hoeveel tijd tussen elk stapje bij t inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

hoeveel tijd tussen elk stapje bij t inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:16

ik ben bezig met een hengst interijden.. nou ja hij is op de andere stal al een keer bereden maar toen is hij ergens van geschrokken en is de ruiter er van af gevallen en daarna niet meer opgegaan. dus hij liet eerst niks toe.
nu mocht ik na een tijd eindelijk op zijn rug zitten en heb ik gewoon een beetje gestapt.
nu vraag ik me af hoe snel ik moet gaan. wanneer is het tijd om te draven en galloperen?
in feite heeft hij het dus wel al allemaal een keer gedaan.

Judje

Re: hoeveel tijd tussen elk stapje bij t inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:26

Verplaatst van OPG naar RT-P.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:20

nou gewoon als hij de basis van het stappen, halthouden, halsstrekken (dus dat hij er niet in 1 keer van door schiet als je hem langere teugel geeft), en het veruimen en het verzamelen van de stap
kortom als hij de stap in alle tempo's onder de knie heeft

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:14

Dan zou ik nu nog aan het stappen zijn met sommige paarden :D

TS, ik draaf aan als ik in stap wat kan sturen en de overgang stap-halt er enigszins op zit. Ik probeer wel zo snel mogelijk, want problemen kun je beter voorwaarts oplossen. Het is niet tof op een exploderend paard te zitten wat je niet voorwaarts kunt zetten, niet kunt sturen en niet kunt remmen :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 06:40

Dus ja de eerste stappen zijn al achter de rug (longeren, leren naar de commando's te luisteren en het hangen) Eens erop, gaat het bij mij redelelijk sneL Dus de eerste keren is het longeren, hangen, rustig gaan zitten en iemand hem laten vasthouden en dan geleidelijk langer laten. Meestal een 3à 4 keer op die manier. En dan laat ik hem longeren zeg maar. Door die commando's (stap, draf, galop) geef ik de hulp, (uiteraard nog in lichte vorm) maar eigenlijk is het vnl nog de persoon in het midden die dan de controle heeft. En zo gaat het stap voor stap verder. Bij de meeste ben ik binnen de maand los aan het rijden, vanaf het hangen bezien dan en dat met een training van 3 keer per week.
Je kan best ook niet te lang wachten met alle stapjes, je moet zelf wat aanvoelen wat ze aangeven.

Veel succes

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:10

Ik zou ook redelijk snel gaan draven, om dezelfde reden als Urielle. Pas aandraven als je je paard in de stap kan verzamelen is naar mijn mening nogal overdreven, dan zou je op een jong paard zeer lang alleen maar mogen stappen, dat zorgt voor behoorlijk wat problemen denk ik :D

Meestal voel je zelf wel een beetje aan wanneer ze er klaar voor zijn, de ene is dat sneller dan de andere. Zeker omdat dit paard al eerder bereden is, zou ik gewoon gaan draven hoor. Je kan hem beter voorwaarts laten gaan, des te minder kan hij zelf uit gaan spoken.
Heb je wel les met dit paard? Dat lijkt me in ieder geval wel verstandig als je een jong paard rijdt :)

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:05

De lol van het inrijden van een paard is dat het paard alles zelf kan gaan ontdekken hoe de verschillende gangen voelen. Zodra het paard kan longeren en het kent dat er iemand op hangt gaan wij erop zitten en dan is het stap, draf en vaak doordat het paard het niet begrijpt en wil vluchten ook gewoon galop. Een paard kan van zichzelf al lopen dus dat hoef je hem niet te leren, je moet hem alleen leren hoe het voelt in de verschillende gangen als jij er op zit. Met andere woorden, gewoon lekker aan de gang gaan en direct alle gangen mee nemen zodra je er mee bezig gaat.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:57

Ik zou eerst rustig lang en laag gaan rijden.Zodra dit goed gaat in de stap neem je de draf mee. En wanneer dat ook goed gaat ga je overgangen rijden van stap naar draf. Middendraf en weer gewoon draven. Wanneer je dat een beetje onder de knie heb zal ik pas gaan galopperen. Je kunt dit natuurlijk wel gewoon met longeren oefenen.Succes

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:09

Lang en laag rijden moet voortkomen uit voorwaarts neerwaarts. Voor een gemiddeld jong paard dit door heeft ben je zeker wel een tijd verder. Daarnaast is het vaak makkelijker voor een paard om in draf voorwaarts neerwaarts te gaan dan in stap.
Ik zou dus ook zeker niet te lang wachten. Gewoon rustig draven, daar worden ze juist ook sterker van in de achterhand.

Netam12, jij geeft aan dat je het paard eerst lang en laag wilt hebben voor je overgangen gaat rijden. Hoe denk je dat te bereiken? Zoals ik net al zei een paard moet voorwaarts neerwaarts en die overgangen zijn juist een goede oefening om dit voor elkaar te krijgen.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:36

Urielle schreef:
Dan zou ik nu nog aan het stappen zijn met sommige paarden :D

TS, ik draaf aan als ik in stap wat kan sturen en de overgang stap-halt er enigszins op zit. Ik probeer wel zo snel mogelijk, want problemen kun je beter voorwaarts oplossen. Het is niet tof op een exploderend paard te zitten wat je niet voorwaarts kunt zetten, niet kunt sturen en niet kunt remmen :D

Mee eens..
Ik zeg niet van; goh ik ga een week stappen en dan pas draven.
Verschitl heel erg welk gevoel ik er bij heb.. soms heb ik wel eens de eerste keer dat ik er op zat ook rond gedraaft gewoon omdat ie fijn aanvoelde.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:16

Inderdaad hangt het echt van het gevoel af, ben zelf bezig met een 3 jaarse om in te rijden momenteel en die ontplofte de 1e keer aan de longeerlijn met zadel erop.
Toch heb ik die dag meteen gehangen, gezeten en los gestapt en gedraafd. Keer erop ook nog de galop meegepakt.
Inmiddels zijn we 2,5 week verder en hebben we 2 buitenritjes en 5 trainingen in de bak gehad en rijden we in alle gangen en zijn we nu bezig met vwnw, stelling en stukje buiging en het verfijnen van de hulpen. Natuurlijk blijft het gevoel van balans van het paard nog wel een klein struikelpuntje, dus daar houden we ook rekening mee.