Bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:45

Vergis ik me nu of is er op bijna geen enkele foto op evenementen in the picture meer een normaal bit te zien?
Het is allemaal stang/trens of bijzondere bitten met een werking waar je U tegen zegt met touwtjes over de neus of een hevelwerking.

Is het nu echt nodig om dit soort bitten te gebruiken in de top sport?
De "recreatiesport" gaat dit nadoen met alle nare gevolgen van dien.

PonyPower_x

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:47

Simpel hoor: bij zwaardere dressuur MAG je niet meer op een gewoon trensje rijden,
en die hefboomwerking is omdat die zware dressuurpaarden dat nodig hebben, echt bijna altijd ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:52

mijn instructrice is GP. en die rijd al een poos geen wedstrijden meer omdat haar paardje veel fijner loopt op een normaal dubbelgebroken watertrens.
en een stang en trens is verplicht.
ook zijn er niet zoveel GP wedstrijden in de buurt, je hebt een dag nodig voor 1 proef.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:54

bitten met touwtjes over de neus?? Nooit van gehoord!

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:58

@ ozzyhorse: is meestal zo'n dun kettinkje, ongeveer dezelfde werking als een kin-kettinkje

Editje: dislectie-foutje ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:52

Ik heb een bit met touwtjes over/onder de neus en ik rij geen wedstrijden:

Afbeelding

Waarom rij ik met zo'n bit: omdat mijn paard er beter op loopt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn combinatie bitten en stangenbitten juist zachter dan trensen bij goed gebruik. Er wordt minder ingewerkt op gevoelige delen zoals de tong, en ik het geval van bitten met touwtjes en kinkettingen wordt er als eerste ingewerkt op de neus, kin en achter de oren vn het paard, in plaats van in de mond.

Enkele en dubbelgebroken trensen hebben vaak een notenkraker effect, waardoor de tong en lippen van het paard na elkaar toegetrokken worden als aan beide teugels tegelijk wordt getrokken. Bij een ongebroken mondstuk heb je dit niet.

Ik rij mijn paard ook bitloos en ik heb een hele tijd op een gebroken trens gereden en dat vond hij verschrikkelijk: staken, druk met de mond, tong kwam naar buiten etc. Toen ik met dit bit ging rijden waren de problemen de eerste keer al een stuk verminderd en inmiddels zijn ze helemaal verdwenen.
De stangwerking helpt mijn paard om op te richten en te verzamelen, iets wat je met een gewone trens niet zo duidelijk door kunt communicaren.

Sommige paarden lopen wel beter op de trens en dat moet je dan vooral zo houden, maar ik vind het onzin dat zoveel mensen denken dat elk paard maar fijn moet zijn op een trens: elke paardenmond is anders, wat voor het ene paard werkt, hoeft niet voor het andere paard te werken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:01

Ik kan het wel met Alice eens zijn.
Heb eerder aardig wat commentaar gehad dat ik een 3-jarige (later 4-jarige) met een thiedemanbit reed. Op dat moment had hij dat gewoon nodig. Ben via een enkelgebroken bitje toen we daar klaar voor waren overgstapt op een dubbelgebroken bitje. Op zich ging het goed, maar dat kwam omdat paardlief wel voor me wou werken. Als hij geen zin had liep hij alsnog dwars door me heen. Daarbij liep hij totaal niet fijn op dat bitje, hij huppelde wat af in de draf. Rij nu weer op een enkelgebroken bitje en dat bevalt me een stuk beter.

Enige wat ik kan zeggen is dat op het thiedemanbit, een stang, paard uit zichzelf nagefelijk liep door de hefboomwerking, en dat dat nu nog niet echt wil lukken. Maar alles op zijn tijd! Laten we eerst maar eens goed de gangen ontwikkelen

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:30

Maar niet iedereen gebruikt een stang+trens op dezelfde (en meestal de goeie) manier, je hebt (gelukkig) mensen die vooral enkel op trens rijden, maar je hebt ook mensen die alleen op stang rijden en de trens gewoon losjes laten hangen, maar ze halen de trens er niet uit voor de show. Dat vind ik echt overdreven!
Sorry als ik iemand hier onrechtstreeks beledig oid, maar het is in dat geval zeker niet zo bedoeld ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:37

Als je paard netjes is afgericht kun je op een goede manier prima op alleen een stang rijden. De werking van de trens is bedoeld om het paard te helpen bij de laterale buiging. Als je paard echter voldoende op zithulpen reageert, heeft het de hulp van de trens daarbij niet nodig. Dan kun je dus ook alleen op stang rijden als je dat zou willen.

