Nienke (Fries) en ik op ons wedstrijddebuut (dressuur, B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoewie

Nienke (Fries) en ik op ons wedstrijddebuut (dressuur, B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 14:36

Hallo allemaal!
Afgelopen woensdag hadden Nienke en ik ons wedstrijddebuut. Ze is mijn bijrijdpaard en ik rijd haar nu ongeveer 2 jaar. Na heel wat lessen begonnen er toch wedstrijdkriebels te komen. De zenuwen vielen onwijs mee en had het helemaal naar mijn zin! (door de zenuwen nooit eerder gestart). Ben gestart en meer dan tevreden! Ook leuk om iets naar toe te werken in de lessen.

Voor de belangstellenden in de wedstrijd: Ik had 182 in mijn 1e proef en 183 in mijn 2e proef. Daarmee werd ik 1e proef 2e en 2e proef 1e. Je kunt vast wel voorstellen hoe ongelooflijk blij ik was!

Nienke is een 9 jarige merrie (30-06-09) ze is een RemmeltXRomke. Ze is in de omgang de grootste schat die er bestaat! Met rijden gaat het bijna altijd goed. Soms heeft ze dagen dat ze overal van schrikt, soms heeft ze dagen dat ze niet vooruit te branden is! Als ik haar een beetje boos maak gaat ze uiteindelijk best goed lopen!

We zijn op dit moment bezig met het oprichten en actief maken uit de achterhand (zodat ze een beetje gaat 'zitten'). Dit doen we door veel voltes 10m en veel (schijn)overgangen. Het grootste probleem is nog de middendraf (helaas geen foto van). In de les gaat het nu aardig (m.b.v. inhouden en bijtikken voor het afwenden), op de wedstrijd was ze met inrijden erg voorwaarts (waars door de andere paarden) en ging ze steeds in galop, waardoor ik wat minder hulpen gaf. Dat zorgde er dus voor dat ze geen middendraf liet zien. Goed om te weten voor de volgende keer.

Over de foto's:
Mijn zus heeft de foto's gemaakt, ben er superblij mee! Let niet op mijn hoofd, was een beetje in trance. Zo erg zelfs dat ik mijn zus en moeder niet hoorde tijdens het inrijden toen ze iets later aankwamen, zag ze pas na het eerste proefje terwijl ze er toen al zo'n 20 minuten waren :D . Mijn haarspeld drukte mijn cap naar voren waardoor hij erg over mijn ogen zat en ik dus ook geen hol zag.
Verbeterpunten:
- kijk omhoog!
- geen pianohandjes - voor het zadel en iets hoger
- hakken uitdrukken (vaak goed, maar soms ook niet)

1e proef:
1. stap
Afbeelding

2. galop
Afbeelding

3. draf
Afbeelding

4.nogmaals draf
Afbeelding

2e proef:
5. inrijden (ja kan wel lachen!)
Afbeelding

6. stap
Afbeelding

7. draf doorzitten, net voor galop
Afbeelding

8. galop, beetje protest
Afbeelding

9. relaxt galopje
Afbeelding

10. Een van haar mooie hoofdje
Afbeelding

11. Afgroeten. vierkant maar wel met hoofd omhoog
Afbeelding

12. Moe maar voldaan
Afbeelding

13. terug op stal met de rosetten
Afbeelding

Reacties zijn absoluut welkom. Ik heb zelfs nog een vraag. Ik heb met lichtrijden klapperbenen (niet met doorzitten). Weet iemand hoe ik hier iets aan kan doen?

Groetjes Zoë

astridelise

Re: Nienke (Fries) en ik op ons wedstrijddebuut (dressuur, B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:21

Wat je kan proberen om klapperbenen tegen te gaan is met touwtjes de beugelriemen vastmaken aan de singel. Je moet dan wel je benen rustig houden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:34

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:43

Goed gedaan. Misschien moet je je beugels een gaatje langer doen om het klapperen tegen te gaan.

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:06

ziet er super goed uit!
denk aan je hakken uitdrukken en je houding met doorzitten ga je erg naar achter hangen en met de galop ga je weer naar voor zitten

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:26

Ziet er heel relax uit, succes verder.

zoewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:15

bedankt voor de reacties! Die touwtjes zijn een goed idee, maar op wedstrijd natuurlijk verboden.
Ga het toch eens proberen, misschien wil het helpen.
Op mijn houding zal ik idd ook wat beter letten.
Viel mij ook op dat ik met doorzitten erg naar achter zit. Zit er aan te denken een paar zitlessen te nemen, ben aan het kijken wie ze hier in de buurt aanbieden.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:31

Pff, is mijn bericht verwijdert omdat 'het te vaak gemeld' is :O
Hoe kan ik dat weten :P
Maar leuke foto's hoor :D
En jullie gaan het maken in de dressuur zie het al helemaal voor me jij & Nienke tegen Anky in de Grand Prix! :D
Nja eens kijken wat ik dan kan melden eeeehm let erop de je niet te veel naar Nienke kijkt! :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:02

Mooi paardje!
Ik zou proberen iets meer je tenen naar je paard te houden. voor de rest ziet het er netjes uit

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:25

Leuk hoor! Ziet er netjes uit. Ik zou alleen de neusriem 1 (of 2) gaatjes hoger doen, hij hangt nu erg laag op de neus waardoor het lijkt of je paard een heel lang hoofd heeft.
Verder heb je je voet erg ver in de beugel, probeer die iets meer op de bal van je voet te doen.

