[RT-HAW] Alle verzorzorgpaarden aan het werk. (ook beleren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

[RT-HAW] Alle verzorzorgpaarden aan het werk. (ook beleren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 23:09

Hallo allemaal!
Sinds 2 jaar heb verzorg ik met veel plezier 5 paarden.

Als eerste de haflinger Stardust.
Stardust is een ruin van 9 jaar. Hij heeft zomerexeem dat nu gelukkig weer goed gaat door een middeltje.
Zijn manen zijn nu dan ook weer erg lang! Verder is Stardust nog maar kort geleden kreupel geweest, waardoor
hij lange tijd niet aan het werk is geweest. Nu ben ik het weer aan het oppakken, en op de foto's zijn we
weer voor het eerst na lange tijd aan het rijden.
Stardust zijn probleem is vooral het doordrammen. We proberen nu vooral veel overgangen te rijden zonder
daarbij spanning op te bouwen. Verder moet hij er op deze foto's nog net wat meer doorheen komen, maar omdat
dit de eerste keer was heb ik hier nog niet naar gevraagd. De nagevelijkheid komt hier dus ook totaal door ontspanning.
Galop is een ramp.
Mijn problemen bij stardust: * kapstokjes * verbinding houden , ik geef te veel mee en kiep daardoor af en toe ook
voorover.
Wij hebben geen niveau. Opmerking: de cap heb ik afgezet vanwege hoofdpijn. En sorry voor de slechte kwaliteit
foto's!

Een foto van strardust toen ik net begon met verzorgen:
1. Afbeelding
Nu:
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding
5. Linkje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CICOHIIM-D.jpg
6. Miscommunicatie:
Afbeelding
7. Linkje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BKOBE6F-D.jpg
8. Afbeelding
9. Afbeelding
10. Linkje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NDUG7NE-D.jpg

En dan Idhuna , een 20-jarige merrie. Idhuna heeft iets aangeborens in haar been. Ik weet niet precies
wat, maar ze wordt behandeld door een fisio. Door dit mankementje is het voor haar erg moeilijk om haar achterbeen
goed onder te treden. Ik ben daarom al heel erg blij met dit beeld!
Idhuna en ik rijden niet op niveau, en dat is ook niet het doel. Het doel is om haar beter in haar vel te laten zitten,
en soepeler in het lichaam te worden. Dit gaat al erg goed vooruit!
11. Afbeelding
12. Afbeelding
13. Afbeelding

Mij op een paard van mijn tante. Helaas maar 1 foto, dus ik snap als jullie er niet commentaar op kunnen leveren.
14. Afbeelding

Verder zijn we nu de jonge paarden aan het beleren. Dit is de eerste keer dat er iemand op zat, ik.
15. Afbeelding
16. Afbeelding

Dit was het! Reacties, commentaar en tips zijn erg welkom!

Liekelianne

Re: [RT-HAW] Alle verzorzorgpaarden aan het werk. (ook beleren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 05:46

leuke foto's
wat ik heel erg zag bij de haflinger is dat je je armen heel wijd hebt, zorg dat je boven armen iets meer tegen je boven lichaam hangen
en denk aan de pianohandjes =)
verder ziet het er netjes uit

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:39

Bij de paarden die je aan het beleren bent had ik toch iets van een boktouwtje (halstertouw) om de nek heen geknupt. Mocht die gek gaan doen heb je zelf ook neg enige houvast!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:21

Bedankt voor jullie reacties! :D
@ LiekeSpeedy , klopt! Dit doe ik vooral als hij ontspant.. Ik zal er op letten! En pianohandjes klopt ook. Ik heb dat altijd extra erg bij Stardust. Ik zal er aan denken.
@ Marsmars , je hebt helemaal gelijk. De 2de keer hebben we dit ook gedaan. Deze foto's waren op een dag dat we eigenlijk alleen nog zouden hangen etc. Maar het ging zo goed dat ik er ook nog even op ben geklommen. Maar klopt, zo'n touw is erg handig.

