoor zet je het paard als het ware ook vast aan de voorkant. Veel ontspanningsoefeningen voor jezelf voor, tijdens en na het rijden (bijv. tijdens het rijden keer draaien met je hoofd, je schouders 'rondrollen', dat soort dingen). Ik ken het probleem, bij mij is het de concentratie die zich soms vertaald in het vastzetten van mijn eigen bovenlichaam. Kunst is combinatie tussen concentratie en ontspanning. Mss. hebben anderen daar nog wel tips voor. Mooi paard trouwens, veel succes ermee!

Klopt helemaal. Het concentratie verhaal speelt bij mij ook een grote rol. Ik zit er over te denken om naar cesar therapie of iets dergelijks te gaan. Door mijn lengte en werk (hele dagen achter de computer) is helaas mijn houding wanneer ik zit sowieso niet geweldig te noemen. Daarnaast heb ik als kind vroeger veel gesprongen en nooit echt netjes leren zitten. Ben toen een hele tijd gestopt met paardrijden en ben nu sinds een jaar of 2 weer begonnen.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:36

Wat een leuk dier :+:. Dat wat EsterW opnoemt was ook het allereerste wat mij opviel :j. Heb verder alleen geen andere tips voor je hoe je zelf meer ontspannen kan zitten. Misschien ook wat vaker tussendoor terug gaan in stap en eens even diep in- en uitademen en inderdaad dan even, zoals EsterW al zei, met je hoofd draaien, je schouders rollen, handen even uitschudden e.d. Goed van je dat je misschien een therapie oid wilt gaan volgen; wordt je zit alleen maar beter van! Succes :).

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:41

Cesar therapie is geen gek idee. Mijn instructrice suggereerde yoga... (maar ik ben wat huiverig, bang voor te veel 'zweverigheid'). Overigens heeft het bij mij ook met mijn 'day job' te maken. Veel beeldschermwerk, vaak net iets te lang achter de computer, soms nog met een lijf vol stress naar de paarden toe... paar keer goed zuchten, je lijf rekken en strekken voor dat je gaat rijden, proberen in je hoofd de knop om te zetten, dat zijn dingen die ik zelf probeer. Soms is het ook een kwestie van té veel (tegelijk) willen tijdens het rijden. Simpel voorbeeld: ik oefen wel eens in een carrouselgroepje, puur voor de gein, en dan ben ik zó op anderen aan het letten, op de figuren etc., dat ik veel minder bezig ben met mijn eigen paard en eigen houding, dat ik daardoor ineens veel meer ontspannen zit! Maar iets van Cesar therapy of gewoon een soort sportfysio kan denk ik wel veel goeds doen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:20

hey hey,
ik vind het plaatje wat je paard geeft opzich wel heel mooi. Ruiter is inderdaad wat gespannen, maar niet onoverkomenlijk. Je bent redelijk lang, wat natuurlijk ook niet alles makkelijker maakt.
Ikzelf heb ook vele problemen in mijn bovenlichaam.. te veel spanning in mn schouders, ellebogen, geen elasticiteit in mn polsen etc. Mijn instructice is ooit begonnen met het geven van centered riding curussen, en dit past ze ook in haar lessen toe. Tot nu toe heb ik daar veel aan gehad, omdat het redelijk makkelijk te volgen is en je direct voelt hoe het wél moet. misschien kan dit jou ook helpen? Het is wat zweverig en je moet af en toe een wat groter inbeeldingsvermogen hebben dan normaal, maar zelfs ik, die zo nuchter is als weet niet wat (en altijd heeeel serieus) kon er wat mee.

verder vind ik het een leuk paard, werkwillig lijkt me en een leuke actieve uitstraling! succes ermee.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:28

Ik zat inderdaad ook te denken aan centered riding voor je houding. Je kunt hier ook een dag cursus voor volgen en dan dat prive toepassen. Schijnt erg goed te zijn.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:33

Bedankt voor de reacties. Gelukkig gaat het steeds beter. Ben net terug van concours en had 181 en 199 punten en een 2e plaats! Ik ga zo de tips eens rustig doorlezen.

