Ik rijd sinds kort op het paard van iemand anders, het is maar voor tijdelijk, maar hij is op een totaal andere manier is bereden dan dat ik wil rijden. Hij is super zwaar in zijn mond en loopt er als ik hem in draf loslaat superhard vandoor, eigenlijk alleen omdat hij dan niet meer de supererge druk in zijn mond voelt die hij gewend is. Ik krijg op les te horen dat ik hem superkort moet pakken en hem net zo hard vasthouden in zijn mond tot hij loslaat in zijn hals. Maar ik ben lang niet zo sterk als zijn eigen ruiter en zo hard trekken put mij dus totaal uit. Bovendien krijg ik hem 'er niet doorheen' en krijg ik hartstikke blaren aan mijn handen.
Trouwens, al zou ik hem er doorheen krijgen (hier bedoelen ze mee dat hij de druk in zijn mond loslaat en zijn rug ontspant, en mooi dansend aan de teugel gaat lopen), dan is dit totaal niet de manier waarop ik wil rijden! Als ik een paard aan de teugel wil laten lopen, laat ik hem terwijl ik hem zachtjes met mijn handen vraag, mijn hand opzoeken en in stap werkt dit bij dit paard ook prima. Alleen zo gauw we gaan draven, en hij voelt de druk die hij normaal gewend is in zijn mond niet, gaat hij er supersnel vandoor!
Omdat het een heel groot paard is en ik pas vijftien ben krijg ik hem echt niet terug op mijn zit...
Toch wil ik niet zo hard moeten trekken in de mond van dit paard dat hij zijn pijn uitschakelt (want dat doen paarden!) en niets meer voelt. Dan voelt het alsof ik rijd op een soort robot!
Heeft iemand tips om dit paard rustiger te laten lopen? Van mij hoeft de aanleuning in het begin niet eens per sé, maar ik wil de eigenlijke ruiter van het paard niet teleurstellen
hij ziet graag dat het paard met een mooi gekruld halsje loopt... Ik wil echt niet zo hard in zijn mond trekken en vooral dat vasthouden vind ik verschrikkelijk, ik wil gewoon rustig met een wat langere teugel vragen in zijn mondje, alleen dan gaat hij er zo hard vandoor!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Groetjes!