edit. Ik moet er misschien even bij zeggen dat wij geen lessen volgen. Enkel met de jonge paarden straks. :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:19

goh wat eeh verschil zeg bij die haflinger! :oo
ziet er erg sjeik uit nu!
zou je niet denken bij die eerste foto :P
de andere ponytjes zijn ook erg leuk.
je rijd netjes alleen moet je oppassen dat je niet
wat te ver voorover kantelt, maar ik denk dat dat vanzelf beter wordt wanneer je jou handen wat hoger draagt ;)
hele leuke ponies!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:12

Mij viel direct op dat bij de haflinger de neusriem wel zker 2 gaatjes omhoog mag.
2 platte vingers (middel- en wijsvinger) tussen ruimte tussen neusriem en jukbeen.
Hij zit nu wel erg laag!

Ook op je teugellengte letten bij de haf en schimpie, die is af en toe wat kort, waardoor je contact met de mond verliest en zo onstaan onder andere "miscommunicaties"

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:40

@leeneliefje , bedankt voor je reactie! Ja Stardust is indd wel veranderd! Ik ben ook erg blij dat hij weer manen heeft en dus van de jeuk af is! Ja ik zal er op letten! :)

@HubbaBubba , nu je het zegt! dat klopt, was me nog niet opgevallen. Ik zal m even verstellen :) .
Teugellengengte is te lang bedoel je neem ik aan? dat klopt, als ze ontspannen wil ik nog wel eens te veel losgooien. Daar moet ik gewoon verbinding houden. Ik zal er op letten. :)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:27

:Z was niet helemaal bij de les, denk ik...
Maar te lang bedoel ik inderdaad :+

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:20

Geeft niet :D

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:49

Leuke foto's alleen zit je op die close up foto van het hoofd van de haflinger wel heeel erg scheef hihi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:57

IK zie een haflinger die in een valse krul loopt. Teugels los en krulletje blijft! Probeer daar mee een de slag te gaan. Nageven en ontspannen in je hand is prima, maar dan moet het paard jou hand wel willen volgen. Dus been eraan, weer naar je hand toerijden als hij achter de hulp duikt en je aanleuning weer zoeken, tot hij jou hand wil volgen naar beneden.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:51

Bedankt voor jullie reacties :)
Kadansjee , klopt dat ik scheef zit, daar heb ik vaak last van bij het wijken. Ik ben aan mijn knie geopereerd, en daarbij is ook een stukje van mijn hamstring weggehaald. dit is nog steeds gevoelig, en daardoor heb ik sterker de neiging tegen te gaan hangen om druk te kunnen geven.

aerdenhout1 , ik snap dat je dit zegt, maar het is denk ik meer een momentopname. Stardust is heel licht in de mond, en daardoor probeer ik hem indd ook van achter naar voor te rijden, maar een valse knik is het geloof ik niet hoor. (correct me if I'm wrong) Op de foto's zie je ook dat er altijd 1 teugel nog wel op druk staat. Een fout van mij dus, en ik zal er indd op letten op beide teugels druk te houden. Maar verder gebruikt hij wel de juiste spieren en beginnen we altijd met een aantal rondjes lange teugel.
Afbeelding
Van daaruit pak ik m op. Bij halsstrekken etc. volgt hij mijn hand heel makkelijk. :)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:13

Wat een sjieke haflinger is het geworden zeg! leuk diertje.

Maargoed, probeer contact te houden met de mond en je handen mooi rechtop en je armen gesloten aan je lichaam.

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:04

Probeer de teugels iets strakker dat je iets meer contact hebt met het paard. Zet je handen mooi rechtop & Probeer je tenen naar binnen te draaien en niet naar buiten te steken :)

Verder mooi!
Succes verder nog!

Liefs

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:27

Bedankt voor jullie complimentjes en tips! :D Ik ga er mee bezig :) .