paard gaat eigen gangetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

paard gaat eigen gangetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:40

zoals de titel al zegt heeft mijn paard niet zo veel interesse in mij.
ze houdt van aandacht en heeft altijd zin om te werken, en we hebben ook wel een band, maar wanneer ze bijvoorbeeld los loopt in de bak en ik loop even naar haar toe om een aai te geven, draait ze zich na een tijdje om en gaat ze met de kont naar me toe staan. verder is ze niet gemeen o.i.d, maar het lijkt gewoon alsof ze compleet haar eigen gangetje gaat. als ik haar uit de wei haal en het hek dicht wil doen, loopt ze gewoon door me heen. ik kan haar wel goed de baas, en ze luistert naar me, maar als ze op een gegeven moment denkt: ik heb er nu wel weer genoeg van, dan gaat ze gewoon haar eigen gang. ik wil graag dat ze zich wat meer op mij richt en dat die ongeïnteresseerdheid van haar er een beetje uit gaat. hebben jullie tips of bijv. leuke oefeningen of spelletjes om onze band te versterken?
alvast bedankt :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:40

misschien wil ze gekriebeld worden op haar kont?

Cassagrande

Re: paard gaat eigen gangetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:45

Ja dat lijkt me ook wel.

Misschien ook samen wat meer grondwerk doen? Dat heeft bij mij en mijn heks wel gewerkt. Het heeft bijna 2 jaar geduurd voordat we echt een band kregen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:47

Bij mijn pony was het ook zo. Nu ik meer verschillende dingen met hem doe en ook zonder zadel en hoofdstel op hem rijd ( en hem veel beloon met snoepjes := ) krijgt hij steeds meer interesse in me,maar het heeft wel tijd gekost......

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:58

hahaha
ja, maar ik bedoelde eigenlijk dat ze haar kont naar me toe draait en weg loopt :P
maar bedankt voor de reacties

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:34

Wees blij dat je paard zich gewoon happy voelt als paard. Je paard heeft een wat onafhankelijk, stabiel karakter lijkt me.

Wij zijn geen soortgenoot, dus staan we in een soort 'onnatuurlijke rangorde' tot een paard. (we zijn ook niet de alfa-merrie of hengst... we zijn gewoon mensen die soms iets van de paardentaal gebruiken).

Natuurlijk lijkt het aardig al je paard 'blij is' om je te zien, maar als we onze bevestiging bij een paard zoeken keren we bepaalde zaken om.
Overdadige aanhankelijkheid van paarden lijkt wel lief, maar is in zekere zin onnatuurlijk.
Ze hopen op een snoepje, aai, o.i.d. .... We creeeren daarmee een soort van afhankelijkheid, maar zijn niet de hele dag 'beschikbaar'.
Om aandacht bedelende paarden.... dat vind ik nou psychisch ongezond en zielig.

Mocht je toch wat meer je paard op je gericht willen hebben is grondweg idd een mogelijkheid, maar probeer het dan wel een duidelijk trainingskarakter te geven.
Wees gewoon duidelijk en eerlijk tegen je paard, dan zal zij je echt heel erg waarderen, zelfs al loopt ze de andere kant op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:50

Grondwerk is het enige dat je kan redden, maar dit moet een structuur hebben en zomaar wat doen.

Het is zeker mooi dat je lief wil zijn voor je paard, maar onthoud "een paard heeft niks aan een vriend, maar heeft een leider nodig" en het lijkt me dat je daar nog een beetje te kort schiet.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:48

Njah als het paard door je heen loopt heeft het niet veel respect voor je. Probeer op zulke momenten jezelf groot te maken en een duidelijk NEE te zeggen. Duw haar achteruit terug naar haar plek toe.
Verder veel grondwerk doen, volgspelletjes, stoppen wanneer jij stopt etc. Overal aaien zolang ze het toelaat en steeds een stukje verder tot je alle plekjes aan kan raken zonder dat ze ervan op kijkt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:54

Eigen gang gaan als je niets van hem vraagt, geen probleem. "Door je heen lopen" is echter onacceptabel, geeft aan dat je paard weinig tot geen respect voor je heeft, en daar moet je wat aan gaan doen. je loopt anders het risico dat dit gedrag van kwaad tot erger gaat, en kan gevaarlijk eindigen. Niet "op haar kont gaan kriebelen" omdat ze dat zo graag zou willen, consequent in de omgang zijn, dergelijk ongewenst gedrag afstraffen, gewenst gedrag belonen. Zoals hierboven al vermeld is zijn er goede grondwerkmethoden die je hierbij kunnen helpen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:51

Ik kan me bij bovenstaande reacties aansluiten dat grondwerk een hele goede manier is om je paard duidelijk te maken wie de leider is. Als je paard door je heen loopt respecteert hij gewoon jou ruimte niet. Je moet hier iets aan doen anders krijg je erg vervelende situaties in de toekomst.
Zelf zou ik niet te veel gaan belonen met snoepjes, een aai of een stembeloning zijn al voldoende vaak. Het gevaar met snoepjes is dat ze erom gaan bedelen en daardoor bepaald gedrag gaan versterken.