Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:54

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat tips!
Doordat we een tijd alleen maar buiten hebben gereden is mijn ruin scheef en ik vind het erg lastig om hem weer goed rechtgericht te krijgen.Tijdens het longeren en het rijden, spoort hij linksachter net niet helemaal.

Hij zwaait op de rechterhand iets uit, en op de linkerhand is zijn kont dus net wat teveel naar binnen gericht.
Op de volte en in de hoeken probeer ik er erg op te letten dat ik op de linkerhand zijn schouderpartij wat meer naar binnen breng en op de andere hand probeer ik zijn achterhand zoveel mogelijk te begrenzen.

Uiteraard heb ik les en zijn we er ook hard mee bezig, maar het is nooit verkeerd om tips te vragen toch :Y)

Monster_tos

Re: Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:27

Ik zou de voorhand constant voor de achterhand plaatsen, dit kan ook gewoon op de rechtlijnen. Kont naar binnnen = lichte stelling naar binnen en begrenzen met je been. Kont naar buiten = lichte stelling naar buiten en begrenzen met je been.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:33

Juist op buitenrit kun je 'm goed recht maken hoor!
Lange rechte stukken draven, en op die stukken voelen wat er mis gaat en dat corrigeren. Maar het blijft wel buitenrit, dus een beetje ontspannen. Paard dus niet helemaal hoog instellen maar gewoon lekker voorwaarts neerwaarts rijden. :)

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:52

Nee buitenritten zijn voor ons echt ontspannen.
Dan ga ik niet zitten peuteren aan zijn lijf..
Dit paard is niet heel erg soepel van nature, dus is het er extra lastig uit te rijden.

Monster_tos; bedankt, ik ga het eens proberen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:58

Nicky2 schreef:
Dit paard is niet heel erg soepel van nature, dus is het er extra lastig uit te rijden.

Oké, ja dan moet het in de bak gebeuren.
Als een kennis van mij naar buiten gaat, zorgt ze namelijk altijd dat ie een beetje nageeft en recht loopt, anders maakt hij zich lekker krom en is de training voor niets. ;)
Dus mischien wel een beetje op letten, dat het niet te gek word.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:47

Ik sluit me bij Monster-tos aan.
De pony die ik rijd heeft er af en toe nog weleens last van. Ik zet dan inderdaad zijn voorhand voor zijn achterhand op beide handen. Let er wel op dat je het je niet te veel aanwendt op de hand waar hij zijn achterbeen aan de buitenkant naast de massa zet teveel stelling naar buiten vraagt. Probeer dan wel de voorhand naar buiten te zetten, op het moment dat je voelt dat hij spoort en recht is probeer je gelijk weer een stukje goed recht te richten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:55

Ik denk dat je je longeerproblemen aan kunt pakken met deubbele longe. Die loopt achter de kont langs, en daardoor kkun je het uitzwaaien goed begrenzen. Verder zorgen voor gelijke druk op je teugels als je erop zit, en goed opgesloten houden tussen je benen.

En op buitenrit je teugels in contact houden noem ik geen peuteren hoor, is alleen maar goed! Stel je voor dat je je teugels los hebt hangen en hij schiet weg, lijkt me ook niet fijn.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:58

Je zou eens op de tweede hoefslag moeten gaan rijden. :) Daar een recht lijntje uitstippelen.. en dan voel je veel beter wat die doet, want anders gaat die namelijk vaak de bakrand gebruiken als steun.
En misschien kan je naar het bos ofso? Daar heb je ook lange rechte stukken waar je goed kan oefenen.:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:57

Je zegt hier eigenlijk zelf dat jij hier zelf de fout bent van zijn scheefheid.
want je zegt ik wil alleen maar ontspannen buiten, niet gaan zitten peuteren aan zijn lijf, hoe denk je dan dat het ooit goed gaat komen ???????
Verdiep je wat meer in de klasieke rijkunst, daar ligt echt de oplossing voor heel het probleem, het is echt niet voor niets dat er een goede rijtechniek nodig is hoor, das niet alleen om een wedstrijdje dressuur te gaan winnen, nee het is net door je paard op een goede rijtechnische manier te gaan rijden dat je er in zal slagen jouw paard soepel en dragend, alle bewegingen vlot te laten uitvoeren.
Een paardenrug is niet gemaakt om ons mensen te kunnen dragen, dit geeft dus een extra belasting, en dus ook extra slijtage, en net door rijtechnisch goed te gaan rijden kan je dit gaan compenseren, je leert je paard om de rug iets naar boven te drukken, de buikspieren meer te gaan gebruiken, de achterhand er iets meer onder te zetten en op deze manier dus ook de voorhand meer te ontlasten.
Dan pas ben je goed bezig en zal je paard zich echt kunnen ontspannen, op de manier die je nu zegt sleept jouw paard zich puffend verder door het bos en ziet daarbij eigenlijk af door dat zware gewicht op zijn rug.
Dit klingt mssn heel hard , maar het is echt een waarheid, klasieke dressuur is er eigenlijk om jouw paard in de mogelijkheid te stellen jouw op een fatsoenlijke manier te kunnen dragen.

Nicky2 schreef:

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:02

ik ga ook mee met de tip van de dubbele longe. hier heb ik mijn scheve paardje weer helemaal recht mee gekregen. bij haar kwam het vooral omdat ze helemaal vast zat aan 1 kant dus veel laten buigen. ook met rijden veel slangevoltes en voltes rijden. steeds van stelling wisselen en dan idd op de tweede hoefslag rechtzetten. ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten waarom hij scheef is gaan lopen, dan kan je er pas ehct wat aan doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:08

Kijk eens op de site van www.paardenbegrijpen.nl

Elk paard is scheef .
Je zou wat schouder voor en traver oefeningen kunnen voorbereiden aan de hand om zo de achterhand soepel en buigzaam te maken, zodat het paard je in een betere balans kan dragen, ook met buiten ritten moet je paard je dragen dus moet hij zijn achterhand juist ook goed gebruiken, dus hem in zijn eigen balans te laten lopen met een buiten rit is eigenlijk ook niet helemaal goed voor het paard.
Dus ook in het bos/buiten zou je wat schouder voor kunnen vragen om de achterhand onder jou te laten stappen.
Dus wat hier boven al eerder is gezegd , verbeter je eigen rijtechniek om zo de balans van je paard te veranderen.