een pony gat d e hele tijd lopen als iemand opstatpt, als je instructeur hem niet vast houd gaatie nog rennen ook. bij mensen die vaak op hem rijden gaat hij wel lopen maar neit rennen. ik had hem een maand geleast en ik kon wel gewoon opstappen maar dan gaat hij wel lopen. hij heeft ook een soort fobie voor zweepjes (in een ander topic) wat kan ik tegen dat lopen doen?
Als je wilt opstappen zet hem dan in een hoek zodat hij niet weg kan lopen. Doet hij dit toch geef hem dan een tik, of laat hem in ieder geval merken dat je boos bent.
Let erop dat je hem geen pijn doet met het opzadelen; blijf niet te lang in het zadel hangen, dit veroorzaakt (pijnlijke) druk and de andere kant van het zadel. Plof niet te hard neer in het zadel. Ook blijkt het onverstandig te zijn om je zadel nog eens 'recht te trekken' wanneer je opgestapt bent, dit schijnt pijnlijk te zijn.
isverwijderd
Geplaatst: 24-06-09 19:55
In een hoek zetten, en opstappen, als hij toch gaat lopen, zet hem weer in de hoek. Doe dit gewoon netzolang totdat hij stil blijft staan. Dit had ik ook met mijn jonge pony. Ben een keer een kwartier bezig geweest, nu staat hij gewoon netjes stil.
Telpeva
Moderator Algemeen
Geplaatst: 24-06-09 19:55
Edit: toevoeging: Een paard is een vluchtdier en reageert niet voor niets, als het opstappen een keer (of regelmatig) pijnlijk is geweest kan een paard zo'n afkeer ontwikkelen, vandaar mijn reactie
@ Ik_Kelly93: Kijk eerst of je je paard niet zelf de reden geeft om te vluchten voor dat je gaat slaan
Lalee_
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 19:56
ik kan hem geen tik geven want dan gaat hij keihard rennen want hij si heel bang voor zweepjes en alle dingen die telpeva zegt let ik goed op tijdens het opstappen, hij doet het echt al een paar jaar ik weet niet hoe ik het af moet leren
Billy
Geplaatst: 24-06-09 19:57
Zadel na laten kijken. Mijn paard heeft 1x gehad dat hij ging lopen met opstappen, toen bleek dat hij uit zn zadel gegroeid was....
Lalee_
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 19:58
het is en blijft een manegpony dus aan het zadel zal ik mweinig kunnen doen, aangezien de meeste maneges erg zuinig zijn op goede zadels en hoofdstellen..
Dan zal het inmiddels een gewoonte geworden zijn, en zijn de tips van Henkjan meer van toepassing
Misschien is het iets om aan de hand te oefenen? iemand die hem vast houdt, jij stapt op, en paardlief krijgt een beloning als hij zich gedraagd heeft! En dan stap je weer rustig af. Dan asocieert het paard opstappen met iets positiefs, in plaats van negatiefs (zoals het slaan wanneer hij loopt)
Lalee_
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 20:00
en hij gaat trouwens al lopen als ik mijn voet naar de beugel toe beweeg, misschien hebben jullie daar nog wat aan..
isverwijderd
Geplaatst: 24-06-09 20:01
In een hoek zetten, voet uit de beugel halen, stil zetten, en weer opnieuw beginnen.