Voor het klapperen in het lichtrijden, probeer er op te letten dat je niet te veel lichtrijd vanuit je voet, dat je niet te veel wilt gaan staan, laat je door het paard meenemen omhoog, de druk op je voet/beugel hoeft vrijwel niet te veranderen in het lichtrijden en als je te veel zelf wilt gaan staan ga je door het drukverschil idd "klapperen".

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:12

astridelise schreef:
Wat je kan proberen om klapperbenen tegen te gaan is met touwtjes de beugelriemen vastmaken aan de singel. Je moet dan wel je benen rustig houden.

Ik ben hier net nieuw maar deze viel me even op. Op zich natuurlijk wel een tip maar wees je ervan bewust dat dit ook gevaarlijk kan zijn...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:43

ik denk meer vanuit je knieen en bovenbenen jezelf oprichten bij het omhoog komen met lichtrijden. Dit kun je goed oefenen door de beugels van je zadel af te halen en toch proberen te lichtrijden. Begin met korte stukjes want het levert meestal wel wat spierpijn op en dan regelmatig blijven doen. Daarbij goed je paard aanvoelen en de opwaartse kracht van het paard in je voordeel laten werken. Bij mij heeft dit geholpen.
Touwtjes heeft volgens mij geen enkele zin en is nog gevaarlijk ook. Met touwtjes train je geen spieren bij jezelf.
Die neusriem zit trouwens op prima hoogte zoals ik het kan beoordelen. Doe je deze hoger dan trek je met de sperriem ook het bit hoger op. Hij heeft ook geen lang hoofd, het is een leuke Fries met een echt Friezenkoppie.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:08

ik vind de neusriem ook te laag. en ik denk niet dat je de met de sperriem het bit omhoog tilt, hangt er echt vanaf hoe strak je die dan vast zet.

Je hebt het over de middendraf, bijtikken op de korte zijde... mijn advies is meer om haar scherper aan het been te krijgen, wat nou als je niet meer met zweep mag rijden? (stel je eens voor...)
Voor de rest ziet het er goed uit, goed voor je blijeven kijekn, en veel oefenen zonder beugels.

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 05:46

De neusriem is idd te laag, de bovenkant mag 2 vingers onder het jukbeen komen.
De tips van WenK lijken me erg zinvol. Suces ermee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:16

Touwtjes hebben wel zin, het maakt je nl bewust hoeveel je benen slingeren ;) Maak ze niet te kort vast, en rij er niet iedere dag mee.
En denk er om dat je je handen niet vastzet bij de schoft.

Ik vind het er verder netjes uitzien, ga zo door!

zoewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 16:52

Ik denk dat ik bij het klapperen ook meer de oorzaak moet vinden en dat oplossen dan touwtjes te binden. Ik weet namelijk maar al te goed hoe erg mijn voeten bewegen. ;) . Ga de komende tijd dus maar even opletten op wat Wenk zegt en zonder beugels lichtrijden (oh man.. kijk ik echt niet naar uit! :oo ) Zal ook eens even met mijn lerares over hebben.
De neusriem is mij nooit echt opgevallen dat hij te laag zou zitten. Ga ik het ook eens eventjes over hebben.
En als ik niet meer met zweep mag rijden gaat het voor mij een beetje ophouden denk ik. Mag van de eigenaar niet met sporen rijden (vraag me niet waarom! :n) dus dan wordt het niets.. Het is leuk voor zover we komen.

Bedankt voor de positieve reacties allemaal! :D

16 augustus is mijn volgende wedstrijd.. heb er nu al zin in ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:16

Je moet je paard gewoon actiever maken voor je benen. Dan heb je helemaal geen sporen nodig. Dat kun je elk paard leren, als je maar consequent bent. Met losrijden mag je je zweep nog wel erbij en in de proef doe je hem dan even weg. Dat kan best hoor.

Uiteindelijk moet je wel met sporen gaan rijden, maar dummiesporen (zonder knop) zijn ook toegestaan. Dat voelt het paard dus niet eens. Vraag maar eens of je dat wel mag van de eigenaresse.

Ik ken het trouwens hoor. Ik mag wel met zweep en ook wel met sporen, maar niet met zweep en sporen......

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:40

Wauuw wat een mooie fries,
verder ga ik mee met de reacties hierboven!