om alles moet even geschrokken worden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

om alles moet even geschrokken worden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:14

ik heb echt een ontzettend leuk lief paardje sinds een maand of 4!
maar soms kan ik me zo ergeren aan het feit dat vrijwel alles dat er nieuw staat,
of gewoon er altijd al stond 'eng' is. stoelen in de hoeken zijn eng,
eerst waren er in de hoeken spoken :j maar dat gaat nu wel beter gelukkig!
maar als er ook maar een krukje of plankie aan de kant is neergelegt, er word met een boog langsgelopen,
even snuffelen helpt niet, naar binnen laten kijken & buiten teugel begrenzen idem!
gewoon om zelf onzeker van te worden..
ook toen er pas geleden van die reclameborden / hindernissen stonden die ze in het parcour hebben,
echt 'doodeng'... hoe zou dat gaan als ik zelf binnenkort officieel wil gaan starten,
voor trailers op de parkeerplaats springt ie aan de kant, wil die er niet lang..
kan dit soms een manier van uitproberen zijn ? met de zweep doet ie dit wel iets minder,
maar met zweep is die ook nog is ontzettend voorwaarts dus dat gelieve niet :P
iemand misschien tips hoe ik mijn pony beter kan corrigeren oid ? *D

whitje

Re: om alles moet even geschrokken worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:17

sinds een maand of 4 staat er dat komt helemaal goed gewoon een band opbouwen vertrouwens krijgen in elkaar en dan komt het helemaal goed!!

De mijne kan er ook wat van en denk ik ook wel eens van pff waarom ben jij niet gewoon een pony die niets eng vind en overal langs gaat en nou ja noem maar op.
Maar dan dnek ik later van ja dat had ook wel heel saai geweest, kijk nu bouw je met je paard een band op dat hij er wel langs gaat en dalijk kan je waarschijnlijk de hele wereld met hem aan.

Ik zou de enge dingen niet uit de weg gaan gewoon vaak doen komt het helemaal goed!

Succes... :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:18

Wat doe je zelf? En dan bedoel ik qua houding, gedrag ect. Als jij 'verwacht' dat ze gaat schrikken, lok je het als het ware uit (als je snapt wat ik bedoel). Als er links iets is, kijk dan zelf al naar rechts, en doe of er niets aan de hand is.. Weet natuurlijk niet op dit DE oplossing is bij jouw paard, maar wie weet kan het wel helpen?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:20

Die van mij heb ik nu 3 jaar en die doet het nog steeds :+
Paard is vaak mee op concour, zelfs naar de paardenvierdaagse en veel op buitenrit, hij blijft spoken zien, de ene dag wat meer dan de andere dag, ik probeer het te accepteren :D
Gewoon blijven rijden en niet gaan lopen mutsen, dus niet al naar die plek of dingetje, bakkaboutertje gaan kijken ;)
Laatst bijgewerkt door mariz op 27-06-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:20

dankjullie wel :D

ik probeer er niet zo opteletten, en idd soms naar de andere kant kijken. en als die dan zeg maar stilstaat en er niet langs duurt, spoor ik hem aan, loopt ie naar achter, dan aai ik hem even van 'tis goed' en dan nog is proberen, en als die dan niet luistert zeg ik met een wat bozere stem ' kom op joh! '

ik probeer er minder op te letten :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:11

Staat je paard op stal of in de weide? Doe je wel eens wat anders dan dressuur? Heb je al wel eens gedacht aan grondwerk? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:35

Als je doet zoals hier in het bijgevoegde beschreven staat dan leer je hem eigenlijk dat wat hij doet goed is.
Op deze manier ben je verkeerd bezig, een leider is geen vriend, maar diegene die weet wat veilig is, diegenen die weet waar en hoe, diegenen die bepaald wat er gebeurt, en dit alles zonder overleg of discusie, ..... let wel op dit lijkt hard maar het moet wel met respect naar de ander toe zijn .

Als je ook maar iets wil doen met een paard moet jij de leider zijn, en dit zonder enige twijfel.

NicoleHorses schreef:
dankjullie wel :D

ik probeer er niet zo opteletten, en idd soms naar de andere kant kijken. en als die dan zeg maar stilstaat en er niet langs duurt, spoor ik hem aan, loopt ie naar achter, dan aai ik hem even van 'tis goed' en dan nog is proberen, en als die dan niet luistert zeg ik met een wat bozere stem ' kom op joh! '

ik probeer er minder op te letten :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:42

@ Dorientjuh:

Hij staat op stal, paddock & op de weide, ik doe uiteraard wel is wat anders met hem, springen, door het bos, wandelen, en soms wat VD, maar gek genoeg schrikt ie niet van veel verkeer of omweer ofzo, echt alleen onder het rijden, vandaag ook weer, nieuw balkon aangelegt in de buitenbak & er lag een toeter op de grond. echt een half uur een drama gehad :S

@ aeolusnr1:

ok dankjewel, ik zal er aan denken ;)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:56

Ik persoonlijk denk dat het deels aan jezelf ligt, niet rottig bedoeld!, maar dat zie ik als ik wel eens les geef ook wel eens.. mensen verwachten dat ie iets zal doen en spannen zich onbewust helemaal aan. Rijd zelfverzekerd, direct been dr aan als je verwacht dat ie schrikt, en doorrijden. Ook goed voorwaarts houden ipv wat veel mensen doet de rem dr op zetten.. ;) Gewoon goed streng zijn, naar voren is ook naar voren.. uiteindelijk blijkt het dan toch niet zo eng te zijn als ze dachten. En moeilijke situaties niet vermijden!

Oja, misschien is zon schrik en opstakel training iets? Zelf nooit gedaan hoor, maar misschien helpt het wel iets.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:19

Ik heb een tijdje terug ook op zo'n pony gereden. Schrok echt van alles en van de meest onbenullige dingen. Zoals een andere pony die niest.

Wat gebeurt er als iemand anders erop rijd? Soms doen paarden het ook expres om even lekker de beentjes te laten strekken.

Ik reed hem altijd expres naar het enge naartoe, en na een hoop geduld is het een stuk minder geworden. Gewoon vol zelfvertrouwen naar toe rijden, rechtop zitten.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:59

@ JeroenK: Ja dat het aan mij ligt, durf ik niet aan te twijfelen ;) de pony kan zich zelf niet corigeren qua gedrag neem ik aan he :) ik wel! dankjewel voor de tip!! :)

@ Juangi: ik denk inderdaad dat het deels uitproberen is ja, bedankt voor je reactie heb er zeker wat aan :)

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:47

ik heb dit zelf gelukkig niet maar ik ken iemand ie ook zo'n paard heeft. ookal rijd ze elke dag in dezelfde bak, telkens weer hetzelfde liedje. die vrouw heeft toen muziek opgezet zodat het paard alleen daarop ging letten. dat ging al stukken beter. succes ermee!