Straffen bij bok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TalithaNero

Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:44

Haaaj,

Ik had een vraag: als je paard bokt, moet je hem dan straffen door hem een tik te geven?

En zo ja, als hij dan bokt omdat je hem een tik geeft, moet je dan altijd de laatste zijn?

Ik hoop dat mijn vraag word beantwoord ;)

Liefs

ch_ntii123

Re: Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:45

dat is een goeie, ik lees even mee ;)

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:48

Ik zou geen tik geven. Overigens rijd ik niet met zweep, dus een tik geven zit er sowieso niet in. Ik zou het negeren als het eenmalig is, als hij blijft bokken zou ik naar het zadel/rug laten kijken :).

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:49

Ik denk dat het afhankelijk is van de reden waarom hij bokt en ook van het paard.
Is het een vreugdebokje, een gerichte bok om je eraf te gooien, of een bok om even te laten merken dat hij het er niet mee eens is.
Natuurlijk ligt het ook aan de mate waarin het paard bokt..

Ik zou veel kiezen voor negeren, maar bij gericht bokken om je eraf te krijgen, zou ik wel even straffen. Máár zorg dan wel dat het paard niet bokt omdat het bijvoorbeeld pijn heeft, zorg dat dat uitgesloten is :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:49

hangt ervan af waarom hij bokt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:50

Als je de oorzaak maar weet.
Als een paard uit vreugde een bok geeft, dan lijkt het me niet gepast om te straffen ;)

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:51

Dankje,
ja het gaat bijvoorbeld over mijn verzorg pony, als hij geen andere billen van een paard voor zich ziet gaat hij staken ( niet altijd) maar als je hem dan goed been geeeft, geeft hij een bok, maar moet je hem dan juist wel straffen of echt negeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:53

hangt er echt vanaf waarom ie bokt, sommige paarden bokken ook van de (rug)pijn. In dat geval kan je natuurlijk niet straffen. Vreugdenbokjes komen ook vaak voor. Wat niet kan is dat een paard gericht bokt om je eraf te krijgen..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:53

bokken duid op ontevredenheid,kan zijn door de ruiter of dat het zadel niet lekker ligt en pijn doet.
Bokken is in mijn ogen geen etteren maar een héééle duidelijke uiting van ontevredenheid!
Ga maar eerst es zoeken waarom en wanneer je paard bokt!Je verlangt waarschijnlijk net iets te veel wat ie op dat moment gewoonweg niet verwerkt krijgt.
Dus neem je de tijd,oefen wat langer en het is dan juist de kunst om hem zonder bokken de oefening te laten doen.
Waarschijnlijk heeft/krijgt ie ergens te veel druk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:54

TalithaNero schreef:
Dankje,
ja het gaat bijvoorbeld over mijn verzorg pony, als hij geen andere billen van een paard voor zich ziet gaat hij staken ( niet altijd) maar als je hem dan goed been geeeft, geeft hij een bok, maar moet je hem dan juist wel straffen of echt negeren?

Is goed been geven 'schoppen' of ... ? Dan kan het juist zijn dat je pony uit ontevredenheid bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:54

Idd, het ligt eraan waarom hij bokt. Is het een eenmalige vreugdebok zit ik er niet mee. Maar bedenk wel dat veel paarden ook kunnen bokken omdat ze pijn hebben en dus niet lekker in hun vel zitten. Dan mag je absoluut niet straffen maar iemand erbij halen die je paardje weer beter kan maken.

Is het een bok om je eraf te krijgen en je weet zeker dat je paard nergens last van heeft kan ie van mij een fikse tik verwachten zodra het bokken begint.

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:55

_Amyyy schreef:
TalithaNero schreef:
Dankje,

Is goed been geven 'schoppen' of ... ? Dan kan het juist zijn dat je pony uit ontevredenheid bokt.

Nee gewoon goed been geven, ik schop niet..