Kijk maar eens naar de academische rijkunst en de haute ecole; daar doen de paarden de meest fantastische hogeschool sprongen alleen op stang. Maar ook laterale oefeningen als schouderbinnen, travers en appuyementen voeren ze netjes uit op een stangbit.

Het is dus maar net hoe je je paard africht en hoe je het bit gebruikt. Iemand die het bit op een verkeerde manier gebruikt, zal de oefeningen nooit correct kunnen rijden en zal altijd storingen hebben, wat voorkomt dat het paard op maximale capaciteit presteert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:34

Alicia2u schreef:
Als je paard netjes is afgericht kun je op een goede manier prima op alleen een stang rijden. De werking van de trens is bedoeld om het paard te helpen bij de laterale buiging. Als je paard echter voldoende op zithulpen reageert, heeft het de hulp van de trens daarbij niet nodig. Dan kun je dus ook alleen op stang rijden als je dat zou willen.

Alicia, ik ben jou al vaker op bokt tegengekomen en meestal ben ik het gedeeltelijk, of nét wel/niet met je eens maar ik kan nu niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt. Wat niet wegneemt dat ik (meestal) met dubbelgebroken trenzen rijd, omdat mijn paard en ik nog allebei ernstig in opleiding zijn. Maar je hebt wel gelijk :j

Blijft een feit dat gewone basisruiters naar mijn idee beter af zijn met een eenvoudig trensje (want daar gaat dit topic over), als je een combinatiebit, of een stang, gebruikt moet je natuurlijk wel weten hoe je dat moet doen :Y)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:38

PonyPower_x schreef:
Simpel hoor: bij zwaardere dressuur MAG je niet meer op een gewoon trensje rijden,
en die hefboomwerking is omdat die zware dressuurpaarden dat nodig hebben, echt bijna altijd ;)

Met punt 1 ben ik het eens, want dat is gewoon zo.
Punt 2 vind ik echter onzin. Die 'zware' dressuurpaarden zijn allemaal begonnen op een trensje.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:46

hestejente schreef:
Alicia2u schreef:

Alicia, ik ben jou al vaker op bokt tegengekomen en meestal ben ik het gedeeltelijk, of nét wel/niet met je eens maar ik kan nu niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt. Wat niet wegneemt dat ik (meestal) met dubbelgebroken trenzen rijd, omdat mijn paard en ik nog allebei ernstig in opleiding zijn. Maar je hebt wel gelijk :j

Blijft een feit dat gewone basisruiters naar mijn idee beter af zijn met een eenvoudig trensje (want daar gaat dit topic over), als je een combinatiebit, of een stang, gebruikt moet je natuurlijk wel weten hoe je dat moet doen :Y)

Na me eens in verschillende bitten en de werking verdiept te hebben ben ik van die mening afgestapt. Enkele en dubbele gebroken trensen hebben een enorme inwerking op de tong, wat het slikreflex van het paard belemmert. Bovendien denk ik dat die constante druk op de tong (er is geen enkele release, ook niet als de teugels los hangen!) alleen maar voor meer ruis zorgt. loop maar eens een minuutje rond waarbij je je vinger op je tong gedrukt houdt (hoeft niet eens hard) en dan snap je wat je paard doormaakt met een trens. Om nog maar te zwijgen van het notekraker-effect wat je krijgt als je met twee teugels tegelijk werkt (waar een trens dus NIET voor is bedoeld!), dat moet helemaal verschrikkelijk zijn voor een paard.

