3 jarige haflinger @ (3 mnden ohz)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

3 jarige haflinger @ (3 mnden ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:57

Afbeelding
hallo
dit is de 3 jarige Bo,
die ik moest doorrijden voor een ander.
Het is een super leergierige pony die lekker ondeugend en
ook lekker voorwaarts is.
Ik wil het nog een beetje rustig aan doen met hem, hij is
ong. nu 3 tot 4 maanden onder het zadel en doet het al boven
verwacht zijn. Helaas rijd er nu ook een ander meisje op die
meent dat hij al aan de teugel moet lopen, ik kan natuurlijk
niet veel zeggen dan dat het slecht is, het is mijn paardje niet!

Maar goed ik doe het rustig aan,
een beetje rechtstellen, halthouden en goed aan het been houden.
Eerst op 4 benen leren staan, dan de rest zeg ik maar!

hier 1 filmpje en een foto!

met losrijden:
Afbeelding
Sorry heb soms mijn handen raar zitten, maar dat doe
ik puur om er voor te zorgen om hem niet veel tot last te zijn in
zijn mond :)
ik wil hem namelijk licht op de hulpen (en dus ook de teugels hebben)

houd het opbouwend!
(reactie zou leuk zijn :P)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:13

Ik zal het meisje duidelijk maken dat aan de teugel rijden niet het belangrijkste is dat komt van zelf wel. Probeer je paard eerst mooi lang en laag te rijden. Voor een jong dier is dit erg belangrijk.Zo leert het paard ook om zijn rug te gebruiken en mooi op eigen benen te lopen. Ook is ze af en toe onrustig in haar hoofd .
Let ook op je armen . Je handen netjes rechtop en je arme netjes in een knikje naast je lichaam. Je bent af en toe net wat te veel bezig met je handen.
Verder is het wel een lief en rustig paardje zo te zien.. :)

nairtje

Re: 3 jarige haflinger @ (3 mnden ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:16

Het ziet er wel relaxt uit. Probeer je benen wel wat stiller te houden. Het lijkt of je constant aan het aansporen ben. Verder ga ik mee met netam wat betreft je handen.
Bespreek het anders met de eigenaar dat het andere meisje te snel wilt gaan.

Mooie haf!!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:17

het filmpje komt wat onrustig op mij over. Ook zit je heel afentoe toch wat aan de teugels te prutsen en dan word het diertje onrustig in het hoofd.
Heb ook het idee dat ze boven haar tempo loopt.

Lekker rustig aan doen, lekker lang en laag dat ze over der rug leerd lopen en dan komt de rest wel.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:44

netam12 schreef:
Ik zal het meisje duidelijk maken dat aan de teugel rijden niet het belangrijkste is dat komt van zelf wel. Probeer je paard eerst mooi lang en laag te rijden. Voor een jong dier is dit erg belangrijk.Zo leert het paard ook om zijn rug te gebruiken en mooi op eigen benen te lopen. Ook is ze af en toe onrustig in haar hoofd .
Let ook op je armen . Je handen netjes rechtop en je arme netjes in een knikje naast je lichaam. Je bent af en toe net wat te veel bezig met je handen.
Verder is het wel een lief en rustig paardje zo te zien.. :)

helaas, de baas van dit beestje neemt niet veel contact met me op,
hij weet zelf ook weinig over paarden.
lang en laag rijden ben ik mee bezig, gaat al erg goed!
(Dit filmpje is overigens een maand oud dus zou snel een nieuwere er op zetten!)
mijn armen en handen, tja daar heb ik alleen met dit paard last van, omdat hij nog
erg groen is wil ik hem niet in zijn mond zitten, daardoor wil ik hem eerst meer ruimte geven
maar wel contact blijven houden. Daardoor leert hij niet op mijn handen te steunen, maar op zijn
eigen benen. En ja, dan heb ik opeens een bagger houding :o
maar nu doet hij het lang zo erg niet meer, maar zou er meer opletten!

nairtje schreef:
Het ziet er wel relaxt uit. Probeer je benen wel wat stiller te houden. Het lijkt of je constant aan het aansporen ben. Verder ga ik mee met netam wat betreft je handen.
Bespreek het anders met de eigenaar dat het andere meisje te snel wilt gaan.

Mooie haf!!

Mijn benen, ja dat ziet er idd niet vriendelijk uit! Hij heeft erg vlotte en vlakke gangen waardoor ik
mijn benen wat meer beweeg. Maar 1 opmerking!Ik raak hem niet aan! Dus ik spoor hem niet de heletijd aan,
hoe erg het ook lijkt, gelukkig valt dat mee :P
maar ook hier zal ik aan werken!

Pashon schreef:
het filmpje komt wat onrustig op mij over. Ook zit je heel afentoe toch wat aan de teugels te prutsen en dan word het diertje onrustig in het hoofd.
Heb ook het idee dat ze boven haar tempo loopt.

Lekker rustig aan doen, lekker lang en laag dat ze over der rug leerd lopen en dan komt de rest wel.

ja ze is wat boven het tempo, (zo nu en dan) Maar zo gek is dat niet voor een paardje
die nog op zijn benen moet leren staan. Ook dit gaat al beter hoor!
Onrustig en prutsen ga ik niet over, dat heb ik al vermeld. Op het filmpje komt het 10x zo erg op je
over dan in de werkelijkheid.
Jammer dat je geen possietieve opmerkingen geeft :P

BEDANKT VOOR DE EERSTE REACTIES!
(een nieuw filmpje komt er nog aan!)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:34

Een jong paard leert hardstikke snel, dus (mits het op een correcte manier aangeleerd wordt) van mij mag het paard wel wat meer gaan nageven. Als ik het filmpje zie vraag ik me af waar je op aan het trainen bent? Wil je gewoon een brave pony die wat rondjes kan lopen? Dan rijd je best oke. Als je echt wat basis erin wilt rijden, zou ik wat meer gericht gaan trainen. Dus oefeningen om hem snel aan het been te maken, lekker loswerken enz. Gewoon korte stukjes, je hoeft hem niet te overvragen. Wel een leuk dier en je ziet dat hij sommige stukjes al best wil ontspannen. Ben benieuwd naar het volgende filmpje!

lindake

Re: 3 jarige haflinger @ (3 mnden ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:36

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:57

Hij is echt superbraaf voor een paardje welke 3 maanden OHZ is. Wel zie ik dat hij nog zoekende is naar balans. Werk daar aan en aan het rechtrichten en ontspanning, dan komt dat nageven vanzelf. Nog wat tips: bij het aanspringen in de rechtergalop komt hij wat terug en maakt hij geen vloeiende overgang. Geeft meer ruimte met je binnenhand zodat het wat makkelijker wordt voor hem om zijn binnen achterbeen eronder te zetten. Rij ook eerst een ronde rechtuit zodat hij beter zijn balans kan vinden en niet gelijk de volte op. Aanspringen in de rechtergalop kon ik niet zien. Als hij op de volte wegloopt over zijn schouder, probeer hem dan te begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel en niet met je binnenteugel terug te sturen. Hiermee breng je hem namelijk weer uit balans. Succes, je hebt een heel leuk dier om te rijden!