Odenxia (v. Goodwill) @ concour Tinte L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

odenxia

Odenxia (v. Goodwill) @ concour Tinte L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:48

Dit is onze eerste keer op Bokt.
Na 2 jaar geen wedstrijden gereden te hebben, zijn we gisteren gestart in Tinte. Daar werd door mijn eigen rijvereniging een concours georganiseerd.
De B en het L1 zijn we door gevlogen 2 jaar geleden. Waarom ik toen gestopt ben met fanatiek rijden begrijp ik na gister niet meer. De reden was dat ik er ff niet zo`n zin meer in had. Maar goed we zijn weer terug in de ring.

We rijden ondertussen L2, waar we na gisteren 3 winstpunten in hebben behaald.
Odenxia vind het erg moeilijk om van achteren onder te treden. Hier zijn we dan ook in de training hard mee aan het werk.
Ook het achterwaarts is hierdoor een probleem, omdat ze het moeilijk vind om van achter erbij te blijven komt ze erg tegen de hand en gaat helemaal uit elkaar naar achteren. Hier zijn we ook hard mee bezig in de training maar dat blijft een struikelblok.

Gisteren met los rijden liep ze heel fijn. In de eerste proef zat het achterwaarts vrij aan het begin van de proef en was hierna erg terug in het lopen.
Hierna moest ik vrijsnel wijken voor het rechterbeen en ze kwam zo erg terug en tegen de hand dat ze bijna afsloeg. Ik heb toen gekozen om het wijken maar even te laten voor wat het was en haar maar naar voren te rijden. Hierdoor kon ik wel me proef verder goed uitrijden. Dit achterwaarts en wijken werd dus ook zwaar afgerekend met 2 tweeen.
Maar goed daar tegen over had ik wel 2 achten voor de middendraf. Deze proef had ik 178 punten dus helaas net geen winst.

Mijn 2de proef ging stukken beter. Ze liep hier erg fijn wat ook wel te merken was aan de punten. 193 punten om precies te zijn en een 1ste plaats.
Dat betekende dus: parade rijden :P .

Nou hier komen de foto`s.
Enne wees niet te streng voor ons he!!

Losrijden
Afbeelding

Klein beetje stelling rechts
Afbeelding

Recht op zitten
Afbeelding

Mag wat meer het neusje eruit
Afbeelding

Handen wat lager en rechterop
Afbeelding

Wijken voor het rechterbeen
Afbeelding

Halthouden
Afbeelding

Uitgestrekte stap
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Halthouden en ........
Afbeelding

Groeten
Afbeelding

En als laatste een foto tijdens mijn ere ronde in de parade
Afbeelding

Bedankt voor het kijken *D
Een reactie zou leuk zijn, tips zijn altijd welkom!

Sietsx3

Re: Odenxia (v. Goodwill) @ concour Tinte L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:30

ik vind het er eigenlijk wel netjes uitzien!
Enige commentaar eigenlijk, je pianohandjes, maar dat is gewoon lastig :P!

Veel succes verder hoor! :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:44

Ja idd..
Misschien dat iemand nog tips heeft voor het achterwaarts om dat te oefenen. Ze gaat wel op mijn beenhulp achterwaarts, maar steekt direct haar hoofd in de lucht en drukt haar rug weg.
Ik probeer dan wel contact met haar mond te houden, maar kan haar niet naar mijn hand toe houden..

Iemand ideeen???

