Fjord Norge @ Wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Fjord Norge @ Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:47

Afbeelding

Aloa :)

Daar is de topic-open-verslaafde weer! :+
Ondertussen weer wat foto's verzameld van onze wedstrijden. Dus ik vond het wel weer even de moeite waard om een topic te openen en dus weer even nuttige tips te krijgen!

Norge is een fjord van 16 jaar, waar ik nu zo'n 2½ jaar op rijdt. Het grootste probleem is dat ze liever lui dan moe is, dat is al wel veel verbeterd, maar als ze niet hoeft te werken, dan doet ze het ook niet. Impuls verlies hebben we ook vaak last van. :oo Maarja dat hoort daar natuurlijk bij. Ze moet meer vanachter uit gaan lopen, en niet zo op de voorhand krabbelen. Ze moet gewoon meer haar achterhand gaan gebruiken, dus daar zijn we hard mee bezig.
We rijden nu B+9 KNHS en hebben net ons L1 Dressuur Fjordsport gehaald. Dus we zweven een beetje tussen B & L1 in. Het wijken gaat trouwens nog niet zoals het hoort (Ik heb nogsteeds teveel binnehand, en gooi mijn buitenhand juist wat los.. Daardoor heeft ze teveel stelling en jaja.. loopt ze weg over de buitenschouder) en de middengalop ook niet.. (Tja dan kun je ook zeg, gewoon B nivo dus, maar we proberen ook L1 dingen)
Mijn houding is soms echt verschrikkelijk; vooral in galop, ik val nogsteeds naar voren. (Jaja het blijft echt moeilijk.. :oo )
Mijn benen leven soms ook een eigen leven en mijn handen hetzelfde..
Tja en dan heb je nog mijn gezichtuitdrukking.. maar daar oefen ik hard op hoor..

Met springen zijn we nu 2x gestart in de B, en hebben nu B+2. Gaat eigenlijk wel heel goed dus! En Norge vind het steeds leuker worden! :)) Altijd hetzelfde liedje met mij: Meer meegeven!! En meer boven het zadel blijven, dus neit gaan staan.

Nou.. Dat was het denk ik zo ongeveer wel! :)
Dit is trouwens ons vorige topic: [RT-HAW] Fjord Norge @ Poging tot dressuur

Hier dan de foto's! (Staan doorelkaar heen, zijn van verschillende wedstrijden dus! )

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... rwolde.jpg

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 270125.jpg

Afbeelding

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 0121-1.jpg
^Ons nieuwe setje.. :):)

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 270098.jpg
Halthouden moet nog beter/ronder/vierkanter...

Afbeelding

Afbeelding
Wijken. -Dat been van mij? En hoofd er te schuin voor

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 270116.jpg
Tja de galop blijft moeilijk, en dan zijn goede foto's maken van de galop al helemaal moeilijk.. :+

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 270118.jpg

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 270071.jpg

Afbeelding
Wijken? :oo

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... 270056.jpg

Afbeelding
Middendraf

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... ing123.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo leuk vind ze springen nu.. :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindelijk een redelijk goede galop foto! :+:

En de mooiste voor het laatst:
Afbeelding
Een heerlijk middendrafje! :~

Dat was het zo ongeveer wel denk ik! :)
Tips zijn heel hartelijk welkom! (Maar blijf lief)

xxx Nette
Laatst bijgewerkt door Nette op 27-06-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:02

Ten eerste heb je een leuke Fjord.

Je hebt een nette houding tijdens het springen.
Probeer alleen tijdens het wijken iets meer je buitenhand erbij te houden.

Verder heb je wel een nette beenligging. En het ziet er wel ontspannen uit.

Succes met het rijden ;)

WolinLotte

Re: Fjord Norge @ Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:09

Wat een leuke fjord :D , een echte allrounder ;) !

