2 uur rijden op een dag zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

2 uur rijden op een dag zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:50

Nou ja, ik ben van meding van niet,
Vooral niet als 1 uur in ochtend deel is, en het ander uur in de middag of avond.

Pony loopt 24-7 buiten
en zou dan 1 uur op b niveau getraint worden , en het ander uur wat in bak rondgereden worden , maar beide keren niet in het zweet werken

wat vinden jullie ervan?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: 2 uur rijden op een dag zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:52

Zielig?? :oo Twee uur rijden? Weet je hoeveel uur het gemiddelde manegepaard loopt? Nee hoor, twee uurtjes kunnen ze echt wel aan.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:53

Nee hoor ik vind het niet zielig. Ik heb laatst ook ruim twee uur buiten gereden, daarna gewoon eten gegeven en de wei op gezet. Pony liet niet merken dat ze het niet fijn vond.. en normaliter doet ze dat wel als ze geen zin heeft. Heb overigens alleen gestapt.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:54

Zeker niet zielig. Buitenritten duren inderdaad vaak langer dan 2 uur en een manegepaard loopt soms wel 4 uur per dag.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:58

ik krijg ook vaak te horen dat het zielig is.
op school rijden we elke dag 's ochtends dressuur, en 2keer per week 's middags springen.
maar zielig vind ik het niet. tussendoor kunnen ze sinds kort ook heerlijk de wei in, met elkaar spelen, nou als ze dan nog een keertje moeten... en dan ook nog een springen ( dat vind hij echt leuk)
moet gewoon kunnen hoor!

en ze mogen ook wel 2x zweten als je maar fijn een paar minuutjes na draaft om de eventuele melkzuren uit het lichaam te halen.
het is echter niet verstandig om van 0,0training naar 2x per dag te gaan. dan is het wel zielig. dan heb je het paardje snel kapot.

Amicus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:07

Hou oud is die pony ? Ik denk dat de leeftijd er ook wel wat mee te maken heeft.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:10

Tja, als je een net ingereden jonge pony hebt of een pony die al behoorlijk op leeftijd is dan is het wel zielig ja. Maar een pony die goed op conditie is en die nergens last van heeft? Niks zieligs aan hoor!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:15

Ik denk dat het belangrijker is om er op te letten dat je de pony wanneer je er op rijdt niet overvraagt.
En of dat dan twee keer een uur is of 1x een half uur maakt niet zo uit.
Je kunt ook in een half uurtje je pony overvragen en overbelasten.
Goed voelen wat hij aankan is denk ik het belangrijkste.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:18

pony is 12 jaar oud, word nu bijna dagelijks gereden, door bijrijder van 13, maar is echt geen zware training, eerder gewoon wat rondrijden, stap draf galop, wat figuren en voltes, nog geen b niveau

1 keer per week word ze door ander iemand gereden in uur les, daar word ze op B niveau nu getraint, voornamelijk werken ze nu aan het aan teugel lopen, stelling, en wijken en overgangen
In de les word tussendoor met lange teugel gestapt

Er zou sozieso dan aantal uren tussen de 2 keer rijden inzitten
waarschijnlijk, 1 keer ochtend en 1 keer late middag
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-06-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:18

Vind het niet zielig.
Manegepaarden lopen veel langer en als je gaat buitenrijden ben je ook wel wat langer weg.
Denk dat het alleen maar beter is voor je paard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:20

pony is erg voorwaards en er mogen ook heel wat kg`s af
krijgt snel een grasbuikje

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:26

Als je het dier afwisseling bied, zie ik het probleem niet.

Wij als mens moeten zelfs 8 of 9 uur per dag werken ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:14

Vind het ook geen probleem. Een buitenrit duurt ook al snel 2 uur en is vaak ook heel intensief, hoewel op een andere manier. En manegepaarden, voor veel manegepaarden is 2 uur bijna een rustdag!

En wat denk je van veel mensen die paarden delen? Die lopen vaak ook een paar keer per dag onder zadel, en dat kan wat nivo betreft flink oplopen. Niets mis mee dus. Als echte training maar goed opgebouwd wordt, maar dat is ook bij 1 keer per dag rijden belangrijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:37

Kiekske, een ritje naar de bokkerijder is 2,5 uur enkele reis ;)

Is Waldolala sjielugh?