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:55

ik heb het mijn paardje aan de hand geleerd op commando.
misschien eerst aan de grond oefenen met een commando (ik gebruik het woord back)
en daarna dit toepassen tijdens het rijden. misschien gaan het dan meer ontspannen.

ik vind het een erg leuk paard, knap ding.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:19

Vind het er opzich goed uitzien. Je hebt een best wel lang paard dus af en toe lijkt of hij iets uiteen valt, kan misschien moment opname zijn maar probeer daarop te letten om hem goed bij elkaar te rijden.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 06:54

@ Sillo--> Ja het klopt ze is wat lang gelijnd. We zijn er in de training hard mee bezig maar het blijft een moeilijk punt. Vandaar ook de problemen met het achterwaarts gaan. Ze wil het liefst zonder correct gebruik van achterbeen naar achter. Moeilijk moeilijk moeilijk

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:34

Ik vind het er best aardig uitzien hoor!
Jammer dat de draffoto's allemaal met een scheve horizon zijn gemaakt waardoor het lijkt of je paard volledig op zijn voorhand kukelt terwijl dit volgens mij helemaal niet zo is?!

Let erop dat je niet teveel met je binnehand terugwerkt je kunt dit goed zien op foto 2,3 en 6.

Succes samen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:47

vind het best een aansprekend paard, loopt soms wel wat op de voorhand
Ook zit je er vrij netjes op (behalve iid je "piano handjes")
Wat betreft je rijtechnische problemen
Dit paard gebruikt zijn rug niet goed, dat zie je ook aan de minimale rugbespiering (achter het zadel) daardoor wordt het lastig om het bekken te kantelen en onder te treden
Problemen zijn dan: moelijk achterwaarts, achterhand komt er ook moeilijk onder, 4 takt galop/minder sprong,
Hier zie je duidelijk dat het paard zelfs bij het halthouden de achterhand er niet onder kan krijgen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RATRXEQU.jpg
advies: laat je paard eens masseren door iemand van www.happy-athlete.nl
Er zitten er volgens mij wel een paar in jou buurt
Pas dan kun je doelgericht gaan trainen en kun je het gebruik van de achterhand gaan verbeteren
Succes

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 17:36

@ unamie--> Denk je echt dat het zoveel baat zou hebben om haar eens te laten masseren?? Ik heb er wel eens over nagedacht om er eens een fysio naar te laten kijken en haar eventueel te laten behandelen, maar verder als nadenken eigenlijk nooit gekomen. :o
Overigens heeft ze wel een super goede galop en zeker geen 4 takt galop. Dus dat is dan wel weer een plus punt. ;)
Laatst bijgewerkt door lindake op 30-06-09 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op offtopic verwijderd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:47

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:15

odenxia schreef:
@ unamie--> Denk je echt dat het zoveel baat zou hebben om haar eens te laten masseren??

:j
Zou alleen dan wel iemand van Happy-athlete nemen want dan heb je heel snel resultaat 8-)

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:51

Ben volledig met unamie eens. Hoe rijdt je het paard los?.. Het is verstandig om laag te rijden, zodat het paard meer zijn/haar ruggebruikt. Je zou idd het paard kunnen laten masseren maar als het paard geen klachten geeft wanneer je hem/haar over de rug laat lopen, ligt het aan jou manier van rijden waardoor ie nu de rug neit gebruikt.. Als dat het geval is, is massage neit noodzakelijk.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:46

@narrator--> Ik rij haar absoluut niet heel laag los, dit doe ik omdat ze dus al flink op de voorhand loopt. als ik haar heel laag in ga stellen valt ze helemaal op de voorhand en gebruikt ze haar achterhand helemaal niet.
Ik rij haar ook niet direct helemaal strak in de oprichting hoor. Maar stel haar wel iets hoger in als laag en rond. maar daarin blijf ik wel schuiven zeg maar. Kijken of ze me hand blijft volgens. Iets laten zakken dan weer wat hoger instellen. Snap je me nog, haha..