Ik vond het boekje van de mylers 'a whole bit better' erg interessant om te lezen. ik had indertijd op instinct een ander bit voor mijn paard gekocht, maar uit dat boekje bleek het mondstuk en de ringen dat ik gekozen had ook nog eens precies te zijn wat mijn paard nodig had. Je kunt het boekje voor 12 euro ofzo krijgen bij mediaboekservice.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:59

Op een kimblewick reageert mijn paard niet beter dan op zijn dubbelgebroken trenzen (bustrens met ovaal tussenstukje en kneveltrens met plat tussenstukje) Hij vindt zijn kaugan bustrens lekker smaken, loopt er voor zijn doen heel behoorlijk op en dus ja, ik blijf 'm gebruiken :) De kimblewick heb ik twee keer gebruikt, inderdaad omdat het ding tongvrijheid heeft enz. maar hij vond het een beetje vreemd aanvoelen en aangezien wij aan de laterale buiging nog heel wat te sleutelen hebben doen we dat voorlopig met gebroken trenzen :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:06

Ik heb het hier met name over het mondstuk, het soort bitringen is weer een tweede. Ik heb een mylerbit (dus zonder notekraker effect) met veel tongvrijheid:
Afbeelding

Je kunt namelijk ook kimblewicks hebben die enkel of dubbel gebroken zijn, waarbij de werking in de mond zelf dus weinig verschilt met een gewone trens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:09

Mijn kimblewick heeft een ongebroken mondstuk met een boogje, en géén sleuven in de bitringen. Dat ik voor dagelijks gebruik trenzen met verschillende ringen gebruik heeft vooral te maken met de neusriem: voor in de bak/voor netjes heb ik een bustrens met een lage neusriem, voor buiten een kneveltrens aan een hoofdstel met hoge neusriem. Dus de ringen zijn afgestemd op het hoofdstel ;) Dat er aan de kneveltrens een plat tussenstukje zit is omdat ik buiten soms nét wat meer te zeggen wil (moet :o ) hebben.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:19

Als ik dit allemaal zo lees kom ik er achter dat ik alles behalve kennis heb van dit onderwerp. Ik heb een dubbelgebroken bit, met losse bitringen, het bit is niet dik, want mijn paard zijn mond is vrij klein ( ook is die niet dun hoor!). Ik heb een paard wat behoorlijk veel druk geeft op het bit, waardoor ik het bit veel los moet laten, dus die druk niet moet nemen. Ik heb eigenlijk een vraagje, waarvoor is dat touwtje rond de neus van paarden. Ik heb er eigenlijk nooit eerder over gehoord dus ben wel benieuwd;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:22

Het touwtje aan het bit dat Alicia laat zien? Dat zorgt er naar ik aanneem voor dat de druk wordt verdeeld over de mond en de neus, zodat het paard niet alle druk op het bit krijgt :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:24

Of dat een combinatiebit/scholingsbit/... nu in de topsport of in de recreatie gebruikt wordt maakt eigenlijk niet uit, 't ding is dat je moet weten wat de werking is en in welke gevallen het een meerwaarde kan betekenen.
Helaas is de redenering vaak: "paard maakt zich sterk in de mond, we hangen er een scherper/zwaarder bit in. En hij zal zich wel geven"

Zoals ik hier al vaker gelezen heb: beter een scherp bit waar je heel subtiele hulpen mee kan geven dan een "vriendelijk" trensje waar je aan rukt en sleurt

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:37

Ik vind het ook een beetje een overdreven hoor dat veel mensen van die aparte bitten hebben,
mijn verzorgpony's lopen het fijnst op een trensje en mijn vorige pony ook.
Heb bij kleine springwedstijdjes wel eens een soort passoa gebruikt maar deze had
een veel kleinere hefboomwerking. Bij de passoa zitten er ringen onder de grote bitring
maar deze had ze erin zitten. Vond het trouwens niet fijn rijden.

Ik heb redelijk veel uitgeprobeerd, watertrens, bustrens, D-trens, soort passoa en
dubbelgebroken trens met bol/plat stukje. Maar mijn voorkeur gaat toch echt uit
naar de watertrens (dubbel of enkelgebroken maakt niet uit)

Ik heb wel wat gelezen over die scholingbitten, die lijken me juist fijn voor het paard,
maar ik moet verder niks hebben van die passoa's, pelhams, speelbitten, rolletjes bitten.
Het zelfde geld voor hulpteugels.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:45

Ik ben van mening dat je vooral moet doen waar je paard zich het prettigste bij voelt, onafhankelijk van wat voor soort bit het uiteindelijk wordt of dat je kiest voor een bitloze optoming. Alle paarden zijn wat dat betreft verschillend.

Het zou ook wat zijn als wij later allemaal met 1 uit 5 soorten kunstgebitten rond moeten lopen, omdat dat de 'standaard' is. Ik denk dat je die vergelijking met een bit in de paardenmond ook wel kunt maken.