Hoofd steil in de lucht gooien !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

Hoofd steil in de lucht gooien !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 18:52

Mijn merrie was vandaag weer errug irritant!!
We hadden fotoshoot van wessel (starpoint) en met opstijgen ging mevrouw er weer eens bokkend vandoor, waardoor ik weer eens in het zand lag en ach dat begint toch te wennen, en met de laatste sessie fotoshoots deed ze weer ongeduldig want ze denkt dat je dood gaat van stil staan, dus wat doet ze: Ze gooit haar hoofd steil de lucht in en pakt het gewoon aan }> met als gevolg dat mijn stuur EN rem weg is!! Iemand soortgelijke ervaring met zijn of haar paard ??? En wat het je eraan gedaan?? Natuurlijk, een martingaal,maar dat mag niet op concours,dressuur... Ze doet het niet altijd hoor, alleen maar als ze moet stilstaan en ze heeft daar geen zin in..Verwende Draak is het :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:35

ja dat heb ik zeker. Probleem was een slechtpassend zadel en daardoor rugproblemen.
Oplossing: ander zadel, andere manier van rijden en spierontspanningstherapie.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:50

Schangah schreef:
ja dat heb ik zeker. Probleem was een slechtpassend zadel en daardoor rugproblemen.
Oplossing: ander zadel, andere manier van rijden en spierontspanningstherapie.

Ik dacht ook misschien dat dat het was..Ga morgen meteen een afspraak met de zadelman maken ,dat ie komt kijken of het eea nog goed ligt!!
Thanx!!

midgie

Re: Hoofd steil in de lucht gooien !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:30

Ja zou ook aan het zadel denken .
Een paard denkt niet ik heb geen zin of ik ben te verwend,
Hij probeert iets duidelijk te maken, en als het niet aan het zadel ligt zou ik toch verder ook even zoeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:51

Als het niet aan het zadel ligt, zou het ook nog kunnen zijn dat je niet genoeg rust inbouwt
bij de voorbereidingen (het uit de wei halen, poetsen, opzadelen etc.). Dit is bij mijn paard het geval namelijk, als ik weinig tijd heb en dus ook alles wat sneller doe, wordt zij ook onrustig en staat dus op d'r plek te hupsen.
Als ik in een heel rustig tempo haar uit de wei haal, rustig poets en alles met een rustig tempo doe, kan ze zonder problemen 2 doodstil staan.

Mocht het niet aan het zadel liggen hoop ik dat je hier wat aan hebt:)

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:07

Ik heb een paard dit zien doen in een wei dus zonder zadel enzo maar die doet dit zo fel dat zijn voorbenen en neus een verticale rechte lijn omhoog vormde echt raar. Dus ga dit even volgen wil het ook wel weten

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:54

hij doet het alleen bij stilstaan? dan ligt het dus niet aan het zadel eh, anders zou hij dit ook wel in draf en stap enz doen.. hij is gewoon ongeduldig en moet leren stil te staan.. ga oefenen met stilstaan en beloon hem uitbundig als hij even staat.. en zo steeds langer tot hij echt een paar minuten stil staat

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:50

donsje schreef:
hij doet het alleen bij stilstaan? dan ligt het dus niet aan het zadel eh, anders zou hij dit ook wel in draf en stap enz doen.. hij is gewoon ongeduldig en moet leren stil te staan.. ga oefenen met stilstaan en beloon hem uitbundig als hij even staat.. en zo steeds langer tot hij echt een paar minuten stil staat

Hier ben ik niet mee eens. bij mijn paard lag het echt aan het zadel. paarden zijn prooidieren en kunnen dus ook al hebben ze veel pijn net doen of dat niet zo is!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 21:45

morgen komt er iemand kijken naar het zadel, dus even afwachten. vandaag deed ze het weer omdat ze ergens niet langsdurfde , hoofd weer steil in de lucht,omdraaien en er vandoor willen gaan. Dit was na de springles en het had volgens mij niks te maken met pijn maar gewoon vluchtgedrag...Kreeg haar ook niet makkelijk met het hoofd weer omlaag...