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:20

Als je laag los rijdt en daarin veeel overgangen maakt(verruimen 3 passen en weer terug, en weer verruimen en weer terug), zal ze toch echt haar achterhand moeten gebruiken om een effectief en snelle reactie te krijgen.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 06:12

Ja, dat snap ik wel maar zo werkt dat dus echt niet bij ieder paard.. Ze loopt al erg op haar voorhand dus zie het nut er echt niet van in om haar laag en rond te rijden. dan stel ik haar liever wat hoger in om het voor haar ook makkelijker te maken dat ze achter onder kan treden. Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. Wat bij het ene paard werkt kan bij het andere paard juist tegen werken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:29

Ik zou dit paard ook niet te laag/rond rijden want dan duikt ze nog meer op de voorhand
Je kan je paard wel korte momenten iets ronder rijden voor meer ruggebruik.
Problemen als deze worden vaak veroorzaakt door een (te krap zadel)
Heb je wel een passend zadel kan het zelfs ook nog van een vorig (niet passend) zadel zijn.
Spierproblemen gaan nl nooit vanzelf over.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 07:54

@UNAMIE--> (ik ga je raad opvolgen)ik heb gister gebeld naar iemand van happy athleet en ze beld me vandaag terug om een afspraak te maken dus ben beniewd.
En me zadel ligt echt goed heb er 2 maanden geleden nog naar laten kijken en is hij wat aangepast..
Misschien idd van me vorige zadel dat zou goed kunnen..

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:02

Leuke foto's en net beeld. Ik ben het eens met het commentaar. Dit paard moet veel meer over de rug gaan lopen en nog meer zijn achterhand gaan gebruiken. Maar o wat is dat moeilijk met een paard dat zo gebouwd is. Met andere woorden, respect dat je zo goed op weg bent en goede punten rijd op wedstrijd.

Ik heb zelf ook een goodwill afstamming (merrie). En ervaar dus precies dezelfde problemen. Ook die van mij loopt graag op de voorhand. Om haar meer over de rug te laten lopen stel ik haar voor een korte periode lang/laag in. Met de nadruk op korte periode. Doe je dit langer dan krijg je haar niet meer omhoog. Daarna veel overgangen, vaak stap/draf/galop en stap/galop zodat ze meer van achteruit gaan bewegen. Let op dat je dan aan de voorkant niet sterker wordt. Veel zijgangen meenemen om meer losheid in het lichaam en rug te krijgen. Misschien iets meer richting de klassieke dressuur, kan goed helpen.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:57

Jammer dat je je eerste proef net geen winst had, vond het wel een hele nette proef, ondanks de twee foutjes.

Ben benieuwd hoe dat gaat met 'Happy Athleet, wij hebben volgende week op de club een clinic van Nelleke Deen. Zij doet TTouch, hoor ik ook goede verhalen over.

Succes verder!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 19:47

@ Nadia--> Hey ja vond ook echt dat ze erg goed liep hoor. Alleen eerste proef was terecht geen winst verprutste het zelf een btje maar goed.. Zaterdag de 11de weer starten in stad a/h Haringvliet.. Dus nieuwe ronde nieuwe kansen..
Ik ben ook zeker benieuwd hoe het gaat na de massage, laat het je wel ff weten..
Waar komt Nelleke Deen die clinic geven?
Is ook wel interessant denk ik..
Groetjes aan Pollie he..

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:37

Mijn instructrice zou zeggen: "je paard is nu vier meter lang!"... om aan te geven dat hij inderdaad langgelijnd is en af en toe - denk ik - idd. wat meer als een harmonica ineen zou kunnen lopen. Maar wel moeilijk gezien zijn bouw lijkt me.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:21

Nelleke Deen komt bij de Voornse Ruiters, maar het is al vol.
We spreken elkaar nog wel.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:23

@ esterw--> Ja het is zeker moeilijk om haar enigzinds bij elkaar te rijden, haar bouw is toch af en toe wel een struikel blok..
Maar goed in de training zijn we goed op weg en ik hoop dat ze door de massage wat losser in haar lijf word.
We zullen zien.

@ iedereen--> bedankt voor alle reacties trouwens

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:38

Fijn dat ze gemasseerd word!
Wie van Happy-Athlete komt er ?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:16

@ unamie--> Marjolein v Tiggelen komt a.s. zondag bij mijn paard kijken. Ben erg benieuwd..