bij halthouden steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ykja

bij halthouden steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:04

Hoi allemaal,

Als ik wil halthouden draait mijn pony wel eens weg ( achteruit en zijwaarts wegvallen)
als ik dan begrens met mijn kuit wil ze natuurlijk naar voren.
Als ik dan weer halthoud begint ze te steigeren. (voorwaarts)

Het is heel typisch: als ik net met de rit begin kan ik op een los teugeltje halthouden.
Zodra we op de terugweg zijn en dus wat meer voorwaarts hebben gereden begint dus het steiger probleem.

Eerst was het alleen het wegdraaien. Maar toen ze een keer had gesteigerd en ik "hoomaar rustig braaf" geroepen heb
is er waarschijnlijk een associatie steigeren - braaf gekomen.

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

donsje

Re: bij halthouden steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:25

probeer altijd contact met de mond te houden en het wegdraaien/vallen dus voor te zijn.. blijf vooral rustig.. draait ze weg.. gewoon trugzetten en blijven staan.. goed contact houden met de mond en begrenzen met de mond en ontspan.. dat ze steigert als je op de trugweg ben van een rit is niet zo gek.. ze gaat trug naar stal dus ze wil niet stilstaan, ze wil naar dr vriendjes.. en wel zo snel mogenlijk!
dit is natuurlijk niet de bedoeling.. probeer dus gwoon in stilstaan te oefenen op de trugweg.. maak rustige stap/halt overgangen.. stel haar gerust met je stem en blijf niet te lang staan.. gaat ze steigeren, drijf haar dan naar voor en probeer opnieuw.. miss kan je ook eens dichtbij stal oefenen? dus wel buiten het erf maar wel in zicht van de andere paarden?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:08

Mijn paard wil sowieso niet goed stilstaan op buitenritten. Maar ze weet wel dat ze voor wegen ed écht stil moet staan en doet dit dan ook braaf.
Stop jij tussendoor ook, of alleen bij plekken waarbij het écht nodig is?

En misschien ietsje meer galop zodat ze al wat rustiger is omdat ze niet zo fris meer is? Als je paard hier juist heet van wordt is dit natuurlijk niet handig, dan moet je rustige gangen aanhouden.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:37

ik herken het van mijn paardje. Zo snel ze doorheeft dat we op de terugweg zijn, dan is ze heel voorwaarts en is stilstaan heel erg moeilijk. Laatst had ze ook bedacht om omhoog te komen en vanuit daar naar voren te springen om zo snel mogelijk weer vooruit te gaan naar huis.

Ik pak het aan door haar iedere keer als ze het doet in de achteruit te zetten. Verkeerd gedrag is dan juist verder van huis ipv naar huis. Als ik haar dan juist zou aansporen als in een eerdere tip en opnieuw proberen... dan ga ik waarschijnlijk de hele weg op die manier naar huis.

Je moet wel oppassen dat je paard niet zover omhoog komt dat het echt gevaarlijk wordt (achterover slaan) in dat geval zou ik wel zeggen: naar voren aansporen en vervolgens achteruit op zijn minst naar de plek waar je stond.

En oefenen op rustige wegen als het even kan...

hopelijk heb je er wat aan...

edit: typefout