Bo contendro x condexco 3 jaar @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Bo contendro x condexco 3 jaar @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:10

Ik dacht laat ik Bo ook maar eens in de picture zetten :D
Bo is 3 jaar en afstamming contendro x condexco dus springgefokt.
Ik heb hem pas twee weekjes en we moeten nog aan elkaar wennen.
Ik rij hem drie keer per week 15-20 minuten waarvan 2 keer per week les.
Heb hiervoor een erg sterk paard gehad en heb dus een wat strenge hand die ik weer moet afleren en een gulle middenweg in moet zien te vinden.
Alvast mijn eigen punten: handen hoger en rechtop,vooruit kijken ( maar hij is zo leuk om naar te kijken :D ),hakken laag.
Foto's zijn genomen tijdens voltes,slangevoltes,van hand veranderen enz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En twee mooie foto's na afloop:

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar om vooruitgang te boeken of goede tips zijn altijd welkom :D

SaZ

Re: Bo contendro x condexco 3 jaar @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:04

Vind het er netjes uitzien, hij heeft echt een lief koppie!

Dit bedoel ik absoluut niet aanvallend, moge dat duidelijk zijn, maar waarom rij je zo'n jong paard met sporen? Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om, zeker omdat je hem nog maar zo kort hebt, het eerst zonder sporen te proberen...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:47

Oke even antwoord op je vraag :D
Omdat Bo soms tegen het been ingaat of er niet op reageert en ik geen zin heb om te gaan schoppen en dergelijke.
Daarom de keus voor een klein knop spoortje( nog geen cm),dus duidelijk doorgeven wat ik bedoel zonder mijn been teveel te bewegen.
Het is bij een jong paard erg belangrijk een stille beenligging te hebben en op deze manier werkt het goed.
Daarnaast blijft het nog altijd zo dat het eraan ligt hoe je met een spoortje omgaat.
Ik geef eerst de hulpen door doormiddel van mn kuit/binnenkant van mn been en bij geen reactie leg ik rustig mn spoortje aan.
Ik heb best stevige kuiten en heb mn voeten naar buiten gedraaid, en daardoor lijkt het net alsof de spoor telkens tegen zn buik komt maar in werkelijkheid zit ie er ruim vandaan.
Maar kan me indenken dat er mensen zijn die geen voorstander zijn van het rijden met sporen bij jonge paarden.
Mijn mening is echter anders en ben ik ervan overtuigd dat als je alles met mate doet en eerlijk rijd met sporen er absoluut niks mis mee is.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:54

Over die sporen zou ik niet in zitten hoor, ziet er netjes uit :D

Ik zou hem graag iets lager in de hoofdhals en daardoor dus wat fijner over de rug zien :) Leuk heh jonge beesten rijden, die van mij is nu 4 :D Maar t blijft leuk :D

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:56

Ten eersste wat een leuk en mooi paard heb je.

Vind hem op zich al leuk aan het lopen, zou heb ook wat lager willen zien.

Daarnaast lijkt het of je je handen vastzet, probeer wat meer te ontspannen en ook bij hem de ontspanning erin zien te krijgen.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:33

Oké, ben het wel eens met je uitleg. Ik vroeg me alleen af (uit pure nieuwsgierigheid) waarom je ervoor had gekozen om een spoortje te dragen. Jij gebruikt je sporen, in tegenstelling tot sommige anderen, zoals ze bedoeld zijn ;)
Ik ben het met je eens dat het op deze manier beter is om met een klein, vriendelijk spoortje te rijden dan zonder. Ik was gewoon benieuwd naar de onderbouwing van je keuze :P

Ik ben zelf ook absoluut niet tegen sporen, mits op een eerlijke manier gebruikt.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:16

esmee, wat heb je een super leuk paardje zeg!

vindt de punten die jij zelf al aangeeft inderdaad ook kloppen, vooral recht op blijven zitten je hebt zo mooi paard.

veder zit er een erg leuk koppie en nog onwijs veel plezier met hem.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:09

Je kanteld idd een beetje naar voren, maar verder heb ik geen op of aanmerkingen :) Het lijkt zelfs wel of zijn spiermassa al aanzienlijk gegroeid is :oo