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:57

Miss_Montana schreef:
Idd, het ligt eraan waarom hij bokt. Is het een eenmalige vreugdebok zit ik er niet mee. Maar bedenk wel dat veel paarden ook kunnen bokken omdat ze pijn hebben en dus niet lekker in hun vel zitten. Dan mag je absoluut niet straffen maar iemand erbij halen die je paardje weer beter kan maken.

Is het een bok om je eraf te krijgen en je weet zeker dat je paard nergens last van heeft kan ie van mij een fikse tik verwachten zodra het bokken begint.

Als hij dan bokt om mij er af te krijgen, n ik geef hem een tik kan hij zo verschrikkelijk hoog bokken dat je dat echt niet zomaar uitzit, ik weet zeker dat hij geen pijn heeft, omdat hij al jaren met dit zadel loopt, en er ook naar gekeken is enzo.. dus datis het probleem niet..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:59

TalithaNero schreef:
Dankje,

questie van vertrouwen en leiderschap!
gewoon oefenen en heel veel belonen als ie het netjes doet!Dus als ie lekker voorop met jou loopt dan zou je es kunnen halthouden en hem een lekkertje kunnen geven,dat hebben ze snel door en doen er "een moord voor" om het te verdienen hahaha.Dus niet voor elk scheetje voldouwen maar gericht belonen voor waar je voor oefend!
Het hoeven trouwens geen dure paardensnoepjes te zijn stukjes appel gaat ook heel goed hoor,wel even weg laten kauwen voor je weer wegdraaft ofzo.

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:00

Oke zal ik onthouden ;)

Kirstennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:06

Het ligt eraan wat voor een bok het is.. Als ie het vaak doet om de klieren of ergens onder uit te komen etc. dan mag je hem op geve van moment best wel een tik verkopen.
Als ie het nooit doet en een keer van plezier bokt ofzo is het niet erg en zou ik het niet doen.

xxx

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:13

TalithaNero schreef:
Dankje,

Als je zeker weet dat hij geen pijn heeft, klinkt dit gewoon als verzet op je been. Die van mij slaat ook weleens naar mijn been als hij geen zin heeft om naar voren te gaan. Meestal 'schop' ik hem dan naar voren, en dan verwacht ik dat hij even écht flink vooruit gaat. Als hij blijft bokken of aan mijn been plakken kan hij ook een tik krijgen. Meestal is het na even goed consequent aanpakken wel weer over.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:35

pintogirl schreef:
Als je de oorzaak maar weet.
Als een paard uit vreugde een bok geeft, dan lijkt het me niet gepast om te straffen ;)

Maar waarom mag een paard wel bokken uit vreugde?
Ik bedoel, als het pijn is ga je natuurlijk niet straffen: dan moet je daar iets aan doen.
Maar waarom zou het paard mogen bokken als die blij is? Ik zou dan ook laten merken dat dat niet mag hoor. Bokken is bokken, uit vreugde, of *is ff woord kwijt :Y) * dat ie er niet mee eens is... Allebei mag bij mij niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:36

TalithaNero schreef:
Dankje,

De waarschijnlijke reden dat hij gaat bokken als ie voorop is, is waarschijnlijk omdat hij niet vooruit wilt, nou moet hij ineens alle enge dingen aanpakken ipv het paard ervoor! Jij snapt (in zijn ogen) niet dat hij het eng vindt, dus geeft ie dat aan met een bok.
Ik zou dus gewoon iets meer oefenen met kleine rondjes alleen buiten rijden, ik straf een bok nooit! (nou rij ik ook niet met zweep dus tikken zit er niet in)
Als ie stil gaat staan, gewoon even rustig rond laten kijken, alles in zich op laten nemen en dan vriendelijk vragen of hij weer vooruit wilt. Zo heb ik een keer een uur over een rondje gedaan wat we nu in 5 minuten kunnen:)