Vind het er allemaal netjes en constant uit zien :) , let alleen op met wijken dat je z'n kop niet met de binnenhand teveel naar binnen neemt.. Zo valt hij over de buitenschouder weg en met wijken moeten de pootjes gekruist gaan ;) .
Ook valt het me op dat je dressuurzadel een beetje voorover valt, kan komen door het bontje of omdat het type zadel hier naar is, maar je ziet het vooral op de laatste foto.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:17

Wijken klopt jaa.. :9
Vooral op de linkerhand vind ik het heel moeilijk om mijn binnenhand los te laten en buitenhand eraan te houden. Maar ik weet dat ik fout zin hoor! :)

Het is zadel is op elke foto hetzelfde.. :9
Mmm.. ik zie wat je bedoelt, maar op de andere foto's is het niet zo. :')

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:47

Hey Nette,

Daar is de knapperd weer haha :) Zitten hele mooie foto's tussen, vooral de eerste twee vind ik erg gaaf :D

Je houding met springen is netjes hoor. Dressuur mag je wat trotser op die knappe merrie van je zitten haha!!

Ff een vraagje . . . . mag je wel starten met mexicaanse neusriem in de dressuur??? Volgens mij namelijk niet ;)

Succes verder he!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:02

Dankjewel Kirsten! :)
Klopt zeker dat ik wat trotser mag gaan zitten.. :9
Volgens mij (En volgens mijn instructrice) mag het wel gewoon! :) Ik heb het dacht ik ook wel eens opgezocht, maar zal het nog maar even doen.. ;) -Er is trouwens nog nooit wat over gezegd. :9

Edit:
Uit de dressuur reglement:
2. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem,
mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem
bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een
lus, waardoor een tweede riem – de zgn. sperriem – wordt geleid welke onder de
trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien
van een enkele trens is verplicht.
En bij de bijlage staan nog welke neusriemen wel mogen, en daar staat de Mexicaan tussen! :)
Het mag wel dus! *D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:07

ziet er heel netjes uit, heb geen commentaar op je rijden. alleen lijkt je zadel volledig uit balans te liggen. De achterkant is veel hoger dan de voorkant en duwt je zo naar voren.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:34

Hey Nette,

Ik wist het ook niet zeker hoor :) Maar toen ik met me fjord bij de pony's reed mocht het niet. (Is ook wel weer 4 jaar geleden hoor haha )

Nou zet em op !!!!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 12:41

Haha, ach maakt niet uit toch! :9
Nu weet ik het tenminste zeker. :) (Omdat ik het eindelijk even heb opgezocht)

Dankjewel! :)

@ Wirobelgje: Hoe zou ik dat kunnen oplossen?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:57

Leuke fjord heb je :j
De laatste 2 foto's vind ik netjes, bij de rest van de dressuurfoto's valt hij een beetje uit elkaar.
Bij het wijken kantelt ie zijn hoofd en valt hij over de buitenschouder weg, probeer veel druk op je buitenteugel te houden en niet op je stelling te letten. Ook een goede oefening is om op een volte te draven en naar buiten te wijken en proberen zijn kont voor te laten gaan, zo gaat hij beter leren scharen en zal het wijken zelf ook makkelijker gaan.

Het springen ziet er leuk uit, ze is alleen wel dik haha :+

Succes verder

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 13:05

x_tico schreef:
Leuke fjord heb je :j
De laatste 2 foto's vind ik netjes, bij de rest van de dressuurfoto's valt hij een beetje uit elkaar.
Bij het wijken kantelt ie zijn hoofd en valt hij over de buitenschouder weg, probeer veel druk op je buitenteugel te houden en niet op je stelling te letten. Ook een goede oefening is om op een volte te draven en naar buiten te wijken en proberen zijn kont voor te laten gaan, zo gaat hij beter leren scharen en zal het wijken zelf ook makkelijker gaan.

Het springen ziet er leuk uit, ze is alleen wel dik haha :+

Succes verder

Dankje! :)
Jaa klopt, ze gebruikt liever haar rug niet en loopt dan of te diep, of gewoon niet nagevelijk. :+ Als ik even niet oplet is haar achterhand heel ergens anders dan haar voorhand.. :9
Wijken klopt ja! Dit vinden we beide nog o zo moeilijk.. ;) Volte vergroten/verkleinen doen we wel af en toe, maar ik denk dat we dat maar vaker moeten gaan oefenen.. ;) Dankjewel!

Jaa, vind ik ook hoor! Alhoewel ze op krachtvoer na en een heel schraal stukje gras toch niets anders krijgt.. :oo
Ach ik zie het maar altijd zo: ze is veel dikker geweest en meer dan we doen kunnen we er niet aan doen.. :+

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:09

haha oké goed dan, succes :).

