Halthouden aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Halthouden aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:46

Sinds een tijdje kan ik de fries die ik rijd netjes aan de teugel rijden, dat gaat echt perfect, niet te veel en niet te weinig druk..
Maar bij het halthouden lukt me dat niet, dan gaat meteen 't hoofd de lucht in..
Hij is 4 dus het kan zijn dat ie nog te slap is..
Iemand tips? :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:01

Ook halthouden dient actief te gebeuren. Mogelijk rijd je de overgang naar halthouden te passief. Dus probeer het eens op actieve wijze; maak je lang en zwaar in het zadel, maak een ophouding met je hand, maar blijf wel drijven met de kuit (niet overdreven, maar onderhoud de voorwaartse beweging). Pas op het moment van halthouden, wanneer je ook je hand wat opent/optspant, laat je je kuit afhangen.

Succes!

poes

Re: Halthouden aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:33

En als hij toch zijn neus eruit duwt, meteen weer wegrijden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:51

Oke... Ik zal 't proberen, bedankt :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:41

inderdaad. je houdt niet halt door alleen maar in te houden, maar je rijdt je paard naar het halthouden toe (actief en aan het been). Zodra je merkt dat het hoofd omhoog komt weer aan het been wegrijden (ook al staat ie nog niet eens stil). Zo leer je hem de overgang goed te maken en daarbij nageeflijk te blijven.

Als hij stilstaat met het hoofd omhoog (en van de teugel) en je probeert hem dan in het halthouden weer rond te maken, heeft weinig effect.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:50

Je moet vantevoren duidelijk maken dat er wat gaat gebeuren, niet op eens gaan halthouden, maar hem er echt naar toe rijden. Dus inderdaad wat de rest ook zegt :+

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:45

Bereid je overgang goed voor, zeker bij een jong paard waar alles nog bevestigd moet worden. Ga diep in je zadel zitten, maak een ophouding maar blijf ook zachtjes been geven.
Wat mij helpt om rond te blijven bij het halthouden is om voor ik ga halthouden even wat dieper en ronder in te stellen.
Op het moment dat je voelt dat het paard tegen de hand komt ontspan je weer en rijd je verder. Op het moment dat dit gebeurt als je al stil staat maak je kleine ophoudinkjes en houd je zachtjes je been eraan zodat hij weer gaat nageven.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:57

ben het met bovenstaande reactie;s eens.. als je al stilstaat, probeer dan te "spelen" met je handen.. wat ik hiermee bedoel is.. knijp in je teugels en open je handen weer een beetje, knijp je vuist weer dicht en weer wat losser enz..

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:40

Eerst rond maken en dan pas stoppen, zodra je bijna stop weer door vragen en als hij stop en halthoud weer door vragen, zodra ij achteruit begint te lopen geef jij ruimte voor als hij vooruit begint te lopen sluit jij hem
(ben vanmiddag bij de fysio geweest en ik moet dit ook leren !)

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:59

heeey !

ik heb hetzelfde probleem en mijn instructrice zegt dat je op zo iets technisch moet oefenen

dus als je gaat halfthouden....
1. geeft een extra ophouding zodat hij rond blijft
2. hou je been eraan daardoor blijft hij laag

dan komt het moeilijkste (vind ik) het groeten...nou daar is juist dat stukje wat je moet oefenen
tip: probeer je handen niet teveel te bewegen.
dan kan je je teugels weer opmaat nemen maar als je gegroet hebt en hij steekt dan zijn hoofd ophoog.. dat is niet erg want je hebt dan al afgegroet:P suc6 ermee

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:02

Maak schijnovergangen: bereid je overgang goed voor, minder tempo en ga pas halthouden als het hoofd omlaag blijft, zoniet geef je gewoon weer gas, en probeer je het overnieuw.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:33

Oh das ook een goeie schijnovergangen... !
Bedankt allemaal.. Ik kan weer even vooruit dankzij jullie tips :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:01