Kwa stilstaan is ze idd erg erg moeilijk en ze haat het echt!! Maar ja, ik vind persoonlijk stilstaan prio 1 in de opvoeding en dus gaan we daar nog meer mee aan de slag..
Maar eerst de zadelman morgen maar even afwachten.Ik laat het jullie weten..

en _S_ dit wat jij hebt gezien doet mijn merrie dus ook...

Groetjs

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:44

nou,de zadelmaker is geweest en het zadel ligt goed..niks mis mee zegt ie.. Wel kan het zijn dat ze singeldwang heeft en daarom met opzadelen en aansingelen zo panisch doet, dus ga ik ff met een springzadel met lange singel rijden ipv mijn kieffer dressuur met korte singel. Kijken of het beter wordt. En voor het hoord in de lucht gooien had ie geen verklaring, dus dat moet ik dat maar ff anders op zien te lossen....

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:50

hoe kom je neer in het zadel bij het opstijgen? sommigen ploffen echt neer in het zadel, en dan heeft het paard de indruk van ineens 200kg op zijn rug te krijgen. (waarmee ik niet wil zeggen dat je dik bent of zo :P ). maar door dat ineens geplof, zakt de rug door, wat natuurlijk pijn doet. daarvoor hoeft ze achteraf geen last meer te hebben, maar gewoon dat ineens neerkomen is een moment van pijn. mss ligt het daaraan: jij haast je om erop te kruipen, omdat je weet dat ze kan gaan lopen, waardoor je ineens neerkomt in het zadel om zo snel mogelijk te zitten, en zij associeert dit dus met die momentopname van pijn.
Ik zou iemand haar laten vasthouden, en dan gewoon heel rustig opstijgen, even blijven hangen boven het zadel als je been erover is (achterwerk niet raken) en dan heel rustig neerkomen. probeer ook eens langs de andere kant op te stijgen? mss is haar been links overbelast van altijd langs die kant op te stijgen, en wilt ze dit vermijden. door eens rechts op te stijgen, vermijd je dit. maar altijd met iemand die haar vasthoudt in het begin, totdat ze rust krijgt erin.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:31

hmm, ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik heeel rustig ga zitten in het zadel.. Zal er eens op letten..Thanx..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:01

Ik ben ooit tijdens het googlen dit duidelijke stuk tegen gekomen over singelnijd:

Dr. Anita Smeets-Claessens:

Singelnijd

Singelnijd komt heel veel voor. Tenminste 80% van de paarden heeft dit in meer of mindere mate.Vaak worden de reakties van het paard op deze pijn aangezien voor slecht gedrag. Soms veroorzaakt het aansingelen zelfs zo’n pijn dat het paard trillend op de grond neervalt. Deze pijn schijnt te vergelijken te zijn met de pijn veroorzaakt door een of meerdere gebroken ribben. Vaak hebben paarden met singelnijd echter matige pijn, waar ze aan gewend zijn geraakt.

De oorsprong van singelnijd is niet bewezen, maar is naar alle waarschijnlijkheid een verstoring van het gewricht of gewrichten van de wervels van het hoogste deel van de schoft, en van de daar aanhechtende ribben. De intercostaalspieren, de M. serratus ventralis en de M. pectoralis ascendens blijken veel gevoeliger te zijn. Tegelijkertijd zijn ook de M. trapezius en de erector truncispieren onder het zadel gespannen en gevoeliger waardoor de zadeldruk als onaangenaam wordt ervaren, zelfs bij goedpassende zadels. De pijn wordt hierdoor verergerd.

Symptomen van singelnijd bij het vastmaken van de singel kunnen zijn: proberen naar je te bijten, zich opblazen, schoppen naar de singel en grommen. Eenmaal aangesingeld kun je o.a. een verkorte stap voorwaarts

waarnemen, moeilijk op de meest aangedane hand, in het begin bokken en metname ook bokken bij de overgang van draf naar gallop op de meest aangedane hand.

