Afgelopen woensdag hadden Nienke en ik ons wedstrijddebuut. Ze is mijn bijrijdpaard en ik rijd haar nu ongeveer 2 jaar. Na heel wat lessen begonnen er toch wedstrijdkriebels te komen. De zenuwen vielen onwijs mee en had het helemaal naar mijn zin! (door de zenuwen nooit eerder gestart). Ben gestart en meer dan tevreden! Ook leuk om iets naar toe te werken in de lessen.
Voor de belangstellenden in de wedstrijd: Ik had 182 in mijn 1e proef en 183 in mijn 2e proef. Daarmee werd ik 1e proef 2e en 2e proef 1e. Je kunt vast wel voorstellen hoe ongelooflijk blij ik was!
Nienke is een 9 jarige merrie (30-06-09) ze is een RemmeltXRomke. Ze is in de omgang de grootste schat die er bestaat! Met rijden gaat het bijna altijd goed. Soms heeft ze dagen dat ze overal van schrikt, soms heeft ze dagen dat ze niet vooruit te branden is! Als ik haar een beetje boos maak gaat ze uiteindelijk best goed lopen!
We zijn op dit moment bezig met het oprichten en actief maken uit de achterhand (zodat ze een beetje gaat 'zitten'). Dit doen we door veel voltes 10m en veel (schijn)overgangen. Het grootste probleem is nog de middendraf (helaas geen foto van). In de les gaat het nu aardig (m.b.v. inhouden en bijtikken voor het afwenden), op de wedstrijd was ze met inrijden erg voorwaarts (waars door de andere paarden) en ging ze steeds in galop, waardoor ik wat minder hulpen gaf. Dat zorgde er dus voor dat ze geen middendraf liet zien. Goed om te weten voor de volgende keer.
Over de foto's:
Mijn zus heeft de foto's gemaakt, ben er superblij mee! Let niet op mijn hoofd, was een beetje in trance. Zo erg zelfs dat ik mijn zus en moeder niet hoorde tijdens het inrijden toen ze iets later aankwamen, zag ze pas na het eerste proefje terwijl ze er toen al zo'n 20 minuten waren
. Mijn haarspeld drukte mijn cap naar voren waardoor hij erg over mijn ogen zat en ik dus ook geen hol zag. Verbeterpunten:
- kijk omhoog!
- geen pianohandjes - voor het zadel en iets hoger
- hakken uitdrukken (vaak goed, maar soms ook niet)
1e proef:
1. stap

2. galop

3. draf

4.nogmaals draf

2e proef:
5. inrijden (ja kan wel lachen!)

6. stap

7. draf doorzitten, net voor galop

8. galop, beetje protest

9. relaxt galopje

10. Een van haar mooie hoofdje

11. Afgroeten. vierkant maar wel met hoofd omhoog

12. Moe maar voldaan

13. terug op stal met de rosetten

Reacties zijn absoluut welkom. Ik heb zelfs nog een vraag. Ik heb met lichtrijden klapperbenen (niet met doorzitten). Weet iemand hoe ik hier iets aan kan doen?
Groetjes Zoë

Maak ze niet te kort vast, en rij er niet iedere dag mee.
) Zal ook eens even met mijn lerares over hebben.
) dus dan wordt het niets.. Het is leuk voor zover we komen.