De weg op!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

De weg op!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:30

Hoi.

Regelmatig ga ik naar buiten met mijn eigen paardje en samen met mijn vriendin met haar paard. Onze paarden kunnen het erg goed met elkaar vinden, alleen hebben we een probleem..
Die van mijn vriendin loopt meestal voorop, maar na een tijdje gaat hij stil staan en als ze dan been geeft gaat hij achteruit. Die van mij wil dan ook niet meer verder en gaat ook achteruit, met als gevolg dat we allebij achteruit blijven gaan!

Als er dan een afstapt (maakt niet uit wie), lopen ze gewoon mee alsof er niks aan de hand is! Zodra we er weer opstappen gaan ze stilstaan en achteruit. Terwijl we in het bos nooit problemen hebben..

Als ik alleen de weg op ga, dan loopt die van mij gewoon aan een lang teugeltje en kijkt nergens van op en stopt geen enkele keer! En het stomme is nog dat ze er hartstikke vrolijk bij kijken, en het alleen maar leuk lijken te vinden!

Hebben jullie misschien enig idee wat we hier mee kunnen?
Groetjes Dewi

Breinaald

Re: De weg op!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:31

Misschien moet jij dan voortaan steeds voorop lopen? :D

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:28

inderdaad mischien de anderen voorop laten lopen of als het op een bepaald punt is dat ze achter uit gaat lopen hem daar al voor wezen door daar langs te draven zorgen dat die dus goed aan je been blijft en voorwaarts blijft.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:43

Maar dat is het probleem, dan wil ze juist niet voorop, en gaat ze alleen maar achteruit!

Breinaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:02

De volgende keer een zweepje meenemen en kordater zijn kan misschien helpen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:17

Probeer iets strenger te zijn! Dit is gewoon uitproberen.

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:59

Inderdaad strenger zijn, zodra je het voelt aankomen gelijk in draf zetten en erlangs rijden, desnoods een stukje door blijven draven tot ze allebei weer braaf naar voren gaan.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:01

klinkt alsof je paard je buiten gewoon uitprobeert! beetje strenger zijn zou wel werken denk ik

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:03

ja, of zorgen dat je vantevoren al voorop loopt. Jouw paard wil niet meer als die andere achteruit gaat lopen. Maar als jouw paard vanaf het begin voorop loopt heb je best kans dat die andere gewoon blijft lopen, en jouw paard dus ook.

En inderdaad gewoon veel strenger zijn. Niks afstappen, gewoon slaan. Klinkt hard, maar als ze nergens bang voor zijn dan is het dus gewoon klieren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:09

@ Aurora3
Niks afstappen en gewoon slaan, ben jij lekker bezig met je paard zeg, denk eens na en verdiep je eens in wat een paard echt is, het is geen voorwerp waar je lekker op kan rammen als hij het niet doet. :(
Wanneer kan jij bepalen of je paard bang is of niet??

Gewoon lekker afstappen als je het vanaf de rug niet op kan lossen op een normalen manier, dus zonder schoppen en slaan,
.
Als de ander die voorop loopt stopt is het logisch dat de andere ook stopt, paarden zijn vluchtdieren en blijven bij de groep,
Als jij alleen gaat heeft hij vertrouwen in jou en loopt dus netjes door, maar als het andere paard aangeeft dat er wel eens gevaar kan zijn is het normaal dat jou paard ook stopt toch.

Straffen en streng zijn heeft geen zin en maakt het in sommige gevallen alleen maar enger en ook voor jezelf gevaarlijker,het paard doet dit echt niet omdat hij je uit probeert, dat is weer zo`n mooie menselijke gedachten.
Geef duidelijk aan wat je wil door te laten zien dat er niets is , als je daarvoor af moet stappen is dat maar zo, maar daar win je wel vertrouwen mee.
Je hebt pas een probleem als je paard ook niet doorloopt als je ervoor loopt, dan zit er echt iets scheef in jullie wederzijds vertrouwen.
Dus gewoon lekker geduld hebben en de tijd nemen ook voor enge dingen en vooral geen drama van maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:33

Goh, dit probleem klinkt me bekend zeg! Mijn paard durft sowieso niet zo goed voorop, dus als de ander dan ook niet wil, ja, dan wordt het wachten wie als eerste weer in de vooruit wil.

