Bewegen met hoofd tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalee_

Bewegen met hoofd tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:28

Mijn pony van 5 jaar beweegt de hele tijd met zijn hoofd op en neer tijdens het rijden, dan gaat ze weer een stukje aan de teugel, dan gooit ze ineens haar hofd omhoog en blijft ze de hele tijd haar hoofd op en neer bewegen... ze is ook nogal schrikachtig en kijkt de hele tijd om haar heen en spitst haar oren naar elk geluid. Zelf ben ik altijd kalm tijdens het rijden en praat ik tegen haar, dan wordt ze wel wat rustiger, maar om nou de hele les tegen je pony te praten???? wat kan ik hier tegen doen??

MSDH

Re: Bewegen met hoofd tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:43

Allereerst een vraagje, gooit ze haar hoofd omhoog uit protest of omdat ze niet voorwaarts genoeg is vanwege het feit dat ze het lichamelijk nog niet aankan om in constante aanleuning te lopen?
Mocht het laatste het geval zijn, veel overgangen en tempowisselingen rijden om je pony beter aan het been te maken en de achterhand sterker te maken!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:52

Heeft je paard last van z'n rug? Past het zadel wel goed? Zijn de tanden recentelijk nagekeken?
Verder moet je andere medische oorzaken zoals oormijt etc. ook uit laten sluiten.

Blijkt het paard en harnachement helemaal in orde, dan kun je pas rijtechnisch het probleem proberen op te lossen.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:53

Alicia2u schreef:
Heeft je paard last van z'n rug? Past het zadel wel goed? Zijn de tanden recentelijk nagekeken?
Verder moet je andere medische oorzaken zoals oormijt etc. ook uit laten sluiten.

Blijkt het paard en harnachement helemaal in orde, dan kun je pas rijtechnisch het probleem proberen op te lossen.

Mee eens.. en anders misschien tijdelijk een hulpteugel?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:54

Wat bedoel je met op en neer?
Van links naar rechts of van hoog naar laag?

Doet ze het ook aan de longeerlijn?

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:14

van hoog naar laag

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:19

JeroenK schreef:

Onee, bij een jong dier geen hulpteugel eraan knopen omdat hij zij hoofd schudt, die zal het denk ik alleen maar erger maken. Blijf even een poosje helemaal van de teugel af, om te kijken of hij het dan nog doet. Is dat niet het geval, dan moet je toch naar jezelf kijken, en dan vooral naar je handen. Wellicht zijn die te streng, houd je hem teveel vast? Diet hij het nog wel, dan denk ik ook aan oormijt.

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:45

ik denk dat ik niet te streng ben want ik rijd ook wel eens op andere paarden, en als ik dan weer op lileae rij dan mekr ik echt dat ze veel beter reageert op alle hulpen dan andere paarden. ik heb de teugels tijddens het rijden altijd vrij los.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:02

Okee, dan kan het daar haast niet aan liggen. Laat de dierenarts haar goed nakijken, een paard met oormijt schudt ook altijd heel erg.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:35

haar gebit is verder goed ? Zeker een jonge pony heeft vaak last van het gebit met wisselen etc.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:43

ik heb les gehad, van wilmer lanning,
die zegt, dat ik het moet negeren.
maar als ze dan echt met haar hoofd in de lucht blijft lopen, kan je volgends mij best weer verder proberen met nagefelijkheid toch?
als je het allemaal niet vertrouwt, omdat haar toch wat dwars zit, kan je even naar de DA misschien?:)
x

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:53

kleinvosje schreef:
JeroenK schreef:

Onee, bij een jong dier geen hulpteugel eraan knopen omdat hij zij hoofd schudt, die zal het denk ik alleen maar erger maken. Blijf even een poosje helemaal van de teugel af, om te kijken of hij het dan nog doet. Is dat niet het geval, dan moet je toch naar jezelf kijken, en dan vooral naar je handen. Wellicht zijn die te streng, houd je hem teveel vast? Diet hij het nog wel, dan denk ik ook aan oormijt.

Nee hoor.. wij rijden (bijna) alle jonge paarden met slof.. en mankeerd niets aan die paarden hoor :D

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:28

misschien kan je ook is proberen om zonder bit te rijden dan weet je ook direct als het daar aan licht
ik had ook wel is gelezen over een soort netje over de neus heen
en dat ze het dan niet meer gingen schudden met hun hooft
maar daar heb ik zelf geen ervaring mee

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:33

JeroenK schreef:
Nee hoor.. wij rijden (bijna) alle jonge paarden met slof.. en mankeerd niets aan die paarden hoor :D

Ik hou niet van een slof, en zeker nioet bij jonge paarden. Voor je het weet komen ze van het bit af, en voordat je dat weer goed hebt... Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen manier van rijden en werken met paarden...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:29

Ik denk dat als je er echt zo mee zit (en ik denk dat je dat doet, anders vroeg je het hier niet :) ), dan kun je dat rustig tegen Wilmer zeggen en hem eens vragen van goh, het stoort me echt dat ie dat doet, wat kan ik er het beste aan doen? Ik denk dat hij jullie als combinatie goed kent en het beste kan beoordelen hoe je hiermee om moet gaan behalve dan "negeren". Hij is een heel kundig iemand op dat gebied en ik denk dat hij er wel een oplossing voor heeft.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:45

ik heb dat ook gehad met mijn eigen pony... ik wist eerst ook niet wat ik er mee moest... want terugtrekken dat doet pijn in de mond dus daar begon ik niet aan:) een p[aar weken later kwam ik er achter dat ik mijn handen niet goed stil hield en dat ontzettend in zijn mond stoorde, nu let ik er veel op en doet ze het haast nooit meer....