Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alicia2u schreef:Als je paard netjes is afgericht kun je op een goede manier prima op alleen een stang rijden. De werking van de trens is bedoeld om het paard te helpen bij de laterale buiging. Als je paard echter voldoende op zithulpen reageert, heeft het de hulp van de trens daarbij niet nodig. Dan kun je dus ook alleen op stang rijden als je dat zou willen.

PonyPower_x schreef:Simpel hoor: bij zwaardere dressuur MAG je niet meer op een gewoon trensje rijden,
en die hefboomwerking is omdat die zware dressuurpaarden dat nodig hebben, echt bijna altijd
hestejente schreef:Alicia2u schreef:Als je paard netjes is afgericht kun je op een goede manier prima op alleen een stang rijden. De werking van de trens is bedoeld om het paard te helpen bij de laterale buiging. Als je paard echter voldoende op zithulpen reageert, heeft het de hulp van de trens daarbij niet nodig. Dan kun je dus ook alleen op stang rijden als je dat zou willen.
Alicia, ik ben jou al vaker op bokt tegengekomen en meestal ben ik het gedeeltelijk, of nét wel/niet met je eens maar ik kan nu niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt. Wat niet wegneemt dat ik (meestal) met dubbelgebroken trenzen rijd, omdat mijn paard en ik nog allebei ernstig in opleiding zijn. Maar je hebt wel gelijk
Blijft een feit dat gewone basisruiters naar mijn idee beter af zijn met een eenvoudig trensje (want daar gaat dit topic over), als je een combinatiebit, of een stang, gebruikt moet je natuurlijk wel weten hoe je dat moet doen
De kimblewick heb ik twee keer gebruikt, inderdaad omdat het ding tongvrijheid heeft enz. maar hij vond het een beetje vreemd aanvoelen en aangezien wij aan de laterale buiging nog heel wat te sleutelen hebben doen we dat voorlopig met gebroken trenzen
Dat er aan de kneveltrens een plat tussenstukje zit is omdat ik buiten soms nét wat meer te zeggen wil (moet
) hebben.