Ik vond het toch ook wel eens leuk om voorop een galopje te doen. Bij mij werkte het toch wel als ik even het zweepje van een vriendin overpakte (ik rij zelf zonder zweep), en nee dan bedoel ik niet dat je hem een lel moet verkopen, gewoon een klein tikje, daarna weer been. Had ze toch net ff iets meer feedback van achteren gehad en meestal deed ze het daarna wel.

Wat wel het handigste is is om één iemand te kiezen die voorop gaat, niet allebei gaan zitten klungelen. Ik stap zelf niet zo snel af, dus ik zou gewoon een half uur in de achteruit als het even kan, kunnen ze daarna hetzelfde stuk weer in de vooruit doen^^
Gewoon veel geduld hebben;)

Succes!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:10

ook ik zou tog wat strenger zijn.. als ze gwoon meeloopt als je afstapt en daarna weer vervelend gaat doen als je erop zit.. dan is ze denkik gewoon aan het klieren.. tuurlijk kan een paard bang zijn en dan moet je hem gewoon ff geruststellen maar in dit geval is een tikje beter op zn plaats denk ik... ik zeg nie dat je hem een rotknal moet geven, maar gewoon een tik zodat hij weet dat hij gewoon door moet lopen en niet vervelend doen.. jou paard doet het paard van je vriendin na, en andersom..

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:26

Als we met zijn 2e of meer zijn, wil zo zowieso niet voorop. Van de zweep hebben ze allebij niks..

En tja, laatst stonden we al midden op de weg, en als er een auto aankomt en we staan al midden op de weg, blijven ze gewoon staan. Dan is afstappen toch wel het veiligst..
En gewoon slaan lijkt me ook niet zo een optie, volgens mij maak ik het dan alleen maar erger!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:14

diep zitten, zodat hij niet achterwaarst kan!.
Handen iets uitelkaar, maar niet de teugels los gooien, drijven heel streng; STAP! of JA! zeggen
werkt bij froukje ook maar ieder paard is uiteraart veschillend!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:25

En eventjes een tijdje met andere paarden naar buiten gaan?
Is dat geen optie? Dus niet met het paardje waarbij je die problemen krijgt..
Als je paard dan wat zekerder is buiten gaat het met dat paardje waar je nu mee rijd misschien ook wel beter.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:57

Sidera schreef:
En eventjes een tijdje met andere paarden naar buiten gaan?
Is dat geen optie? Dus niet met het paardje waarbij je die problemen krijgt..
Als je paard dan wat zekerder is buiten gaat het met dat paardje waar je nu mee rijd misschien ook wel beter.

Haha, leuk dat je dat zegt! Dat dacht ik namelijk ook, en dat heb ik ook meerdere malen gedaan. Dan loopt ze gewoon door, net als waarneer ik alleen ben. Maar omdat dat andere paardje stopt, stopt die van mij ook, als ik er dan afstap en de leiding neem, gaat ze wel!

Terwijl ik met rijden nooit ergens last van heb, qua stilstaan en alleen maar achteruit gaan. En het is ook alleen maar als ik met haar naar buiten ga, maar in het bos lopen ze wel gewoon door! We proberen er ook zolang mogelijk op te blijven zitten maar soms moeten we toch echt afstappen omdat we best een groot stuk over een smalle weg moeten (waar het niet echt heel druk is hoor) voordat we op een fietspad zijn!

Maar bedankt voor de tips, ik ben eigenlijk al lang blij dat het alleen is als ze samen zijn. Maar het is wel erg jammer, omdat we het erg gezellig vinden en het is toch een soort aflijding want we trainen allebij erg hard!