steigeren zodra we naar buiten gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara1979

steigeren zodra we naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:00

hallo allemaal

ik heb een probleem en hoop dat jullie nog een paar tips hebben ik heb een paard van 15 jaar m1 geklasserd dus de nodige ervaring met gekke en vreemde dingen hij heeft alleen een erg slechte tijd achter zn rug is mishandeld geweest :( en heeft weing vertrouwen in de mens maar tussen ons zit het redelijk goed althans in de bak!! nu is er dus een puntje als we naar buiten gaan en we zijn het pad bij de stal net af begint hij (midden op de weg ) te steigeren doodeng!! ik wordt daar angstig van en ga dan maar met een ander paard mee naar buiten en dan is er niets aan het handje weet iemand iets

groetjes tamara

noortjeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:19

Mijn oude pony wou ook nooit het erf af. En zodra we buiten waren ook niet voorop lopen. Zij kwam ook meteen omhoog. En kreeg haar met geen mogelijkheid nog vooruit.

Ik heb het toen rustig opgebouwd. Ik ging met een ander paard naar buiten. Eerst dat paard voorop. En af en toe ik kleine stukkjes. Veel belonen en praten als ze het goed deed. En zo ging het steeds beter. We hebben in die tijd veel vertrouwen opgebouwd. Ik ging steeds meer met mijn pony voorop. Steeds langere stukken. Uiteindelijk kon ik alleen met haar naar buiten en had ik geen enkel probleem meer met haar. Het heeft wel veel tijd en moeite gekost.
Hoop dat je hier wat aan hebt. ;) Natuurlijk is niet ieder paard hetzelfde!

aeolusnr1

Re: steigeren zodra we naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:44

Idd niet ieder paard is hetzelfde , maar grofweg kan je stellen dat er 2 mogelijkheden zijn, ofwel is het paard ergens doodsbang voor, ofwel is het een manier van verzet, of het uittesten van de mogelijkheden en de ruiter.
In het eerste geval moet je het paard geruststellen, wees een superleider dat geeft steun, ook desensibiliseren kan hier goed van pas komen en uiteraard de basis zijn vooruit er goed inwerken, aandacht afleiden door extra aan het werk te zetten.
In het 2de geval, niet afgeven, en voorwaarts drijven, en bij protest even afstraffen en doorgaan.
Dit kan sos best een spannend moment opleveren

tamara1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 07:55

dankje voor je reacties iemand nog meer tips??

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:08

ben jij zelf gespannen als je met m naar buiten wil? Als jij zelf door spanning verkrampt gaat zitten (wellicht onbewust) en je teugels (te) kort gat pakken, kan je paard ook de lucht ingaan.

Lekker ontspannen zitten, niet te korte teugels, en flink been geven, naar vóren oplossen!

En idd, niet in je eentje gaan lopen stunten, maar neem iemand mee met een doodbraaf paard, dat geeft jouw paard (en mss jou?) een beetje extra vertrouwen :j