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:08

Dankje.. :9

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:25

Nette, ik zou het niet zeggen als het me niet op viel van je zadel. Ik zie gewoon dat de achterkant los komt van de paardenrug.. Wellicht even een zadelmaker een blik werpen op je zadel, zowel in stand als tijdens het rijden.
Ik weet ook niet hoe de zadelonderlegger ligt, zou ook kunnen dat het bont de kussens omhoog drukt, maar dat lijkt me niet.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:36

Okee, ik zal eens een afspraak gaan maken. ;) :)
Dankjewel voor de tip!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:37

Wat heb je een lieve foto boven aan de pagina! :)

Nu tips: Probeer met het wijken je buitenteugel er iets bij te houden, dan kantelt je pony niet zo snel met het hoofd. En je mag op sommige foto's (misschien momentopnames, sorry dan) je schouder partij wat naar achteren brengen en je handen iets hoger boven de schoft brengen. Succes, je hebt een leuke pony! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:36

Nette schreef:
Ach ik zie het maar altijd zo: ze is veel dikker geweest en meer dan we doen kunnen we er niet aan doen.. :+

Kan goed zijn dat ze 1 of 2 boommaten smaller is geworden en dat daardoor je zadel voorover kiept ;) . De boom is nu in ieder geval te breed waardoor hij voor te ver omlaag komt en ook te dicht op de schoft ligt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:06

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:47

@ Stavero: Haha jaa vind ik ook :+:
En bedantk voor de tips! :)) Ik moet zeker rechterop gaan zitten! ;)
@ Juliette86: Aah, dankje, dat is het! :) Ik had laatst al even gekeken toen ik aan het opzadelen was, maar zo op het oog ligt het niet echt naar voren. Maar ik zal toch eens langs de zadelmaker gaan! Misschien kan de boom versteld worden, als hij vindt dat het nodig is! :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:52

op dat wijken moet je nog wel oefenen ja :D
maar veel kan ik er niet over zeggen want ik wijk ook nie zo vaak
alleen ligt het aan mij of heeft je fjord niet een beetje een (klein) bol buikje???

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:37

Ik heb zelfs Z gereden met mexicaanse XD Dus mag gewoon!
Die HH peesjes heb ik ook XD Ook voor wedstrijden alleen dan inrijden van dressuur :P

Dan zie ik je zaterdag wel! Heb even gemaild of ik ook later kon omdat ik niet voor jou wou starten in de 2de proef XD Haha nee hoor! :P ;)

Alleen komt mn moeder misschien kijken en dan redt ze het niet!

Tot zaterdag~!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:40

Ziet er hartstikke netjes uit,
lekker ontspannen.
En wat een leuke Fjord.
:D

MissMaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:59

super leuke fjord inderdaad ! ziet er netjes uit. misschien inderdaad met dressuur wat trotser zitten & je schouders wat meer naar achteren. veel plezier verder met 'r !

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:05

Ziet er goed uit hoor! Probeer je rug recht te houden, want om de bewegingen 'stil' op te vangen ga je een beetje als een zoutzak zitten :P . Hij kan leuk springen, jullie hebben er echt plezier in! Wel vind ik je zadel op sommige foto's een beetje te ver naar voren liggen, dus zorg dat je je zadel bij het opzadelen goed ver naar achter legt ;)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:00

@ Mimeslosydy: Klopt! ;) Van het buikje klopt ook, ze groeit zo snel, terwijl ze amper gras te eten krijgt.. :oo
@ Sacha: Haha.. Leuk kleurtje hè.. :9
Kan ik beter mailen.. _O- Nu denken ze helemaal, omg wat is dit voor iets? :') Okee, best hoor! :9 Tot zaterdag! :))
@ NOUKERD: Dankjewel zeg! :))
@ MissMaar: Jaa trotser gaan zitten moet ik inderdaad! :oo Maar bedankt! :))
@ Emmaar: Jaa klopt, ik ben een zoutzak.. :9 Ze is een merrie. :P Ja dat vond ik ook wel wat, ligt nu al verder naar achter hoor! ;)