Pessoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:05

Ik heb een verzorgpaard die waarschijnlijk een paar nekwervels vast heeft zitten en hier binnenkort ook voor naar de osteapaat gaat. (zo schrijf je het toch?)
Maargoed, hij heeft voordat ik hem verzorgde heel veel met elastiek gelopen, hij heeft hier een bobbel aan overgehouden op zijn nek, maar die is nu alweer weg.
Ik wou hem graag aan de teugel laten lopen zodat hij zijn rug en achterhand beter zou gebruiken, hij kan ook slecht uitgestrekte draf doen enzo. Ik dacht dat dat misschien door de nek en rugklachten kwam?
Ik wou aan de teugel lopen graag rustig opbouwen door een pessoa om die bobbel maar te voorkomen enzo, maar kan dit geen kwaad? En ik hoorde dat sommige paarden dan iedere beweging voelen in hun mond, dat is toch niet goed? Hoe zit dit preices?
Ik heb al veel opgezocht en gelezen, maar wou het graag horen van mensen die hem ook werkelijk gebruiken voor hun eigen paard ofzo.

Ik hoop dat ik tips krijg !!

poes

Re: Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:32

Vraag dit anders aan de osteopaat, die kan je hier het beste in adviseren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:36

GVL-ITP => RT-P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:44

Eerst maar even de behandeling van de osteopaat afwachten, lijkt me.
En zijn/haar adviezen opvolgen wat betreft de training.
Persoonlijk zou ik erg voorzichtig zijn met hulpteugels (uberhaupt, ook als een paard geen klachten heeft) en deskundig advies en training vragen bij gebruik.
Door die touwtjes en andere 'werktuigen' wordt er heel wat aangepakt in een paardenlijf.
Weet waar je mee bezig bent... spieren, pezen etc, kunnen een behoorlijke optater krijgen.
Technisch oplossen met het rijden, vraag meer geduld, maar is veelal beter.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:45

Ik zou, als hij al last van zn rug/nek heeft, eerst de osteo erbij halen, hij kan hem weer los maken!, dat eerst en dan pas trainen, je kan het namelijk de hele verkeerde kant opsturen!.

Een pessoa zet alles vast, het paard kán zn hoofd niet meer ophoog gooien, wat dus extra moeilijk is voor hem. Let er goed op hoe je paard erop reageerd, sommige gaan helemaal door het lint ermee en sommige vinden er niets aan!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:58

een pessoa mag enkel gebruikt worden door deskundige mensen, omdat je anders meer slecht dan goed doet. het is een heel goede hulpteugel, als hij op de juiste manier is gebruikt. ik heb eerder de indruk dat dit paard rijdt onder constante spanning, waardoor hij vast komt te zitten over gans het lichaam. hij moet zich dus eerst leren ontspannen, en dan pas gaat hij van zichzelf aan de teugel komen. heel veel stappen, goed doorstappen, oefeningen rijden in stap, losrijden, cirkels en voltes, ontspannen draven, niet direct aan de teugel trekken, maar gewoon zijn eigen evenwicht laten zoeken, overgangen maken, en terug stappen. dan ga je na een tijd merken dat je paardje ontspannen rijdt, en automatisch aan de teugel gaat komen. wat jij moet doen is vooraan enkel kleine ondersteuning geven, op het randje van losse teugel rijden, en achteraan zijn achterhand aandrijven door middel van je zit. pas als je paard leert dat rijden ook ontspannen kan, dan kan je beginnen te werken.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:20

ik krijg a.s. zaterdag een nummer van de osteo en dan gaat hij daar zo snel mogelijk heen.
Soms kan hij aan de longeerlijn heel ontspannen z'n hals strekken, en dan ben ik wel blij maar dan loop hij te langzaam. Zodra ik hem dan een beetje weer aanspoor vliegt zijn hoofd ook weer de lucht in. xD en het is dus ook goed als ik met vrij losse teugels ga rijden?
eerst wachten op de osteo, duidelijk (aa.
ik zal mijn lerares ook vragen naar een pessoa enzo, zij had het ook over touwtjes enzo, ? ;P
@meliciana : zijn achterhand aandrijven door middel van je zit? Wat bedoel je daarmee? of is dit een stomme vraag, ?
wat vinden jullie beter, een pessoa of een dubbele teugel voor het longeren ??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:03

Ikzelf prefereer dubbele longe maar dat vraagt veel handigheid!
Ben er dus ook nog flink mee aan het oefenen.

Losse teugel rijden: zolang het paard maar actief en vw-nw blijft gaan!