Hangen / te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guv

Hangen / te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:17

Hallo allemaal!

Ik rij nu denk een maand of 3 een paard. Heeft altijd gereden heeft M1 gelopen op concours!
Daarna 10 jaar stil gestaan en nu ben ik er weer mee bezig. Kan alles nog perfect alleen 1 ding heeft ze altijd gehad en doet ze nu dus nog steeds.

Ze loopt te diep en gaat uit eindelijk dus op mijn handen hangen. Ik doe zelf al met mijn benen een tikje geven en met teugels ophouding maken dat ze beetje omhoog komt maar helpt niet echt goed, omdat dit vervelend is omdat ik elke keer na het rijden hele zware armen heb zou ik graagt tips willen hoe ik dit het beste kan veranderen en of iemand dit ook heeft of heeft gehad en hij / zij hier mee omgaat?

Bednakt :D

Liselot

Re: Hangen / te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:18

en paard kan alleen hangen op een hand die vasthoud. dus het eerste wat je moet doen is zelf loslaten.

het tweede is de achterhand activeren door veel overgangen te rijden en te schakelen. hierdoor komt de voorkant meer omhoog.

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:21

klopt, op de linker hand hou ik ook te vel vast ben ik al mee bezig. maar wanneer ik de teugels 'los laat' dan gaat ze nog meet hangen. Maar zal dat tweede eens proberen

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:23

LiSSy schreef:
en paard kan alleen hangen op een hand die vasthoud. dus het eerste wat je moet doen is zelf loslaten.

het tweede is de achterhand activeren door veel overgangen te rijden en te schakelen. hierdoor komt de voorkant meer omhoog.

mee eens! Dit helpt bij mijn paard ook heel erg goed.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:24

ook gelijk naar voren rijden als hij gaat hangen, met handen meegeven en paar passen goed en scherp naar voren rijden! zodat ie los komt en niet meer hangt. Zo rijdt je het neusje er ook uit..

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:41

oke thanks ga het mogren proberen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:23

Wissel het contact af. Als je steeds evenveel contact hebt met de mond kan het paard makkelijker gaan hangen. Een handige oefening hierbij is stelling vragen terwijl je op een rechte lijn rijdt, bijvoorbeeld op de lange zijde. Dus gewoon een klein beetje stelling. Speel ook een beetje met de teugels, en zeker als je je ene hand vast neigt te houden is het nuttig om die hand af en toe wat naar voren te doen, zodat je ten eerste bewust wordt van de spanning en ten tweede zodat je paard niet op die ene teugel kan gaan leunen. Verder inderdaad veel overgangen en tempowisselingen, en het wil ook nog wel eens helpen om de teugels heel even los te laten en dan weer aan te nemen als het paard gaat hangen. Sommige paarden gaan trouwens hangen door hun bouw (zoals het mijne: hoge achterbenen, lage voorbenen, zware hals), bij die paarden kost het meer moeite. Als het paard lang stil heeft gestaan zou het ook kunnen dat het zichzelf niet zo goed meer kan dragen en daarom steun zoekt op de ruiterhand, lukt het je om te stappen en draven aan een lange teugel zonder dat het paard raar (struikelen, wiebelen) loopt? Dat moet je eerst zien te bereiken, en daarna ga je aan de slag met de rest van de tips ;)

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:41

Ik kan gewoon lange teugel en dan draven , stappen gaat makkelijk. Ze blijft dan rustig gaat met neus naar de grond. Maar, zij heeft dit altijd gehad ook toen ze iedere dag gereden nog werdt. vandaar.. ik ga het oproberen wat jullie mij als tip geven en hoop dat t beter wordt :D

Kus

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:05

Vandaag gereden, ging vandaag nergens na was erg fris. Dus ga het proberen. Ze heeft ook een bult in haar nek maar weten niet wat het is.. heel raar msichien dat het daar ook door komt dat ze wat vaster vastpakt op die hand..

KUs

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:52

Bult in haar nek klinkt niet lekker, kan een spierknoop zijn. Even de DA bellen.
Wat betreft het hangen, veel overgangen rijden en veel schakelen. Vooral niet terug gaan trekken of teveel ophoudingen geven. Als je veel overgangen rijdt en veel schakeld word ze achter actiever en gaat ze dragen. Dan komt ze vanzelf los van je hand omdat ze op zichzelf moet gaan lopen.

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 10:20

Is dat erg ernstig denk je? Heeft ze nu ong. 2 weken al.. Kuss

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:36

Dit is heel herkenbaar, mijn paardje deed dit een tijdje geleden ook nog, hij wilde contact van het bit vermijden.
Van mijn leraar moest ik veeeel overgangen rijden en mijn benen zeer goed gebruiken -> achterhand activeren zoals de meesten hier zeggen :)

Wat bij mij ook heeft geholpen is even je beide handen een vuistje omhoog doen. Als je dan voelt dat het paardje beter loopt, je handen weer normaal doen (ok, ik weet dat dit niet volgens het boekje is, maar na een tijdje is alles wel meer ontspannen en hoeft dit niet meer).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:37

Nou, het hoeft niet ernstig te zijn, maar het kan wel. Ik zou het gewoon voor de zekerheid even laten nakijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:21

Ik sluit me bij de rest aan met de tip achterhand activeren, overgangen rijden, tempowisselen, afwisselend rijden en je paard lekker bij de les houden (scherp houden dus), dan zal hij uiteindelijk meer van achteruit gaan lopen en minder hangen. Als ie gaat hangen trouwens geen ophouding met de hand geven, maar juist met je been naar voren rijden.

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:55

waar zit die bult?
mijn paard heeft namelijk ook een bult maar dan achter zijn oren, en hij hangt ook heel erg in de teugels.

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:11

Afbeelding

Hier heeftie het ongeveer zitten. Het is echt een bult en niet dat het dikker is wat je wel eens vaker hebt bij paarden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:37

Dan zou het een opgezette lymfeklier kunnen zijn?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:41

Hebben sommige paarden niet gewoon een beetje een zwelling vah het vele grazen? Zie ik wel vaker, als ze hele dag in de wei hebben staan eten, dat ze dan daar een soort 'bult' hebben.
Opgezwollen lymfeklier kan inderdaad ook wel...

Edit: Zie nu pas dat je zegt dat het echt een bult is, dus geen langere zwelling zegmaar?
Misschien heeft een een tik gehad van een ander paard? Anders even DA bellen, wat zij ervan zeggen.

Guv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 20:32

ja dikker hebben ze weleens klopt maar dit is echt anders en echt een bult. Ja zal morgen nog eens kijken en anders even tegen baasje zegge dat ze maar DA moet vragen..

Bedankt, liefs