mennen en rijden elkaars tegenpolen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

mennen en rijden elkaars tegenpolen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:10

hallo :Y) ,
mijn vragen zijn:

kun je als menner oordelen hoe iemand dressuur matig rijd onder het zadel?
(als je zelf niet rijd)
en is het erg vergelijkbaar met elkaar of vind je totaal van niet?

graag wel opbouwende argumenten naar elkaar toe :o
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 27-06-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:17

Vrij onzinnige vraag, dat hangt er uiteraard vanaf of betreffende menner verstand heeft van dressuurmatig paardrijden (duh).
En hoezo "mennen versus rijden"...?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:21

Kuggur schreef:
Vrij onzinnige vraag, dat hangt er uiteraard vanaf of betreffende menner verstand heeft van dressuurmatig paardrijden (duh).
En hoezo "mennen versus rijden"...?

nou ik had een soort van discussie met iemand erover! een menner dus die het volgende zegt:

Citaat:
Verder is het flauwekul, dat iemand die zelf niet rijdt, niet kan oordelen of een paard al of niet correct wordt gereden :P

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:22

Ik snap dat mennen versus rijden ook niet. De meeste paarden waarmee in wedstrijdverband aan mennen worden gedaan, worden ook onder het zadel getraind.
Verder is het natuurlijk afhankelijk, van de kennis van de menner op zich, die "commentaar" geeft over hoe een paard dressuurmatig wordt gereden. Als dit een menner is, die zelf eens per week door het bos gaat crossen, en zelf ook niks afweet van dressuur, denk ik niet, dat je een waarde-oordeel kunt verwachten.
Verder heb ik al geschreven dat het vergelijkbaar is. Omdat ook aangespannen, een paard over de rug moet lopen, en nageeflijk moet zijn, om maar een paar puntjes te noemen.

Verder is 't ook nog es zo, dat je zelf helemaal niets met paarden hoeft te doen, dus niet te mennen en niet te rijden, om te kunnen beoordelen, of een paard dressuurmatig goed voor elkaar is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:25

ozzyhorse schreef:
Ik snap dat mennen versus rijden ook niet.

ik weet niet hoe ik het er anders neer moet zetten omdat het topic werd gesloten door de discussie die wij daar hadden en daar in stond dat we maar in een ander topic moesten verder gaan met het mennen vs rijden, dus zodoende :Y)

ozzyhorse

Re: mennen vs rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:27

Zo bedoel ik het niet, zoek maar eens op wat het voor versus betekent. Jij denkt zeker dat mennen en rijden elkaars tegenpolen zijn, maar dat zijn het juist niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:30

Dressuurmatig mennen en dressuurmatig rijden vind ik wel degelijk met elkaar te vergelijken. Je wilt in beide gevallen een nageeflijk paard dat goed over de rug loopt. Attent is, goed aan de hulpen staat. Als dressuurmatige menner kun je dus wel degelijk beoordelen of een paard onder zadel goed wordt gereden (en andersom ook, zaken als stelling/buiging zie je ook goed terug).

Ik sluit me verder aan bij Ozzyhorse, iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten kan er toch kijk op hebben en iemand die eens per week zn pony uit het weiland plukt en er een kar achter hangt/danwel er een zadel op gooit kan volkomen onwetend zijn.

Een aardige in dit geval is wel de DVD met dressuurproeven van de KNHS, de menproeven staan daar ook op. Daar is goed te zien dat het niet zoveel uit maakt of je ment of dressuur rijdt in hoe je paard moet lopen.

ozzyhorse

Re: mennen en rijden elkaars tegenpolen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:34

Danku Apple :D
De onderdelen van de proeven lijken erg op elkaar. Ook zaken als stelling en buiging zijn in beide gevallen een belangrijk onderdeel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:38

ja daar hebben jullie gelijk in! ik heb nog nooit dressuur matig gemend, maar wel rijd ik al vanaf jongst af aan, en ik denk dat het een moeilijke overstap is en dat je een totaal andere houding moet aannemen qua zadel en het zitten in de kar?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:40

Wat is daar moeilijk aan dan? Het is niet zo moeilijk om correct op een paard of achter een paard te zitten. En verder ben je je er wel van bewust, dat je op de bok van een menwagen geen zadel onder je kont hebt :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:47

Netjes rechtop zitten, teugels netjes vast, contact houden, dat soort dingen moet je toch wel doen.

Ik vind zelf mennen veel te indirect (en eigenlijk ook te gevaarlijk in het huidige drukke verkeer). Ik heb liever het paard wat dichter in de buurt.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:51

Veel ruiters denken er zo over, Apple.
Maar trainen en lessen doen wij ook gewoon in een bak.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 08:05

dat gevoel lijk ik me ook te hebben, merendeels omdat ik het niet gewend ben om met een kar te mennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:22

Mennen en rijden is zeker niet elkaars tegenpool. Uiteindelijk moet een paard namelijk exact hetzelfde doen. Ohz richt je een paard af volgens het skala der ausbilding, voor de wagen is dat precies hetzelfde. Ontspannen, rechtrichten, aanleuning, verzameling, het is allemaal precies hetzelfde als ohz.
Probleem (/Uitdaging) van het mennen is dat je maar heel erg weinig hulpen hebt. Waardoor je dus andere hulpen moet geven aan het paard om hetzelfde te bereiken. Waar je ohz grotendeels op je benen en zit rijdt, heb je juist die hulpen voor de wagen niet en zul je het grootste gedeelte met je handen op moeten lossen.
Je houding op de bok is natuurlijk ook anders dan in het zadel, maar je houding op de keukenstoel is ook anders dan in de auto etc. Dus dat lijkt me niet zo een probleem?

