pony doet kin op de borst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

pony doet kin op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:47

De manege heeft laatst een pony gekocht die al vaker bij ons op logée kwam. Nu doe ik daar mijn wedstrijd op en ik heb een probleem. Dit probleem doet zich vooral voor in de galop. Dan doet hij zijn kin op zijn borst en gaat in volle vaart rondrennen. Zo kun je dus niks meer. Mijn instructrice zegt dat ik zijn hoofd gewoon omhoog moet 'trekken', maar dit vind ik er niet echt netjes uitzien in een proefje :P . Ik vroeg me af wat hier tegen te doen is.
Hij heeft nog een eigenaardig trekje. Hij loopt heel netjes aan de teugel, maar dan gaat hij na een tijdje steeds iets meer hangen waardoor hij diep komt te lopen. Hij is verder heel voorwaarts, dus als je hem voor loslaat en been geeft ben je hem helemaal kwijt. Je kunt wel een ophouding maken, maar dit helpt maar soms.
Het probleem is vooral dat hij heel flexibel is in zijn hals. Hij kan er bijna iedere beweging mee maken. Het is net een elastiek. Als je je handen naar voren doet dan gaat hij ook naar voren met zijn hoofd, maar in die nieuwe, lagere stand zoekt hij dan ook zo de hand op dat hij weer te diep loopt en weer in m'n handen hangt.

ik hoop dat iemand hier tips over heeft.

xx gaabje

horsse_

Re: pony doet kin op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:13

Je moet als hij de kin op de borst doet vooral veel been geven en hem van voren de ruimte geven, als de pony dan hard gaat racen moet je hem een keer een goede ophouding geven en stil zetten. Als je pony te diep komt te lopen moet je vooral druk geven met je binnenbeen. Succes ermee!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:56

Zo te merken zet dit paard zich vast om lekker te kunnen gaan rennen. Rijd veel overgangen van draf naar galop en meteen weer terug. Hooguit 3 a 4 passen galop. Dit blijven herhalen rechtsom en linksom. Af en toe tussendoor wel kleine stukjes doorgalopperen omdat het paard anders er een gewoonte van maakt om automatisch na 3 passen in draf over te gaan.
Met veel overgangen en schakelen los je ook het probleem van het hangen op.
Terugtrekken zoals je instructrice zegt zou ik niet doen. Ten eerste niet fijn voor de pony in de mond, plus dat het paard toch sterker is dan jij.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:50

Overgangen rijden, heeeeel veel, NIET terugtrekken want dat wil hij juist graag waarschijnlijk. Vooruit rijden, uit elkaar rijden en als hij gaat rennen met lichte ophoudingen terugkrijgen. Kan heel goed onzekerheid zijn dat hij steeds je hand opzoek. Waarschijnlijk geeft hij ook niet na maar loopt hij gewoon in de krul en absoluut niet door z'n rug.
Echt, overgangen en loslaten van voren zodat hij op 4 benen leert lopen is waarsch. de oplossing.

Succes!!!

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:09

De pony onttrekt zich van de druk door achter de teugel te kruipen. Ik zou proberen wat meer lengte in de hals de brengen en de pony weer naar je hand toe te drijven. Doordat hij te kort word in de hals wordt hij moeilijk lang en kun je de pony ook moeilijker terug nemen naar bijv. draf

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:11

Een korte aanvulling op iTequilai, probeer de lengte te krijgen door je pony als het ware van je hand af te laten lopen en daar aan te vullen met je been. Je krijgt ze ook makkelijker op lengte door middel van overgangen en tempowisselingen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:46

okee dank jullie wel, hier kan ik wel wat mee. Ik denk dat hij bij zijn vorige eigenaar met een hele strakke thiedemann is gereden wat aan het hoofdstel zitten teugels met ringetjes en als je ook maar iets meer druk dan normaal geeft doet hij meteen zijn kin op zijn borst. dus het heeft ook geen zin om terug te trekken want dan doet hij toch zijn kin op zijn borst. Wel kan je zijn hoofd omhoog halen zodat hij zijn kin niet op zijn borst kan doen, maar dan moet je je handen wel hoog doen, maar dat lijkt me niet echt prettig voor hem.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:13

wat ik hieruit opmaak is dat je paardje erg op de voorhand loopt en daardoor gaat hangen.. het lijkt miss een beetje onvriendelijk watk nu ga zeggen maar het is niet zo,.. zet m ff op een volte, bv rechtsom.. als hij gaat hangen, geef been maar hou de buitenteugel er goed aan en breng je binnenteugel naar voor en omhoog en geef een kleine ophouding.. hou je hand hoog en een tikje naar binnen.. het ziet er niet uit maar zo leert hij wel dat hij niet moet hangen en dat hij zn achterhand eronder moet zetten.. en goed oefenen:)