Dat bedoel ik..... :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:47

Omg, dan zijn wij paardenmishandelaars puur... : Wij hebben laatst Rano 32 km in 3 uur laten lopen voor koets :x (met pause weliswaar...Toen mocht hij bij vrienden op de weide waar hij niks anders deed dan showtjes alla arabier weggeven... :') )

En een buitenrit met Rano..Nou ja, laten we zeggen dat mijn vriendin en ik het soms ook wel 5 uur uithouden...En dan rent meneer, als ik hem na het douchen op de wei zet, alsnog bokkend weg... :+ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:22

Onderwerp is niet eens discussiewaardig, eerlijk gezegd.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:25

Een paard / pony is een vluchtdier, kuddedier en een steppedier. Dit laatste houdt in dat ze in het wild 23 van de 24 uur in beweging zijn...... Arbeid natuurlijk aanpassen aan de conditie en leeftijd maar verder kan ik dit alleen maar toejuichen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:30

Ik ben de enige die het wel ""zielig"" vindt geloof ik .... (let op, zelfs dubbele aanhalingstekens!)
Ik zou mijn paard nooit standaard twee keer per dag rijden.
Als we met de paarden op vakantie gaan rijden we vaak sochtends een langere rit en stappen dan savonds vaak nog even zonder zadel een rondje door het bos.
Of we rijden sochtends in de bak en gaan dan savonds nog even het bos in.
Maar ja, bos is wel even wat anders dan 2x per dag in de bak en het is dan maar een weekje en dan krijgen ze ook een hele rustdag tussendoor, ze hebben er daardoor ook flink veel lol in altijd :D
Nee ik zou het dus als vast iets niet doen, zou veel te bang zijn dat ze de lol in het rijden kwijtraken.

Waarom wordt er twee keer gereden; doe je dat voor het trainen van de pony of doe je dat zodat er meer mensen vaker kunnen rijden? Dat laatste vind ik namelijk sowieso niet echt een 'geldige' reden.

Ik vind dus niet dat het lichamelijk zielig is, want dat ze dat (mits gezond en niet te jong/oud) aankunnen staat vast.
Maar ik vind het voor het koppie gewoon niet leuk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:37

als je paard in goede conditie is kan dat best :j

Urissa wordt ook regelmatig 2x op een dag gedaan, 's morgens een halfuur tot 3 kwartier mennen en 's middags een flinke dressuurtraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:37

Rijden hoeft toch niet keihard trainen te zijn? TS geeft duidelijk aan dat het rijden eigenlijk van "geen niveau" is. Dus wat is dan de geestelijke belasting voor het paard?
Lekker, die beweging en aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:41

Als je paard een goede conditie heeft kan het prima hoor! Je traint toch niet op GPniveau..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:49

inderdaad sonja, paarden zijn bewegingsdieren en zullen het alleen maar fijn vinden.

ik merk ook aan uris dat ze het leuk blijft vinden, helemaal omdat ze verschillende dingen doet

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:51

Klopt, en ook ik rijd gewoon b-niveau.
Maar mijn paarden komen er nu allemaal aanrennen als ik bij de wei aankom. Denk dat ze dat niet doen als ik ze twee keer per dag zou pakken om te rijden!
De geestelijke belasting is dus niet in de zin van veel concentreren en dingen leren enz maar puur het twee keer rijden.

Ik heb bv veel plezier in mijn werk, maar ik ga ook liever een halve dag werken dan een hele dag, zodat ik daarna kan doen waar ik zin in heb.
Onze paarden vermaken zich prima met zn allen dus aandacht genoeg, ze spelen regelmatig samen en kunnen verder lekker grazen en rollen.

Nee, mijn paarden zou ik er geen plezier mee doen, tenzij het dus in een vreemde omgeving zou zijn, iets mafs in de bak doen of lekker naar buiten. Maar twee keer dressuren in de bak dus niet.
Maar goed, dat is vanuit MIJN paarden gesproken, vandaar ook mijn dubbele aanhalingstekens bij het woord zielig.
Ik rijd mijn haflinger zelfs maar 2 a 3 keer per week ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:51

Als er een goede ruiter in mijn omgeving zou zijn die elke ochtend een buitenritje met mijn paard zou willen maken, dan kreeg die vandaag nog de sleutel van mijn zadelkamer. Zou heerlijk voor mijn merrie zijn. 's Morgens lekker ff mee het bos in, dan lekker de wei op met de rest van de groep, 's avonds een traininkje met mij en dan 's nachts een paar uurtjes hooi kauwen op stal.
Da's toch een verrekte mooi leventje voor een paard :)

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:52

ik vind 2 uur rijden op 1 dag niet zielig... het is een bewegingsdier en denk dat paarden het fijner vinden om meer te bewegen en buiten te zijn dan dat ze in hun stal staan.

vind wel dat je bijv. met jonge paarden minder hard moet werken vanwege de groei en bespiering die ze nog moeten krijgen