Wat doen aan vast zetten van handen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ansje1985

Wat doen aan vast zetten van handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:30

Heb al wat gezocht via de zoekfunctie, maar kan niet precies vinden wat ik zoek.
Ik heb vaak de neiging om mijn handen vast te zetten.
Helaas heb ik m dat aan geleerd omdat ik vroeg juist te druk was met mijn handen.
Nu wijs ik mij zelf erop tijdens het rijden, maar dan ben ik weer te onrustig met mijn handen.
Wat is nou goed om te zorgen dat ik ze niet vast zet?

Alvast bedankt

Iriscope

Re: Wat doen aan vast zetten van handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:32

Het enige wat bij mij helpt is het steeds tegen je zelf zeggen. Ook neem ik soms mn vriend mee en dan laat ik het hem gewoon zeggen steeds als ik langs kom rijden.

Je kunt ook proberen een bepaalde hoek of plek in de bak te zoeken waar bij je er aan denkt. Desnoods hang je een jas ofzo op die er normaal niet hangt, dat je er steeds aan herinnerd wordt.

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:23

Doen je handen af en toe wat verder naar voren, zo dat je hem niet helemaal vast zet ;)

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:27

Oke Bedankt voor de tips :D
Ga het proberen!
Het is zo lastig weer af te leren :( ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 03:14

Handen iets hoger dragen wil ook wel eens helpen. Maar niets helpt beter dan goede instructie! Met echt goede instructie ben je in een paar weken van dat probleem af!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 05:04

gewoon lekker blijven rijden, en af en toe een keer met je schouders draaien of je ellebogen een keertje wapperen.

En goed voor je uit kijken, dan voel je zelf het beste wat je doet ;)

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 08:30

mick75 schreef:
Handen iets hoger dragen wil ook wel eens helpen. Maar niets helpt beter dan goede instructie! Met echt goede instructie ben je in een paar weken van dat probleem af!

Ik heb goede les ;)
En zei wijst me er ook regelmatig op, maar rij ook veel alleen, en dan is het erg lastig ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:11

Waarschijnlijk rij je dan met gestrekte arm. Probeer je ellebogen gebogen te houden en je handen iets hoger te houden.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:15

Probeer eens een knoop in je teugel te leggen en vlak daarvoor je handen te plaatsen. En dan je teugels alleen maar vasthouden! niets meer niets minder en verder rijden op been. Je handen zijn dan automatisch bij elkaar, je teugels automatisch op lengte en dat scheelt al een hele hoop werk. Bij mij werkt dat goed en het paard dat ik rijd is ook erg blij met een stille aanleuning...

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:32

beloon onder het rijden je pony is met de hand die je snel vastzet, dit werkte bij mij ook goed;)

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 09:45

Ook jullie bedankt voor de tips ;)
Ik ga er hard aan werken!!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:15

Onrustige handen komen eigenlijk altijd voort uit dat je nog niet goed in balans kunt zitten. Goed zitten doe je vanuit je bekken/bovenlichaam. Als je leert hoe je bovenlichaam stabiel kunt maken, kan je ook je armen en beter veel beter onafhankelijk gebruiken (en ze dus ook stil houden zonder ze te fixeren)

Helaas wordt meestal het advies gegeven dat je heel erg moet letten op het stilhouden van je handen, waardoor de meeste mensen ze dan (net zoals hier is gebeurd) fixeren en stug worden.

Als je dit effectief wilt oplossen moet je beginnen bij de manier waarop je zit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:20

Ik ga met EM mee, met de aantekening dat ik dit pas heb geleerd toen ik mijn paard fatsoenlijk kon laten lopen. Ik vind het nog heel moeilijk om op een paard dat niet in evenwicht is, zelf goed te gaan zitten en hem dan weer in evenwicht te krijgen. Dan verval ik toch snel in kunst- en vliegwerk. Het is een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Bij mij duurde het een half jaar voordat ik een beetje verbetering in mijn stugge linkerhand zag, en nog moet ik er elk moment op letten. Laat je niet ontmoedigen als je niet meteen verbetering ziet!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:11

Equimotion schreef:
Onrustige handen komen eigenlijk altijd voort uit dat je nog niet goed in balans kunt zitten. Goed zitten doe je vanuit je bekken/bovenlichaam. Als je leert hoe je bovenlichaam stabiel kunt maken, kan je ook je armen en beter veel beter onafhankelijk gebruiken (en ze dus ook stil houden zonder ze te fixeren)

Helaas wordt meestal het advies gegeven dat je heel erg moet letten op het stilhouden van je handen, waardoor de meeste mensen ze dan (net zoals hier is gebeurd) fixeren en stug worden.

Als je dit effectief wilt oplossen moet je beginnen bij de manier waarop je zit.

Ik ben het hier deels mee eens! Maar de tip zou wat mij betreft niet zijn het stil houden van je handen, maar het stabiel houden van je handen.
Tineke Bartels liet me zelfs in een clinic mijn knokkels op mijn zadel zetten. Toen ik van 'de zorg' van het handen stil houden af was (tenslotte kon ik er nu toch niets mee) kon ik veel beter ontspannen in mijn bovenlijn en was het probleem zo goed als weg. Daarom werkt die knoop ook al een stuk beter. Je handen gaan niet zo snel een eigen leven leiden en daardoor ontspant de rest naar mijn mening makkelijker.

Mijn balans is best aardig, maar dan heb je nog zat ruiters (including me) die ergens met een scheefheidje kampen of uit automatisme onbewust iets aanspannen.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:38

Bedankt allemaal voor de goede uitleg!
Mijn paard waar ik op rij is ook nog niet helemaal inbalans, dus dat zal het idd wat lastiger maken.
Ik probeer goed te ontspannen in mijn lichaam maar vind dat idd erg moeilijk.
Ik ga het ook even nog extra tegen mij instructrische zeggen, vaak zijn we toch meer bezig met het paard dan met mijn houding.Hij moet nog veel leren absoluut ,maar ik net zo goed ;)