Pony gaat erg hard met springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Pony gaat erg hard met springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:46

Hallo,

Mijn haflinger Noraly is 6 jaar en ontzettend enthousiast met springen, ze vliegt letterlijk op de hindernis af. Met de les mag ik haar niet stilzetten, aangezien ik haar dan uit haar ritme haal.

In-uitjes is ook hartstikke gevaarlijk, Door haar snelheid springt ze zo groot, In een dubbel waar 2 gallopsprongen tussen moeten, maakt ze er 1.

Ik spring 1 x in de 2 weken, rijd haar met een dubbelgebroken watertrens en een martingaal. De een zegt een ander bit, daar ben ik eigenlijk niet zo'n fan van.

Als ze een hindernis ziet dan rent ze er als de gek op af, en loopt door ophoudingen heen. Het enigste wat ik probeer te doen is terug te zitten, en niks met mijn benen doen.

Foto; http://kimhartjehc.hyves.nl/fotos/619037652/0/z4AO/
Filmpje; http://kimhartjehc.hyves.nl/fotos/604740263/0/r7s6/

Wie heeft de tip?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:09

Pak dit werkt eerst eens op via een balk op de grond voor je een hindernis pakt. Werk je paard eerst dressuurmatig los en ga dan wat balkjeswerk doen. Leg een balk neer en kijk wat haar reactie is. Crosst ze ook over de balk, dan probeer je haar de keer erop stil te zetten, wacht tot ze ontspant en er dan over te stappen. Zo doe je dit een tijdje tot ze wacht op jouw hulp. Pak daarna 2 galopsbaken en galoppeer eerst over de eerste, zet ze dan tussen de balken in stil.
Je paard wil niet op jouw wachten en moet dit toch echt eerst leren voor je ongelukken krijgt.

Kim14

Re: Pony gaat erg hard met springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:12

Dankje, Dat is idd wel een goed idee, Ga ik binnekort oefenen.

En het is wel eens misgegaan, ging ze zo hard dat we over de kop vlogen. En nog gaat het zo slecht..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:52

Het is heel belangrijk dat je dit consquent toe gaat passen. Het is altijd nee, en niet af en toe eens een keer ja. Je moet heel duidelijk en rustig blijven om dit verder op te lossen.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:25

Je kan ook proberen als de hindernissen in de bak staan om gewoon veel figuren er voor langs te maken en keer er heen maar dan dat je er van weg draait zodat ze dat ze door krijgt dat ze alleen mag springen als jij het zegt.

en wat chrisje zegt inderdaad nee is nee.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:32

die van mij is ook zo tijdens het springen, gaat ze te hard dan stuur ik der gewoon weer terug naar de hoefslag en doe dat net zo lang tot ze rustiger naar de hindernis draaft of galopeert

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:09

Ik heb wel een leuke balkjes oefening. Je kunt de balkjes op een volte leggen, dat is goed om wendingen te oefenen. Maar als je de balkjes op een rechte lijn legt, een flink stuk uit elkaar (ongeveer 7 passen?). Vervolgens ga je in galop van tevoren bedenken hoeveel galopsprongen je tussen de balken wil maken. Hierdoor leer je zelf ook beter inschatten. De ene keer probeer je haar goed verzameld te krijgen en doe je bijvoorbeeld 7 sprongen, terwijl je de andere keer 5 sprongen maakt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:33

xShanice schreef:
die van mij is ook zo tijdens het springen, gaat ze te hard dan stuur ik der gewoon weer terug naar de hoefslag en doe dat net zo lang tot ze rustiger naar de hindernis draaft of galopeert

Mij is verteld dat je dat beter niet kunt doen, je paard word daar bang van.
(Hij weet immers nooit zeker of 'ie nou mag of niet.)

Probeer voor de hindernis nog een overgang te rijden. Even terug naar de stap ofzo.
En als je merkt dat dat kan, dan moet het ook mogelijk zijn om in draf langzamer te gaan toch?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:40

Mijn pony is ook zo'n overenthousiast racekanon.
En dat was op wedstrijd met 1 meter parcoursen echt niet grappig, probeer dan maar eens een mooi lijntje te springen of recht voor een hindernis uit te komen..

Wat ik thuis veel oefende waren veel lage sprongetjes vanuit draf. En dan dus ook in mijn tempo op de hindernis afdraven.
Als dat lukt en je hebt de hindernis bijvoorbeeld op de AC lijn staan probeer dan eens 2 of 3 overgangen te maken voor je springt en je laatste overgang is dus weer een overgang terug naar een relaxt basis tempo.

Wanneer dat lukt gallopeer je net voor de hindernis aan zodat je pony geen tijd heeft om een sprintje te trekken.
Probeer dat een paar meters uit te bouwen.

Wanneer dat goed gaat probeer je ook in galop overgangen te rijden. (Ook een paar keer doen tijdens het losrijden).

Desnoods moet je dit hele riedeltje elke keer voor je gaat springen herhalen als je daarna maar gecontroleerd kan springen.
Later zul je merken dat ze het steeds sneller door heeft en je eerder kan beginnen met 'echt springen'.

Die oefening van die balken met die galopsprongen is ook een hele goeie. Gewoon tijdens het losrijden een paar in draf en galop mee nemen.

Én belonen als je pony bij je blijft, desnoods heel overdreven.