Lonneke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:56

Sinds ik aan Pilates doe is mijn houding enorm verbeterd.. Niet alleen met rijden, maar gewoon altijd. Rug en nekklachten zijn een stuk minder.
Er is ook een boek, pilates for the dressage rider, dat is alleen in het engels geschreven. Boek is niet geschikt als je nog geen enkele ervaring met Pilates hebt hoor..
Voor de mensen die niet weten wat Pilates is: Het zijn veel grondoefeningen op een matje (net als yoga) maar totaal niet zweverig. Gewoon keihard werken. Alles is vooral gericht op het trainen van je 'core'. Dus buik en rugspieren voor een betere houding, dan gaat vanzelf alles beter..
Succes

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:04

Lonneke1985 schreef:
Sinds ik aan Pilates doe is mijn houding enorm verbeterd.. Niet alleen met rijden, maar gewoon altijd. Rug en nekklachten zijn een stuk minder.
Er is ook een boek, pilates for the dressage rider, dat is alleen in het engels geschreven. Boek is niet geschikt als je nog geen enkele ervaring met Pilates hebt hoor..
Voor de mensen die niet weten wat Pilates is: Het zijn veel grondoefeningen op een matje (net als yoga) maar totaal niet zweverig. Gewoon keihard werken. Alles is vooral gericht op het trainen van je 'core'. Dus buik en rugspieren voor een betere houding, dan gaat vanzelf alles beter..
Succes

Bedankt voor de tip! Ik zal eens één en ander opzoeken, zie mijzelf alleen nog niet zo snel op een matje zitten en oefeningen doen :D Maarja, ik denk niet dat ik daar onderuit ga komen wil ik daadwerkelijk mijn houding gaan verbeteren. ;)

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:50

Gefeliciteerd met je punten! Ik zie dat je met je knieën over je zadel heen komt, dus ik denk eigenlijk dat je nog een gaatje langer moet met je beugels. Nu moet je je onderbenen behoorlijk ver naar achteren leggen om je knieën op de goede plek in het zadel te krijgen. Overigens heb ik een tijdje yoga gedaan en het beviel mij erg goed, niet elke vorm is even zweverig gelukkig! :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:25

Lysander schreef:
Gefeliciteerd met je punten! Ik zie dat je met je knieën over je zadel heen komt, dus ik denk eigenlijk dat je nog een gaatje langer moet met je beugels. Nu moet je je onderbenen behoorlijk ver naar achteren leggen om je knieën op de goede plek in het zadel te krijgen. Overigens heb ik een tijdje yoga gedaan en het beviel mij erg goed, niet elke vorm is even zweverig gelukkig! :)

Bedankt! Ik zal eens kijken of mijn knieën beter in het zadel liggen als ik de beugels een gaatje langer maak.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:30

ik vind dat je je beugels niet echt per se een gaatje langer hoeft te doen: je knie ligt dan wel nét niet over het zadel heen, maar als je langer gaat krijg je problemen met een te kort zweetblad. En je hoofd, heup, hakken liggen opzich op een mooie loodlijn, dus onderbenen naar voren hoeft niet.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:34

muiszje schreef:
ik vind dat je je beugels niet echt per se een gaatje langer hoeft te doen: je knie ligt dan wel nét niet over het zadel heen, maar als je langer gaat krijg je problemen met een te kort zweetblad. En je hoofd, heup, hakken liggen opzich op een mooie loodlijn, dus onderbenen naar voren hoeft niet.

Dan laat ik het maar zo, instructrice heeft er eigenlijk ook nog nooit wat van gezegd. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik soms mijn hakken te veel optrek om te drijven.......

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:44

dat denk ik inderdaad ook, dan leg je ze toch snel een stukje nar achter.. komt omdat je redelijk lang bent natuurlijk. Mocht je nóg langer gaan zitten vergroot dit het probleem alleenmaar :)

Lekker blijven lessen en een cursus houding en zit doen (oid) en het gaat helemaal goed komen met jullie!

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:40

mooie ruimen gangen heeft die!
probeer goed rechtop te blijven zitten en voor je uit te kijken
dan komen jullie er zeker wel! :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:45

laurien_ schreef:
mooie ruimen gangen heeft die!
probeer goed rechtop te blijven zitten en voor je uit te kijken
dan komen jullie er zeker wel! :D

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:34

Wat een leuk paard, als je houding verbeterd, zijn jullie een leuk koppel.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:37

russel schreef:
Wat een leuk paard, als je houding verbeterd, zijn jullie een leuk koppel.

Bedankt voor je bericht! Houding ben ik heel hard mee bezig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:42

Ja dat vertelde je al, dus dat komt wel goed. Kijk eens naar Centered Riding, vast wel via Google wat te vinden, die hebben hele makkelijke tips voor je houding. Ik heb ooit een dagcursus gedaan, er is een boek van in het Nederlands en ik weet zeker dat er genoeg op internet te vinden is.

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:07

EsterW schreef:

Ben het hiermee eens