Goed om te horen dat je het gaat uitproberen. Heb je huiswerk voor de komende tijd.... ;)

Laat je ons ook nog weten of je succes hebt, of dat je meer problemen tegenkomt?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:02

Actief, je kont erin duwen (zo snel mogelijk stil staan <-- grootste kans ook nog dat ie vierkant staat) en wat ik altijd doe bijv a afwenden in draf en tussen x en g halthouden dan speel ik altijd een beetje en dan tegelijk ophouding geven

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:29

donsje schreef:
ben het met bovenstaande reactie;s eens.. als je al stilstaat, probeer dan te "spelen" met je handen.. wat ik hiermee bedoel is.. knijp in je teugels en open je handen weer een beetje, knijp je vuist weer dicht en weer wat losser enz..

Dit zou ik dus niet doen! hiermee worden ze vaak alleen maar tegen de hand. Wat ik moet doen tijdens het rijden; iets weerstand bieden en met je been naar de hand toerijden. Niet spelen, ''zagen'' of strak los enz.. gewoon een nette constante verbinding met de mond. Ik ben het eens met de eerder genoemde tips, dus actief houden tijdens de overgang.

Hoe gaat het tijdens de overgang van bijvoorbeeld draf stap en stap draf?

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:31

je moet niet alleen proberen vanuit vooruit te rijden dus aan de teugel.

probeer hem vanuit achteruit naar voren te rijden zo komt de achterhand er mooi onder en is die automatisch voor beter.

bij het halthouden kun je als je wegstapt heel iets druk zetten zodat die naar beneden komt en als die daar is laat je m gelijk weer los

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:10

Ik snap wat jullie bedoelen, ik vind de praktijk nog knap lastig moet ik zeggen. Hij snapt er niks van als ik been blijf geven (logisch zo is het hem niet geleerd).. Zodra ik dus diep ga zitten (been er aan hou) en ook maar naar het halthouden neig, zie ik 't koppie alweer omhoog komen. Dus dan drijf ik weer aan en rij door... Ik heb nog een lange weg te gaan.
En ik geloof ook dat je dit niet te vaak achter elkaar moet oefenen he?! Mij is verteld dat 't dan te zwaar wordt voor 't paard..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:35

Bedankt, ik kan ook wat met deze tips

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:04

donsje schreef:

Onderwerp bericht:

marlinH quote:Dit zou ik dus niet doen! hiermee worden ze vaak alleen maar tegen de hand. Wat ik moet doen tijdens het rijden; iets weerstand bieden en met je been naar de hand toerijden. Niet spelen, ''zagen'' of strak los enz.. gewoon een nette constante verbinding met de mond. Ik ben het eens met de eerder genoemde tips, dus actief houden tijdens de overgang.

Hoe gaat het tijdens de overgang van bijvoorbeeld draf stap en stap draf?

spelen met je BINNENHAND is wel goed hoor, dit heb ik altijd geleerd, je buitenhand stil houden en met je binnenhand 'boetseren' alsof je in een stukje klei aan het kneden bent.
als hij dan nageeft niet je teugels losgooien maar wel ontspannen en een kriebeltje geven of met je stem belonen zodat ie weet dat het goed is wat hij nu doet.

Wicky2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:34

probeer eerst is de overgang naar halt bijna te maken probeer hem dan aan de teugel te houden en stap dan gewoon weer weg. Als dit goed gaat houd je halt.

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:45

ik heb ook dat probleem. pony loopt lekker naar beneden maar dan tijdens het halthouden... ik heb nu geleerd dat je je been er moet blijven aanhouden maar tegelijkertijd ook moet spelen. als hij dan netjes staan stap/draaf je weer weg. succes!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:49

dankje! Ik ben momenteel stapje terug.. Rijden aan de teugel wil ook niet meer :S Hij gaat zooo in 't verzet. Neus de lucht in en onder me weg rennen.. En dan kan ik niets meer :S

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:55