Springen; Goed en Fout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Springen; Goed en Fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:40

Kan iemand mij, dmv een paar foto's bijvoorbeeld aan kunnen geven wat een goede en foute sprong is?

Ik wil morgen met mijn paardje gaan springen, maar nou vertelde de fysio dat ik wel kan springen maar wel op de goeie manier. Nou heb ik absoluut geen verstand van springen, dus ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Waar moet ik op letten? dan vooral bij het paard. (paard heeft enkele weken terug een onbekende kreupelheid gehad,rontgenfoto's wijzen niets uit en fysio zegt dat ik de rug van het paard anders moet laten belasten, dus ik wil het wel goed doen) En bij me zelf natuurlijk? Hoe weet ik of het goed is of niet? (ikzelf dacht altijd springen is gewoon erover heen jumpen, maar niet dus:P)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:46

In mijn profiel zie je een filmpje van mijn 3 jarige, je ziet dat ze zich rond maakt op de sprong en haar rug gebruikt. Dit kun je trainen (sommige paarden doen het van nature) door ze lang en laag en over de rug te laten lopen..en dit te oefenen op galopbalkjes, of in -uitjes

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:48

Als je er geen verstand van hebt, en je paard is net hersteld van een blessure, zou ik eerlijk gezegd niet springen, en al helemaal niet zonder begeleiding. Je kan van een foto niet leren wat goed en fout is en het vervolgens toepassen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:51

SuperRupsje schreef:
Als je er geen verstand van hebt, en je paard is net hersteld van een blessure, zou ik eerlijk gezegd niet springen, en al helemaal niet zonder begeleiding. Je kan van een foto niet leren wat goed en fout is en het vervolgens toepassen.

Helemaal mee eens. Hoe wil je trouwens zien of je paard goed springt als je erop zit? Dan moet je behoorlijk scheef gaan hangen :P (en dat is dus juist weer niet goed). Ook kun je niet vanaf foto's en internet leren hoe je eventuele fouten moet corrigeren. Als je toch graag met je paard wil springen, zoek dan een goede instructeur - eentje die laag begint en echt let op houding van jou én je paard.

Wel wil ik je compliment geven dat je op zoek gaat naar informatie, en niet zomaar gaat springen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:53

@Jeanine 84: Ik ben nu bezig met het hoofd (laag en rond, zodat de rug goed gebruikt word) het gaat super en het is een heel ander paardje!.

@SuperRupsje; Dat dacht ik ook, gister wilde ik normaal over een balkje draven en toen sprong hij uit zichzelf. Ik vond het erg leuk! en mn paardje ook (normaal vind ie het eng).
Heeft het dan zin om balkjes te lopen? Ik wil namelijk zijn achterhand sterker maken!, en die eronder krijgen.

@Traiectum: Daarom wilde ik eigenlijk ook iemand vragen die erop gaat letten (ik zeg dan zo moet het en hij/zij kijkt ernaar:P) Ik kan inderdaad moeilijk zien of het goed gaat

Misschien moet ik er dan maar mee wachten? Of misschien is losspringen een goed idee? om eerst de balans te vinden? (ik zeg maar wat hoor:))

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:55

Meerdere balkjes achter elkaar..en later galopbalkjes en evt. in-uitjes maar zoek idd een (goede) instructeur, dat is echt het halve werk!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:07

Als je fysio heeft gezegd dat het je paard zijn rug wel is kan geweest zijn zou ik voor de caveletties gaan als ik jou was. Zoieso heb je er geen verstand van en caveletties is het begin van springen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:09

ch_ntii123 schreef:
@Traiectum: Daarom wilde ik eigenlijk ook iemand vragen die erop gaat letten (ik zeg dan zo moet het en hij/zij kijkt ernaar:P) Ik kan inderdaad moeilijk zien of het goed gaat

Dat lukt jammer genoeg niet met alleen foto's - je kunt niet eerst plaatjes kijken en dan met zekerheid zeggen dat het wel of niet goed gaat. En je blijft dan met het probleem zitten dat als het niet goed gaat je niet weet hoe je moet corrigeren (er is niet 1 oplossing voor springfouten, helaas). Degene die je helpt moet dus niet alleen kunnen zien hoe het wél moet, hij / zij moet ook weten wát er fout gaat en hoe dat opgelost moet worden.

Mijn advies: niet springen zonder begeleiding, zeker niet met een paard dat een onbekende kreupelheid heeft gehad en een ruiter die weinig springervaring heeft.

Wat je wel kunt doen is balkjes lopen - beginnen met 1 of 3 balkjes en je paard daar voorwaarts-neerwaarts over laten lopen, dus zoals je nu ook rijd - zelfde tempo, zelfde hoofdhouding (maar als hij meer wil kijken, zeker in het begin, is dat zeker niet fout). Want: je geeft zelf aan dat laag en rond rijden goed gaat, en het leert je paard z'n benen op te tillen. Let er wel op dat je niet teveel ineens gaat doen - balkjes lopen is best belastend voor een paard dat net hersteld is van een blessure.

Heeft je paard eigenlijk springervaring?

ch_ntii123

Re: Springen; Goed en Fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:15

Mijn paardje heeft bij de vorige eigenaresse wel gesprongen, daar deed hij het goed. (*zei de vormalige eigenaresse), In het begin vond hij het wat eng/spannend, maar met rustig opbouwen ging het goed zei ze..

Ik ga eerst de balkjes oefenen en kijk daarna verder;)

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:11

Ik zou inderdaad beginnen met balkjes lopen, desnoods eerst los, zonder jou erop. Eens kijken hoe het gaat en hoe hij erop reageert. Als-ie er gewoon overheen loopt, zou je het eens onder het zadel kunnen proberen. Maar nogmaals; goede begeleiding is echt onmisbaar, dus als ik jou was, zou ik daar eerst achteraan gaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:29

Balkjes lopen is prima.
Doet het wel samen met een assistent. Dat is een stuk handiger en rustiger.
Hij/zij kan dan de balkjes op de juiste afstand leggen en waar nodig aanpassen. (in stap natuurlijk lang niet zo breed als in galop)
Je kunt ook balkjes op de volte leggen zodat je zelf wat meer kunt varieren in de afstanden.
Wat je ook kunt doen is oefenen om meer of minder galopspassen te maken tussen 2 balken (die op ruime afstand van elkaar liggen)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:44

nann_CCU schreef:
Als je fysio heeft gezegd dat het je paard zijn rug wel is kan geweest zijn zou ik voor de caveletties gaan als ik jou was. Zoieso heb je er geen verstand van en caveletties is het begin van springen.

idd ben het hier mee eens :j
caveletties springen is een goede manier van opbouwen :)
kan je ook als balkjes gebruiken uiteraard en een half/kwart omdraaien wanneer je hoger wil! :)
succes doe voorzichtig meid! :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:07

Ik ga morgen eerst balkjes lopen (laag en rond erover heen), dat opbouwen tot een week en kijk dan verder. :) ik durf het dan toch niet echt aan, straks gaat er iets mis (A), )watje watje:P)

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:09

krijgt ie niet door die eerdere blessures meer kans op een terug keer ervan?
ik zou het persoonlijk echt niet doen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:05

nee, ik heb de fysio gebelt en die zegt dat het goed en fout kan (het springen dan)

Waarschijnlijk komt de kreupelheid uit zn rug, ik moet heb nu laat en rond rijden. Ergens (wanneer mn geld gestort is) neem ik eerst dressuur les, misschien dat hij mij er dan ook wel bij kan helpen:) of kan zeggen wat wel of niet goed is:).

Bedankt allen +:)+