Veel spanning in schouders tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Veel spanning in schouders tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:34

Hallo allemaal.
Ik merk de laatste tijd dat ik tijdens het rijden mijn schouders erg veel span.
Ik bol mijn rug als het ware en druk mijn schouders naar voren/omhoog.
Ik ervaar dit echt als een probleem, en heb de laatste tijd ook pijn in mijn rug
ook buiten het rijden. Nu ben ik naar de fysio geweest en bleek het dat ik
een wervel vast heb zitten. Ik weet niet of het komt door het rijden,
want het is ook erg vervelend omdat ik dan mijn armen ga spannen, en dat
werkt dan weer negatief op de pony natuurlijk. Dus het zit me ongeloofelijk in de weg.
Heeft iemand misschien tips hoe ik mijn schouders kan ontspannen tijdens het rijden?
Ik snap ook niet hoe ik hier aan ben gekomen. Had eerder altijd een erg ontspannen zit.

groetjes!

Fem_daf

Re: Veel spanning in schouders tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:40

Probeer tijdens het rijden regelmatig een ontspan pauze te nemen. Trek je schouders helemaal op en laat ze weer vallen, doe dit een paar keer dan voel je namelijk het verschil tussen spannen en ontspannen beter.
Als het kan bij je paard, ga af en toe even met je armen heen en weer zwaaien, lekker naast je lijf houden en schommelen met je armen.

Als je pijn hebt, is het logisch dat je moeilijk kan ontspannen. Je moet dit eerst weer leren. Dit kan je ook thuis doen door aan te spannen en daarna te ontspannen. Veel mensen vinden ontspannen heel lastig omdat ze niet (meer) weten hoe het voelt of moet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:42

oke bedankt voor de goede tips! +:)+

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:48

Ik heb precies hetzelfde :j vooral tijdens de teugels contact nemen en het rond gaan rijden. Ik probeer mezelf gewoon steeds te controleren en dat helpt wel :j En inderdaad je schouders af en toe los schudden of draaien

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:50

oke! ja lastig is het he!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:46

Zoiets kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt een bepaald fysiek probleem hebben wat zich ook uit tijdens het rijden, als je op de grond al met heel opgetrokken schouders staat, zul je ze in het zadel ook moeilijk kunnen ontspannen.
Specifiek in het zadel zie je dit soort dingen meestal als compensatie voor het (nog) niet helemaal fijn in balans kunnen zitten. Balans en stabiliteit haal je uit je torso/bekkenregio. Als dat nog moeilijk is voor je ga je je compenseren met de uiterste delen van je lichaam. Sommige mensen trekken heel overdreven hun schouders op, anderen krijgen wiebelbenen, zwabberarmen, gaan onderuitgezakt zitten, of een combinatie van die dingen.

Meestal sluipt zo’n houding en bewegingspatroon er na verloop van tijd vanzelf in. Je moet je dan heel erg bewust worden van wat je doet om het te kunnen veranderen.

Merk je nu verbetering in het zadel na de behandeling van de fysio? (in dit geval waarschijnlijk een manueel therapeut)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:15

Ik heb het ook heel erg gehad.
Het is nu drastisch minder geworden door een tijd heel bewust te rijden.
Het had bij mij te maken met het meedeinen (vooral in jog--> draven doorzitten, ben western ;) ) in mijn heup/bekken.

Ik heb een paard wat lastig uit te zitten is. Hij gooit erg hoog op in draf en galop en daarnaast was het een tijd een echte schijtluis. Hij ging of op de rem bij enge dingen of versnelde en ik had daardoor een veilige houding gevonden, waardoor ik muurvast in het zadel zat. Maar het zag er wat minder charmant uit :')

Door gerichte instructie is het een hoop verbeterd, maar nog niet altijd helemaal goed. Bij onstuimig gedrag van mijn paard, kruip ik weer in mijn veilige houding met op het oog gespannen schouders, maar zelf heb ik er geen last van.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:07

Ik heb hier zelf ook wel eens last van, bij mij wil het helpen om op mijn MP3 een liedje te spelen en dan ontspan ik vanzelf helemaal, ook meezingen helpt goed omdata je dan lekker door blijft ademen! En je kan natuurlijk altijd meedansen :+ !

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:23

haha oke bedankt voor de tips! +:)+

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:35

Hoi,

soms wil een wijntje ook wel helpen te ontspannen!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:47

hahah goed idee.
dat klinkt me helemaal goed in de oren :P

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:27

Hey,

Ik ervaar hetzelfde probleem en ik heb via mijn instucteur een goede tip gekregen.
Als ik tijdens het rijden merk dat ik mezelf vastzet, dan beweeg ik een paar keer mijn ellebogen naar boven en naar beneden,
alsof je de "vogeltjesdans" doet.
Dit heeft niet zo'n impact op mijn contact met mijn paard als het helemaal losgooien van teugels en even met men armen zwaaien.
Wat verder ook wil helpen is even met je schouders vooruit en achteruit "rollen".
Hoop dat je hier wat mee bent.

groetjes

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 12:31

oke bedankt! :)
super ;)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:37

Ik had/heb daar ook veel last van. Nu bijna alleen nog maar tijdens wedstrijden door de spanning. Bij mij heeft een ander zadel (hulsebos dressage CC) een heel stuk geholpen. Op mijn vorige zadel zat ik niet lekker en nam daardoor een verkeerde houding aan wat weer extra spanning veroorzaakte.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:59

ah oke bedankt. was sowieso al aan het twijfelen over een nieuw zadel. ;)