Hierdoor is het dus ook logisch dat een menner wat kan zeggen over een paard wat ohz wordt gereden en dat een ruiter net zo goed wat kan zeggen over een paard wat voor de wagen wordt gereden. (Ervanuitgaande dat beide personen serieus met het dressuurmatige aspect bezig zijn)

Apple; Mennen in het huidige verkeer is net zo gevaarlijk als ohz rijden in het huidige verkeer. Mits je dit met kennis van zake en concentratie doet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:46

Sjonniej, ik ben het op dit punt niet helemaal met je eens. Te paard heb je bijna altijd nog wel een uitwijkmogelijkheid, desnoods zet je je paard in een voortuin neer. Met de kar heb je altijd de kar erachter. Als er iets fout gaat dan zijn de gevolgen gelijk een stuk groter (maar goed, dat is weer ietwat offtopic ;-) )

Kan me trouwens wel voorstellen dat het voor een dressuurruiter weer lastiger is om te kijken naar specifieke menrubrieken voor Hackneys/Friezen/Tuigpaarden aangezien daar ook weer andere dingen worden gevraagd zoals bijvoorbeeld knie-actie. Het is dan wel weer lastiger om te zien wat er gebeurd en hoe het paard loopt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:51

Dus daarom is autorijden ook gevaarlijker dan fietsen, omdat je een fiets in de voortuin kan zetten en een auto niet?
Ik ben het met je eens dat mennen gevaarlijker kán zijn. En zeker wanneer je zonder kunde op stap gaat met een aanspanning, kunnen de gevolgen zeer groot zijn. Dan komt inderdaad wel jouw argument om de hoek kijken. Zet je een leek op een paard, dan kan die zich gemakkelijker redden dan wanneer je leek op een menwagen zit. Maar wanneer je een ervaren ruiter met een ervaren menner gaat vergelijken, hoeft mennen in theorie helemaal niet gevaarlijker te zijn dan rijden ohz.

Ook ruiters kunnen Hackney's/Friezen/Tuigpaarden beoordelen, knieactie is daar namelijk niet het belangrijkste (trouwens wel het gemakkelijkste te observeren). Ook daar geldt; goed ruggebruik, aanleuning, verzameling, op het achterbeen, buiging in de wending en rechgerichtheid. Dus is ook net zo goed door een ruiter te beoordelen, punt is alleen dat je je gemakkelijk laat afleiden door de enorme bewegingen die de paarden maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:02

Sjonniej, het gaat mij nog niet eens om de ervarenheid van aanspanning/ruiter op de weg. Meer om de overige weggebruikers die niet gewend zijn aan ruiters en aanspanningen. De signalen van de ruiter/koetsier niet begrijpen, doodleuk willen inhalen terwijl groom en koetsier beiden aangeven linksaf te gaan slaan, te krap inhalen, etc.etc.etc..

Als ruiter ben je dan nu eenmaal net ietsje flexibeler dan de aanspanning.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:09

Ook dat is een kwestie van de ervaring van de menner. Anticiperen op het verkeer, en dat is inderdaad iets wat een menner meer moet doen dan een ruiter. Maar als ruiter heb ik het hier midden in de randstad eigenlijk nog drukker met anticiperen van op de wagen. Waar ik als ruiter van de weg af wordt gereden, hebben ze nog wel respect voor een grotere aanspanning. Zeker als ik doodleuk midden op straat blijf rijden totdat er wordt afgeremd, als ruiter krijg ik dit niet voor elkaar.
Het te krap inhalen, niet reageren op aanwijzingen, etc., heb ik net zo goed op de fiets of ohz. En de enige reactie die je hier op kan geven is je paard stil zetten. Dan maar geen voorrang nemen, dan maar even wachten tot het verkeer voorbij is voordat je afslaat, etc.

Ik ben het met je eens dat je als ruiter flexibeler bent, dan zou je in een noodgeval nog door de berm kunnen of om kunnen draaien. In dat opzicht heb je meer mogelijkheden om jezelf te redden als je te laat bent met anticiperen. Daarom je het zo belangrijk om te anticiperen en rekening te houden met het slechtste in de mens. Dan voel ik me in het verkeer 10x veiliger als ik op de wagen zit, dan wanneer ik te paard zit. Zolang die auto niet afremt, blijf ik heerlijk midden op de weg rijden (geen debiel die eraan denkt om tegen een paard aan te rijden hoor), remt hij op het allerlaatste moment af, zal hij degene zijn die zijn achteruit moet opzoeken of de berm in kan gaan.

(Dwalen we nu af?? O:) )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:15

Ik snap je punt, met een wat grotere aanspanning ben je er ook gewoon op de weg en wordt het wat lastiger voor de overige verkeersdeelnemers om je te negeren.

De gevolgen, als er wat gebeurd, zijn echter potentieel een stuk groter en ernstiger. Vandaar mn voorkeur voor ohz ipv op de kar.

(dit was even een kleine afdwaling ja :D )

jome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:25

Bij ons gaat dat prima. Ik rijd een paard van vrienden in de M1 en de eigenaar rijdt er marathons mee en ik moet zeggen dat ik er weinig tot geen problemen van ondervind.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:54

maar daar ging het niet om, het ging erom dat een menner niet kon beoordelen of een paard onder het zadel goed liep :D