Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) Skotti schreef:chrisje_83: de merrie is nu net of bijna 6 en is nu bijna een jaar onder het zadel.
Ze word nu ongeveer 2x per week gereden (als ik daar de tijd voor heb) en dan ongeveer nog 1 keer wandelen of longeren (aangezien ze nogal dik is)
Ze staat s/avonds op de wei en krijgt na t rijden een kwartje muslie.
Alicia2u: klopt een paard is van nature een proodier. Maar ijslanders niet. Aangezien er op Ijsland geen grote roofdieren zijn (heb ik toevallig laatst tijdens een cursus gehoord) dus een ijslander zou minder snel gaan rennen dan een "gewoon"paard. Maar eerder gaan staken.
Ze staan nu denk ik toch al een dik half jaar hier en de kudde waar ze bij staat is stabiel.
Brando090309: Hoe zou ik dan erachter kunnen komen of ze het dan niet snapt? Als ze t telkens verkeerd blijft doen. Ze vind het ook echt stom om elke keer t zelfde te doen. Daarom ben ik ook wat kunstjes mert der aan t oefenen. Dat vind ze overigens wel erg leuk en dan heb je ook bijna een ander paard. Dan let ze goed op en werkt ze vlot mee.
ik rijd eignelijk bijna niet in de bak. Omdat ze buiten toch wat vlotter en atenter is.
Wat jij aangeeft met een longeerzweep, dat word helemaal niks. Ze heeft 0.0 reactie op de zweep.
Verder iemand nog tips?

Brando090309 schreef:@gummie:
Als je het hebt over het advies dat ik gaf; (als dat niet zo was ja, dan zeg ik niets
ik heb het dus ook niet over 'aanpakken en zweep erover' want zo ben ik zelf namelijk ook helemaal niet. Ik ben niet iemand die eerder gaat straffen (staat ook in m'n eerste post) dan belonen. Ik ben namelijk ook van mening dat het belangrijk is een paard met respect te behandelen. Ik zeg alleen maar dat je dus wel goed moet weten of het uit onkunde of uit onwil is (en vaker is het eerder uit onkunde dan uit onwil). Dat is uiteraard wel moeilijk te bepalen op deze manier...
Ik heb het in dit geval ook voor als 'hulpmiddel' om ze dus voorwaarts te houden en nergens anders voor. Maar als ze op de zweep helemaal niets van reactie geeft moet je natuurlijk wel iets anders vinden waar ze wel respect voor kan opbrengen en dat is niet altijd eenvoudig...
Ik hoor van mensen om mij heen, vooral de minder deskundige ruiters en aanhang daarvan, al heel gauw dat je het dier eens een lesje moet leren en moet afslaan. Daar doelde ik dus op
Ben het met je eens dat je moet vaststellen of het onkunde of onwil is.... Dat is soms moeilijk te bepalen. Ik volg tegenwoordig altijd mijn gevoel, want heb geleerd dat dat 9 van de 10 keer juist is. Skotti schreef:Brando090309: ik zie een zweep ook echt als hulpmiddel, maar ze reageert dus totaal niet. Niet op zweep en niet als ik haar vraag om te gaan. Ook op OM reageert ze niet. Je moet der gewoon helemaal omgooien om t zo maar te zeggen.
).