Hoe pony leren sturen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

Hoe pony leren sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:59

Heey,

Ik had een vraagje, Hoe moet je een pony, die je inrijd nu precies het ''stuur'' aanleren?
Ik heb eens op bokt rondgekeken maar er is niks te vinden.
Is er iemand die mij dit wil uitleggen?

groetjes.

FriesWytske

Re: Hoe pony leren sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:05

Als je dit niet weet zou ik niet gaan beginnen met een pony in te rijden. En hem door iemand die er verstand van heeft te laten beleren. Je kunt maar 1 keer goed beleren.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:05

Dat moet je doen met iemand die er verschrikkelijk veel verstand van heeft, niet zelf gaan klooien. Aan boekenkennis heb je niets bij het inrijden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:09

Wat een reacties weer, TS vraagt toch niet om meningen?

Ik ben nu zelf mijn pony aan het inrijden onder begeleiding sinds 2,5 week, we begonnen met sturen aan de longeerlijn op een grote volte, kleinere en grotere cirkels maken. Daarna los buitenbeen eraan en meenemen, tegelijkertijd binnenhand 'zijwaarts' bewegen (weet niet goed hoe het moet uitleggen, natuurlijk niet overdreven). Bij iedere stap van de hoefslag af meteen belonen, bij mijn pony zit het stuur er al vrij goed op :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:33

Myour: de reacties zijn misschien niet heel vriendelijk, maar toch wel begrijpelijk?

Een paard zelfstandig inrijden als je dit soort basiselementen zelf niet weet, is vragen om problemen.

TS: wil je dit weten uit nieuwsgierigheid, of omdat je zelf bezig bent met beleren? In het laatste geval zou ik je adviseren om begeleiding te zoeken. In het eerste geval kan ik je niet helpen omdat ik er weinig ervaring mee heb, maar er zijn vast mensen die dat wel uit kunnen leggen, zoals bovenstaande reactie. :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:36

Het voegt totaal niets toe en er wordt ook geen antwoord gegeven op de vraag van TS, terwijl er ook helemaal niet gevraagd wordt naar de aanleiding van de vraag.
Jouw reactie daarentegen is heel anders, maar dat verschil zie je zelf ook wel denk ik..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:42

Waar haal je het vandaan dat mijn reactie niets toe zou voegen?
Ik maak toch duidelijk een toevoeging door te zeggen dat ze hulp moet gaan zoeken en niet zelf moet gaan klooien. Dat kan flink fout aflopen, waarvan het paard alleen maar de dupe zal worden. Een paard inrijden, zeker je eerste paard moet onder kundige begeleiding gebeuren.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:44

even voor de duidelijkheid, ik ga geen pony inrijden, dit is puur uit nieuwsgierigheid. ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:44

Zoals ik al zei: er wordt helemaal niet gevraagd naar de aanleiding van de vraag. Wie weet is ze alleen nieuwsgierig of wil ze ter voorbereiding alvast wat kennis inslaan. Ik heb ook hulp gezocht maar dat wil niet zeggen dat ik er zonder iets ervan te weten eraan begonnen ben.

EDIT; TS was me voor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:46

Ik knoop altijd een extra teugel aan de neusriem en daar stuur ik de eerste tijd mee. De teugel aan het bit komt er na een paar weken pas bij en neemt langzaam over van die neusriemteugel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:47

Zo is mijn reactie ook bedoeld.
Het is erg dom om een paard of pony te beleren terwijl je het zelf nog nooit hebt gedaan. En er ook geen goede hulp bij hebt. Zoals ik al heb gezegd: je kunt maar 1 keer goed beleren.
Je ziet al genoeg paarden en ponies die verkeerd zijn beleerd.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:52

Bedankt voor de reacties!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:52

FriesWytske schreef:
Zo is mijn reactie ook bedoeld.
Het is erg dom om een paard of pony te beleren terwijl je het zelf nog nooit hebt gedaan. En er ook geen goede hulp bij hebt. Zoals ik al heb gezegd: je kunt maar 1 keer goed beleren.
Je ziet al genoeg paarden en ponies die verkeerd zijn beleerd.

Ik ga geen pony beleren, nogmaals, gewoon nieuwsgierig. ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:12

ik heb mijn paard niet leren sturen door met mn teugels iets te doen. Paard reageerde als vanzelf als ik duidelijk gewichtshulpen gaf en teugeltje kwam er dan even zachtjes bij. Nu snapt ze de de connectie tussen kijken en meezitten in de gewenste richting en dan heel ff teugels eraan.

Ik ben er zeeeeer voor dat jonge paarden op ZIT gestuurd worden en niet aan de teugels.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:32

Een jonge pony leer je veel dingen het makkelijkste aan door alles overdreven te doen. Doe je linkerhand overdreven van de hals af waardoor ze wat naar links kijken en ze hebben het snel genoeg door. Ze hebben nog niet veel balans, dus als jij wat naar links gaat hangen zullen ze al snel een stapje naar links doen om het evenwicht te bewaren. Tenzij je natuurlijk een grapjas hebt, of een wat angstige die dan van je weg loopt en naar rechts gaat :)

Het makkelijkste vind ik om te beginnen aan de longe, je paard kent dat al, weet dat ie af en toe de andere kant op moet gaan, dat doe je nu weer, alleen als ruiter geef je er de bijbehorende hulpen bij :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:40

Ik heb mijn paardje leren 'sturen' door met instructrice het bos in te gaan en om de bomen te slalommen.

Je doet alles heel erg overdreven:

1. Focus heel erg op de plek waar je heen wilt (dus goed kijken en draaien met je lichaam richting die plek)
2. Lichaamsgewicht verplaatsen naar de kant waar paard heen moet.
3. Daarbij de beenhulpen geven
4. Buitenteugel tegen de hals, binnenteugel extreem van de hals
5. Zodra ze stapje in goede richting doen belonen met stem!
6. Bemoedigen om door te draaien (goed zo!! braaf!!)

En dat steeds bij elke boom opnieuw ;-)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 03:55

Ik leer paarden sturen aan de lange lijnen, met een gewoon halster, een touwhalster of de lijnen aan de lage neusriem en een longeersingel, afhankelijk van het paard. En iemand ernaast voor als ze de hulp niet goed begrijpen. Als ze dat door hebben zit in elk geval het stuur erop, het verfijnen onder zadel (op je been en zit leren reageren) komt later wel als ze goed en wel onder zadel zijn.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:41

Okee bedankt voor de reacties!