haflinger melody@work B niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

haflinger melody@work B niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:35

hee!

ik heb van een tijdje geleden foto's van het rijden van melody en ik wou het even laten zien voor commentaar & tips.
ik rijd officiele wedstrijden in de B dressuur & L springen en heb nu 2 jaar terug voor het laatst dressuur gestart en wou dit jaar het toch weer beginnen.
wij zijn bezig met mijn houding en dat zij ontspannen loopt.
melody wil weleens doordrammen & sterk worden en mijn houding is ook niet goed dus daar moet ik aan werken
ik heb haar nu 6 jaar maar heb nu eigelijk een jaartje/anderhalf jaar goed dressuurles en loopt ze beter dan voorheen
daarvoor eigelijk gewoon beetje niks gedaan :o

stappen
Afbeelding
wou net aandraven
Afbeelding
draven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

galop (van een dag dervoor)
Afbeelding
Afbeelding

brave pony ! :D
Afbeelding

commentaar & tips zijn welkom!

Amanda__

Re: haflinger melody@work B niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:02

Leuke pony!
Probeer wel op te letten dat je je lang houd en naar voren kijkt..Succes!

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:55

denk aan je houding blijf rechtop zitten
je hakken uitdrukken en ik vind je voeten nog erg ver in de beugels zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:47

Op een aantal foto's lijk je nogal in haar mond te zitten en kijkt ze daar niet al te blij bij. Als ze zich sterk maakt is vaak de eerste reactie om terug te gaan trekken, maar op die manier maak je er alleen een krachtmeting van.

Je schrijft dat je al 1,5 jaar bezig bent, maar eigenlijk denk ik dat -tenzij ze echt heel moeilijk was een tijdje terug- je na zo'n tijd toch wel iets meer kan verwachten.

Ze ziet er wel uit als een ontzettend leuk beestje :+:

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:21

okee dankje
zal er op letten ;)

@ rock
ja ze is erg moeilijk en van dat trekken is ook waar
heb ook les en daar werken we ook aan

zal over een tijdje waarneer ik weer kan rijden met haar weer foto's plaatsen hoe het dan gaat ;)
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 29-06-09 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:23

Okee, dat verklaart een hoop :) Heb je een fijne -en strenge- instructrice? Ik vervloekte die van mij soms als ik met een kop als een tomaat op het paard zat, maar we gingen dan wel met sprongen vooruit :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:24

ja ze is veel beter dan de vorige
deze let veel meer op mijn houding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:25

Fijn :) Succes ermee!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:47

mag vanaf vandaag weer beginnen dus binnenkort ander beeld (hoop ik ;) )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:51

Op de foto waar boven staat "wou net aandraven" maak je een paar fouten die denk ik wel invloed hebben op haar trekgedrag.
1 Je kijkt niet alleen naar beneden, maar brengt daarbij je binnen schouder omlaag en knikt zelfs denk ik de heup in. Je zit zijdelings dus helemaal krom.
2 Je armen zijn stijf met enorm gebogen polsen, en achteruitstekende pinken (kijk hoe hoog je zweep komt!), dus ook nog gekantelde handen. Alles staat op spanning. Het is misschien handiger om vóór de overgang je teugels in te korten en de handen gewoon dragend op zijn plek te houden tijdens de overgang met een soepele, toestaande hand, want hoe kan een pony een overgang maken als je terugwerkt?
3 Je gaat naat voren. Dit kan goed werken op een jonge pony die net ingereden is en in het terrein, maar in dressuur is het de bedoeling dat je goed rechtop blijft, om ook zithulp bij te kunnen geven.
4 Je knieën en hakken worden opgetrokken. Hierdoor is je zit en been niet meer effectief. Ja, de pony voelt je hakken, maar je zit is zo zwak, dat pony eigenlijk maar een onverwachte beweging hoeft te maken en je ligt eraf.
Je knie moet naar benden wijzen. Je kunt dit goed voor elkaar krijgen door je voet uit de beugel te halen en zover naar achteren omhoog te doen dat je hem kunt pakken. Dan komt je bovenbeen goed in positie. Dan laat je de voet weer zakken tot je enkel op de lijn onder je heup zit. Soms betekent dit dat je beugels langer moeten. Soms alleen dat het onderbeen wat verder naar achteren moet dan je gewend bent.

Bij de volgende foto is je houding weer bijna helemaal gecorrigeerd, op je handen na (teugels zijn ook los komen te hangen daardoor, ze dragen de teugels helemaal niet) en zie, de oortjes staan naar voren, in tegenstelling tot de foto erboven die duidelijk een grote mate van ongenoegen aangeeft.

In de stap steek je de armen uit, ook stijf.

Probeer echt de armen los te laten hangen vanuit de schouder, dan een knik in de elleboog te hebben, ellebogen bij je lichaam te houden (niet stijf, maar gewoon even om aan te geven dat ze niet echt ver voor je buik moeten komen of af moeten staan), dan de handen echt altijd RECHTOP, duimen naar elkaar laten wijzen, dragend, boven de schoft! Zoals je op foto 7 doet. Daar gaat de pony dan net iets te diep, teugel kan iets langer, maar goed, jouw houding is daar gewoon goed. Werk daar naar toe.
Als jouw houding goed is, kun je effectiever de hulpen geven en gaat de pony ook beter reageren, waardoor hij soepeler gaat, waardoor je beter kunt zitten etc. Dat is een positieve, gewenste spriraal waar je dan in raakt.

Als je slecht zit, komen je hulpen niet goed door, reageert je pony slecht, zit je rotter, gaan je hulpen nog slechter etc, en zit je in een negative, ongewenste spiraal...die meestal eindigt in frustratie beiderzijds en verzet.
Dit kun je dus voorkomen.

Ik kijk uit naar een volgend topic van je.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:55

probeer alleen aan te draven in de goede momenten...dat ze nageeft....als ze er een beetje door is bedoel ik,dan is het in draf ook makkelijker vast te houden.
verder je handen niet vastzetten ...mooi beestje hoor!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:15

Leuke pony ik zou voor je uit blijven kijken en de pony iets meer aan de teugel proberen te rijden.!
Je kunt duidelijk zien dat je een springruiter bent...!

xxIlsee

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:48

Leuk beestje hoor :)
Vind alleen wel dat je meer je hakken moet uitdrukken, en je handen moet dragen. En het belangrijkste is natuurlijk voor je kijken :P Ik snap dat je trots bent op zo'n lekkere knol :P

Probeer er zelf ook ontspannen op te zitten ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:48

okee bedankt voor de tips ga der zeker wat mee doen!