correcte handhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inez_25

correcte handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:03

Mijn vraag is of iemand mij meer uitleg kan geven bij de correcte handhouding bij arbeidsstap/draf/galop en middenstap/draf/galop?
Eventueel met foto's?
Veranderd ook iets aan je zit bij de middenstap/draf/galop?

Alvast bedankt voor degene die de moeite wil doen om het mij uit te leggen.

Groetjes

AnneliesH

Re: correcte handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:47

Denkbeeldig twee vogeltjes in je handen vasthouden.
Kunst: niet knijpen maar ook niet weg laten vliegen...
Jouw duim op z'n koppie leggen.
Ook wel eens gehoord: 2 glazen bier (of limonade natuurlijk) rechtop houden!
Naast elkaar, boven de schoft ongeveer. (is per paard en instructie anders)
Onderarmen niet naar buiten steken, maar langs je lichaam houden. Vanuit je schouder meegaan met de bewegingen van je paard. (dit is wat mij geleerd is en wat mijn mening is.)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:50

Knik in de elleboog!
Er moet zich vanaf jouw elleboog een rechte lijn vormen via de teugels naar de mond.
Bovenarm ontspannen laten afhangen, en zo dus de schouder als hoofdscharnier gebruiken.
Polsen nagenoeg recht, ietsjes naar buiten wijzend, duimen als een dakje op de teugel en handen rechtop, alsof je idd twee glaasjes bier in de hand hebt.
Niet zelf mee gaan liggen jassen met je handen, maar sluit af en toe je ogen en laat paard/pony jouw armen bewegen door het lichte contact met de mond.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:54

Hey alvast bedankt voor de tips!

Is het zo dat je bij middendraf je handen iets hoger moet gaan dragen?
Hoe weet je paard dat hij moet verruimen, door de beendruk en halve ophouding?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:56

Nee niet hoger, wel iets meer naar voren.
Iets hoger om ff wat meer oprichting te vragen, mag wel, maar ze moeten zeker ietsje naar voren worden geplaatst om meer lengte in de hals te kunnen maken.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:06

Ok dat is duidelijk!

Mijn lesgeefster zegt mij altijd dat ik mijn handen lager moet dragen, dichter bij het zadel naar mijn knieën toe voordat hij aan teugel zou lopen. Ik heb hier al veel topics gelezen over dit onderwerp aan teugel lopen, maar mijn vraag is of jullie dan ook jullie handen iets lager gaan dragen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:38

bij de middendraf je hand niet naar voren, omhoog of omlaag doen, alleen je polsen wat openen (zodat de druk iets lichter wordt). Veel mensen doen hun handen naar voren, daarvan gaat A. Het contact verloren en B. Door te weinig contact verlies je een deel van je impuls en gaat je paard meer op de voorhand lopen, wat bij een middendraf uit den boze is.

Bij middenstap moet ik zeggen dat ik wel mijn handen meer naar voren plaats, zodat het paard meer lengte in de hals krijgt en lekker door zijn hele lijf ruime passen stapt. (hierbij ook niet het contact verliezen met de mond)

algemeen. idd vanaf de elleboog tot aan het bit moet 1 rechte lijn vormen, zonder knik ter hoogte van je handen. Je handen uiteraard niet plat houden, maar met de duim boven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:48

Inez_25 schreef:
Ok dat is duidelijk!

Mijn lesgeefster zegt mij altijd dat ik mijn handen lager moet dragen, dichter bij het zadel naar mijn knieën toe voordat hij aan teugel zou lopen. Ik heb hier al veel topics gelezen over dit onderwerp aan teugel lopen, maar mijn vraag is of jullie dan ook jullie handen iets lager gaan dragen?

Dan heb ik een goede tip voor je : Neem zsm een andere instructie!!!!

Een goede instructie leert je juist niet je handen richting zadel of knieen te plaatsen...

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:23

Ok bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag!

Hier mag een slotje op :-)

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:47

Leorah schreef:
bij de middendraf je hand niet naar voren, omhoog of omlaag doen, alleen je polsen wat openen (zodat de druk iets lichter wordt). Veel mensen doen hun handen naar voren, daarvan gaat A. Het contact verloren en B. Door te weinig contact verlies je een deel van je impuls en gaat je paard meer op de voorhand lopen, wat bij een middendraf uit den boze is.

Bij middenstap moet ik zeggen dat ik wel mijn handen meer naar voren plaats, zodat het paard meer lengte in de hals krijgt en lekker door zijn hele lijf ruime passen stapt. (hierbij ook niet het contact verliezen met de mond)

PRECIES!
middenstap wel iets ruimte vooraan geven zodat ze ruimer kan bewegen!
Maar hou altijd contact met de mond!!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:17

je kan voor de grap eens proberen om je zweepje tussen de duimen te nemen. Dus je zweepje horizontaal houden en tussen je wijsvinger en duim leggen. Dit moet je voorstellen als een soort dienblad waar hete kopjes thee op staan. Je mag dus wel sturen, maar houd je zweepje (dienblad!) recht/horizontaal. de elastisicteit moet nu toch echt uit je polsen en onderarmen komen etc. ZOrg er wel voor dat je je ellebogen mooi tegen je lijf aan hebt en met een goede hoek.
SUcces ermee (en mijn leskids konden opeens allemaal zooooo hun paarden nagevelijk krijgen.. puur door niets te doen en alleen hun handen te dragen zoals het hoort!)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:19

Muiszje, dat is ook nog een handige tip :j Heb ook problemen met de houding van mijn handen en ik ga vanavond maar even goed op mijn handen letten wat ik daar nou allemaal mee doe. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:25

Waar je vooral ook goed op moet letten, is dat je polsen niet naar binnen knikken. Ze moeten heel licht naar buiten gebogen zijn, zodat je optimaal kunt voelen wat er in de mond gebeurt.
Handen zijn laag, pink is bij de schoft en ze staan rechtop, met de duim als hoogste punt!