Achterhand versterken én conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jilldrost

Achterhand versterken én conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:53

Hallo,
ik doe nu sinds een week of 3 een paardje van 16 jaar Lady.
Ze is een maand of 4 niet bereden en heeft daar tussen ook nog een veulen gekregen.
Ik ben de enige die haar nu doet en rijd haar 3x per week,
verder staat ze welk elke dag in de wei.

Maar 3x per week beweging is heel erg weinig en daarom vraag ik ook aan sommige vriendinnen om haar te longeren of in de stapmolen te zetten.
Ik moet dus aardig conditie opbouwen en ze is zo slap dat ze amper haar achterbeen kan optillen voor de hoeven te krabben, ze gaat dan helemaal op me leunen.

Ook in het begin met draven is ze heeel stijf, maar dat is logisch.
Ik rijd een half uurtje met haar, stap, draf en soms galop.

Galop vind ze echt heel moeilijk, haar achterhand is ongelovelijk slap en ze heeft de kracht er niet voor.

Dus mijn vraag:
Wat kan ik doen om de achterhand te versterken?
En hoe kan ik het beste de conditie verder opbouwen?

onley

Re: Achterhand versterken én conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:55

veel schakelen in de draf
dan word haar achterbeen vanzelf sterker
en steeds maar kleine stukjes galopperen dus niet in 1 x zo een 5 min of zo

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:58

ik zou niet zoveel doen... Alleen voorwaarts rijden, rechte stukken en niet teveel vragen.. Ook lekker laag rijden, neusje eruit.. laat paard eerst maar weer conditie krijgen, dan komt de kracht vanzelf...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:32

Het op je gaan leunen bij het voeten vragen is niet noodzakelijk een gevolg van te weinig bespiering hé, das eerder verkeerd gedrag, je paard moet leren op 3 benen te staan.
En als het zo erg is als jij daar beschrijft, dan zou ik eerder denken dat er iets mis is met je paardje, ofwel verkeerde voeding, maar das dan toch zeker niet enkel het gevolg van een paar maanden stil te staan hoor, das echt nie mogelijk.Dus eerder eens gaan denken of er niks mis zou zijn met de gezondheid van je paardje.

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:52

aeolusnr1 schreef:
Het op je gaan leunen bij het voeten vragen is niet noodzakelijk een gevolg van te weinig bespiering hé, das eerder verkeerd gedrag, je paard moet leren op 3 benen te staan.
En als het zo erg is als jij daar beschrijft, dan zou ik eerder denken dat er iets mis is met je paardje, ofwel verkeerde voeding, maar das dan toch zeker niet enkel het gevolg van een paar maanden stil te staan hoor, das echt nie mogelijk.Dus eerder eens gaan denken of er niks mis zou zijn met de gezondheid van je paardje.

Ze heeft een goeie gezondheid en goeie voeding, daar ligt het niet aan.
En dat leunen is echt wel omdat ze zwak is.
Rij haar nu 3 weken en het leunen wordt minder....

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:55

Heb vandaag weer gereden;
Bij het hoeven krabben leunde ze al stukken minder!
En bij het rijden is wel een paar keer der achterhand weggeschoven maar heb wel aan het einde een heel rondje gegaloppeerd ben zeker trots op der :+:

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:41

okéééééé proficiat héééé
waarom dan hier de vraag stellen hé
Maar je maakt me echt nie wijs dat het op je gaan hangen verminderd door meer bespiering tijdens het rijden, nee dit klopt echt niet.

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:14

aeolusnr1 schreef:
okéééééé proficiat héééé
Maar je maakt me echt nie wijs dat het op je gaan hangen verminderd door meer bespiering tijdens het rijden, nee dit klopt echt niet.

Volgens de mensen die daar rijden klopt het allemaal wel en 9 van de 10 mensen daar rijd ZZ of hoger :Y)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:44

Gewoon lekker veel rechtuit rijden, veel schakelen, veel overgangen rijden :-). Dan bouw je conditie op, maar werk je tegelijkertijd ook aan de achterhand.

Als dat wat beter gaat misschien wat balkjes draven.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:59

Mijn paardje had ook heel veel moeite met de galop, mijn instructrice zij; kilometers maken. Wel op de volte houden zodat je haar makkelijk terug kan nemen.

Ook voltesrijden vind ik zelf een goede oefening, daar wordt het paard wat los van ; buiten het feit om dat de volte erg moeilijk is voo rhet paard!:)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:36

ch_ntii123 schreef:
Mijn paardje had ook heel veel moeite met de galop, mijn instructrice zij; kilometers maken. Wel op de volte houden zodat je haar makkelijk terug kan nemen.

Ook voltesrijden vind ik zelf een goede oefening, daar wordt het paard wat los van ; buiten het feit om dat de volte erg moeilijk is voo rhet paard!:)

ja maar je moet niet je paard gaan forceren en dwingen op die volte

veel rechtuit is beter als volte's rijden vooral als ze al een zwakke achterhand hebben ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:41

onley schreef:
ch_ntii123 schreef:

ja maar je moet niet je paard gaan forceren en dwingen op die volte

veel rechtuit is beter als volte's rijden vooral als ze al een zwakke achterhand hebben ;)

Hmm, ik moest altijd op de volte rijden:S..

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:52

Het probleem is dat ze amper 1 rondje kan galoperen. Zelfs in galop komen is al een heel moeilijk voor der.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:00

shopxprinces schreef:
aeolusnr1 schreef:
okéééééé proficiat héééé

Volgens de mensen die daar rijden klopt het allemaal wel en 9 van de 10 mensen daar rijd ZZ of hoger :Y)

Waarom vraag je hen die zz-ters dan niet om hulp?

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:18

Omdat ik hun mening al heb gehoord en wilde van andere mensen ook is weten wat hun vinden
En misschien hebben de mensen op bokt wel dezelfde problemen vandaar :o

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:51

Rij je alleen maar in een bak, zo ja ga dan naar buiten met dit paard, en maak tempowisselingen op een lang en recht stuk. Steeds overgangen van draf naar galop, en weer terug. En goed op de achterhand zetten.
Voltes rijden komt later wel, niet te veel doen, zolang het paard kracht mist.
En het kan best kloppen, dat een slungelig paard moeite heeft met overeidn blijven als je een achtervoet opneemt. Hoe meer spieren ze krijgt. hoe beter de balans wordt.
Verder is drie keer in de week rijden eerst mooi genoeg, het dier heeft die rustdag ertussen wel nodig, spieren groeien in rust tussen de training in. Succes.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:48

Je zou kunnen proberen met longeren met een zweepje haar achterhad
steeds een beetje aan te tikken zodat ze haar benen vanzelf op gaat
tillen en dus ook sterker word.

Succes!