Dus gewoon oefenen, oefenen, oefenen en het positieve belonen en het negatieve negeren.
Succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:39

Sassol schreef:
TalithaNero schreef:
Dankje,

De waarschijnlijke reden dat hij gaat bokken als ie voorop is, is waarschijnlijk omdat hij niet vooruit wilt, nou moet hij ineens alle enge dingen aanpakken ipv het paard ervoor! Jij snapt (in zijn ogen) niet dat hij het eng vindt, dus geeft ie dat aan met een bok.
Ik zou dus gewoon iets meer oefenen met kleine rondjes alleen buiten rijden, ik straf een bok nooit! (nou rij ik ook niet met zweep dus tikken zit er niet in)
Als ie stil gaat staan, gewoon even rustig rond laten kijken, alles in zich op laten nemen en dan vriendelijk vragen of hij weer vooruit wilt. Zo heb ik een keer een uur over een rondje gedaan wat we nu in 5 minuten kunnen:)

Dus gewoon oefenen, oefenen, oefenen en het positieve belonen en het negatieve negeren.
Succes!

helemaal mee eens! +:)+

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:41

Mijn vorige paard bokte ook wel eens. Heel in het begin, toen ze net was ingereden, strafte ik haar niet, maar liet de teugels snel vieren als haar hoofd naar beneden ging en trok ik ze ineens weer op, zodat ze een ruk in haar mond kreeg. Dat werkt alleen bij hele jonge paarden die net onder het zadel zijn. Bij haar waren die bokken omdat ze het vreemd vond dat er iemand op haar rug zat en ze na drie maanden de balans had om te proberen mij eraf te krijgen. Toen ze ouder was gaf ze vreugdebokken en daar heb ik nooit voor gestraft, gewoon genegeerd en ze heeft ook wel ernstiger gebokt bij schrik, tja, en dan was ik toch te laat om er iets aan te doen, dan dook ze met haar hoofd tussen haar voorbenen en bolde ze haar hele rug, kwam dan omhoog, dan lag ik er dus gewoon naast. Opstaan, diep ademhalen en er weer op.....

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:44

TalithaNero schreef:
Dankje,

nee in dit geval zou ik niet straffen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:02

Diane65 schreef:
Mijn vorige paard bokte ook wel eens. Heel in het begin, toen ze net was ingereden, strafte ik haar niet, maar liet de teugels snel vieren als haar hoofd naar beneden ging en trok ik ze ineens weer op, zodat ze een ruk in haar mond kreeg. Dat werkt alleen bij hele jonge paarden die net onder het zadel zijn. Bij haar waren die bokken omdat ze het vreemd vond dat er iemand op haar rug zat en ze na drie maanden de balans had om te proberen mij eraf te krijgen.

Ik vind dit niet echt een positieve benadering, je net ingereden paard geeft aan dat ze het nog raar vindt dat jij er op zit en jij straft haar hiervoor met een ruk in de mond? Dan zal ze het inderdaad de volgende keer minder raar vinden:) Ze stopt misschien met het bokken, maar het probleem is daarmee nog niet opgelost, alleen het symptoom.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:31

Sassol, dat werkte voor mij prima, en inderdaad, het probleem, namelijk bokken om iemand eraf te krijgen, wat op dat moment aan de hand was, is in mijn optiek ook geen positieve benadering vanuit het paard gezien. Die zal toch moeten leren dat bepaald gedrag niet wordt getolereerd. Beter 1 x grof corrigeren, dan halfslachtig of totaal niet reageren.
In dit concrete geval had ik er geen probleem mee om het symptoom aan te pakken. De boodschap is duidelijk overgekomen en ze heeft het pas tijden daarna weer eens gedaan vanuit jolijt. En dat soort bokken mag van mij.

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:59

als mijn paard bokt bv: uit blijdschap omdat ze mag galoperen, dan zet ik haar terug op draf, maar anders krijgt ze straf