Overgangen rijden van draf naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Overgangen rijden van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:40

Heey,,

Ik rijd vrij veel overgangen met mn merrie in de training.
Nu heb ik de laatste tijd een klein probleempje .. Wanneer ik een overgang van draf naar stap maak, stapt mn merrie niet direct mooi door ..ze blijft wat 'na-slenteren'.
Ze staat heel goed aan de hulpen maar het probleem is eigenlijk, dat ik tijdens de overgang mn been er klein beetje meer af houd omdat ze wat té sensibel is en anders dus gerust zou blijven doorlopen.
Ze maakt dan een mooi overgang naar stap, loopt nog steeds nageefelijk want ik geef meteen even mn binnenteugel naar voor als ze overgaat naar stap en ze volgt mijn hand mooi, de eerste pas loopt ze zeer mooi vanuit de achterhand maar de passen erna slenterd ze ..als ik dan mijn been er meer aan wil leggen, wil ze in draf gaan, ook bij zeer lichte kuitdruk. Haal ik mn been er dan meteen terug af, zal ze weer gaan slenteren...

Verder rijden we op L-niveau maar kent ze de oefeningen tot & met de M2 en enkele Z-oefeningen.
Ze word momenteel dagelijks gereden, af en toe dag rust.. We krijgen iedere week een uur prive les.

Wie helpt me ? ;)

RoodZonnetje

Re: Overgangen rijden van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:44

Misschien reageert ze beter op drijvende zithulpen?

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:44

probeer vooral met je lijf actief te blijven, dus niet inzakken, maar rechtop en schouders naar achteren. Met je zit voorwaarts houden.
Ik heb hetzelfde met mijn merrie, en zo gaat het goed en gedoseerd!
Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:56

Ik had dit probleem ook een tijd, met name toen ik net met de simpele wissels begon en de overgang galop-stap moest maken. Ik merkte dat mijn paard in plaats van omhoog te komen in de schoft, daar inknakte en op de voorhand kwam. Later had ik dit probleem ook bij de andere overgangen teurg (draf-stap en galop-draf).
Dat had te maken met mijn zithulpen: Binnen de overgang stopte ik totaal met bewegen en zat er heel weinig energie in mijn zithulpen. Met name in mijn ribbenkast werd ik erg stijf. Toen ik dit ontdekte ben ik me gaan focussen op bewegelijkheid in mijn eigen lijf tijdens de overgang. Wil ik van galop naar stap, dan ga ik van een drietact naar een viertact tempo, in plaats van helemaal niets meer te doen. Dit was voor ons de oplossing en nu gaan alle overgangen weer soepeltjes.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 08:52

Bedankt voor de reacties iedereen !
Alicia2u, een heel leerzame uitleg heb je daar ..volgens mij ligt daar het probleem ook bij mij ..
Ik zal je tips proberen toepassen.