Waarschijnlijk is deze ribproblematiek al begonnen bij de geboorte. 5% van de veulens met geboortetrauma’s had een of meerdere gebroken ribben en 20% had zelfs een borstkast trauma zo bleek uit recent onderzoek. Het probleem gebied correspondeerde met het hoogste deel van de schoft en kwam overeen met de zone van de beschreven ribpijn.

Vanuit osteopathisch oogpunt zijn er behalve trauma ook andere oorzaken voor het ontstaan van singelnijd. Een andere zeer belangrijke oorzaak voor o.a. het verkrijgen van singelnijd is een dysfunctie van het viscerale systeem en dan met name van de lever en het ademhalingsdiafragma. Anderzijds kan omgekeerd singelnijd ook het viscerale systeem negatief beinvloeden en zo b.v. een dysfunctie van de lever, het ademhalingsdiafragma, het hart en zelfs de longen veroorzaken.

Deze invloed kan vanwege de locatie mechanisch zijn, maar ook nerveus of hormonaal. Neem nu b.v. de longen, zij kunnen niet genoeg uitzetten vanwege de gespannen intercostaalspieren. Wanneer een orgaan niet goed functioneert dan gaat er in dit geval verstoorde informatie over de N. vagus of N. frenicus (verstoorde afferentie vanuit de vliezen) naar de oorsprong van deze zenuwen. Hier gaat dan ook weer een verstoord signaal terug waardoor je b.v. gespannen en gevoeligere spieren kunt krijgen, zoals in dit geval de M. longus capitis of de Mm. Scaleni die op deze plek hun oorsprong hebben. Deze gespannen spieren kunnen op hun beurt vanwege hun oorsprong het PAM (primair ademhalings mechanisme) beinvloeden of het ganglion stellatum. Het ganglion stellatum kan door haar rami cardiaci een aritmie van het hart veroorzaken en kan ook het ganglion cervicale craniale (gcc) verstoren. Dit gcc nu is een zeer belangrijk ganglion vanwege haar relatie met de hypofyse met haar hormonen, of vanwege haar relatie met de plexus choroideus ,die o.a. weer verantwoordelijk is voor het PAM, en zo heeft het gcc indirekt ook weer een relatie met het sacrum en het bekken.

Dus dit is nu osteopathie, iedere struktuur of weefsel in het lichaam heeft een relatie met elkaar direkt of indirekt, en zij kunnen allen elkaar beinvloeden. Daarom moeten we niet de ziekte behandelen , maar we moeten het hele dier behandelen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:44

Schangah, ontzettend mooi stuk wat je hebt neergezet maar ik snap er medisch weinig van haha!!
Vandaag was het wederom drama met opzadelen..Veel paniek en spanning en ik mag zo langzamerhand wel een ridderharnas aangaan doen met opzadelen... pfff

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:21

en ze doet dit alleen maar als ze stil moet staan ?
ik zou eens kijken of het zadel goed ligt,
en als dat allemaal goed is of ze lichamelijk geen klachten heeft.
laat bijv der gebit goed nakijken.

zo ken ik een paardje die was steeds heel erg dwars maar had iets met der gebit ;)

ik hoop dat je iets kunt vinden.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:34

Het kan ook heel goed zijn dat er iets vast zit in de rug of hals.
Maar hier ga je zelf niet uit komen, ik denk dat je hem gewoon een keer moet laten na kijken door een fysiotherapeut, dat kan nooit kwaat. En ik denk dat je er nog best wel eens wat mee kan opschieten! Succes! :)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:01

ik heb er al 2x een fysio/osteopaat bij gehad.Tandarts is onlangs nog geweest, zadel ligt volgens een gerenomeerd zadelmaker gewoon goed. Vandaag ging het al beter tot goed, ze is nu met het zadel erop leggen redelijk relaxed en toen ik de singel aantrok heb ik dr met lange halen over haar hals gestreken en daar werd ze super rustig van!!!

wie weet is dat een oplossing!!