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:15

Ik vind het er eigelijk al heel netjes uitzien. Aangezien het een 3 jarige is en je hem nog maar 2 week hebt. Verbeterpunten geef je zelf al aan en je kantelt af en toe idd wat naar voren. Maar voor de rest ziet het er echt heel aardig uit :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:20

Nou zegt iedereen altijd al snel rechtop zitten maar ik vind je eigenlijk een beetje té rechtop zitten, je lijkt me erg strak in je bovenlijf, dus strak in je armen en in je rug. Probeer zelf los te worden zodat je bewegingen makkelijk kunt volgen, daarbij uiteraard wel vóór je blijven kijken anders duik je weer te snel in elkaar. Ik vind jullie wel een leuke combi, is deze om te springen of te dressuren?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:21

Leuk dier zeg !
Ik vind dat je er aardig netjes op zit.

Let alleen idd wel op je handen, ik heb het idee dat je vanuit je rug te gespannen zit, probeer meer op je zitbeenknobbels te gaan zitten, rug recht houden, schouders naar achteren en meer ontspannen !

En een tip voor de baksleper :')
Sleep rondjes in de vorm van een volte, en verplaats die volte dan telkens 2/3 van de sleepbaan verder naar de andere korte zijde van de bak.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:26

daffodil schreef:
Nou zegt iedereen altijd al snel rechtop zitten maar ik vind je eigenlijk een beetje té rechtop zitten, je lijkt me erg strak in je bovenlijf, dus strak in je armen en in je rug. Probeer zelf los te worden zodat je bewegingen makkelijk kunt volgen, daarbij uiteraard wel vóór je blijven kijken anders duik je weer te snel in elkaar. Ik vind jullie wel een leuke combi, is deze om te springen of te dressuren?

Hij is om te springen maar moet het eerst dressuurmatig goed voor elkaar krijgen met hem.
Voorlopig mag hij dus enkel rondjes in de bak rijden voor ie naar het echte werk mag kijken :D
Ik heb ernstige rugproblemen en mijn rug is verkeerd gegroeid door de jaren heen.
Loop hiervoor ook elke week bij een chiroprator/fysio maar het mag allemaal niet erg baten.
De enige manier om onder rugpijn uit te komen is door zo te zitten ( gevalletje tietjes vooruit,lipjes getuit :D ).

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:27

crossmonster schreef:
Leuk dier zeg !
Ik vind dat je er aardig netjes op zit.

Let alleen idd wel op je handen, ik heb het idee dat je vanuit je rug te gespannen zit, probeer meer op je zitbeenknobbels te gaan zitten, rug recht houden, schouders naar achteren en meer ontspannen !

En een tip voor de baksleper :')
Sleep rondjes in de vorm van een volte, en verplaats die volte dan telkens 2/3 van de sleepbaan verder naar de andere korte zijde van de bak
.

Zal het doorgeven,ben enkel bang dat ze me dan de bak doorslaat en mij als sleper gebruikt :D :D :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:28

Oh ok dan verklaart dat wel een hoop, kun je je rug wel ontspannen terwijl je zo rijdt dan? En even offtopic: ooit wel eens bij een haptonoom gelopen? Ik heb daar honderd keer meer baat bij dan alle chiro's en fysio's die ik gezien heb bij elkaar!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:31

daffodil schreef:
Oh ok dan verklaart dat wel een hoop, kun je je rug wel ontspannen terwijl je zo rijdt dan? En even offtopic: ooit wel eens bij een haptonoom gelopen? Ik heb daar honderd keer meer baat bij dan alle chiro's en fysio's die ik gezien heb bij elkaar!

Nee kan mn rug niet onspannen en kan em ook niet echt bol maken,evenmin kan ik mn armen echt ontspannen.
Mijn rug is altijd hol,ook als ik in bed lig,hij staat gewoon zo,is helemaal zo gegroeid.
Haptonoom is voor je ademhaling toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:41

Hmm haptonoom voor een verkeerde houding?
Bedoel je niet Osteopaat?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:49

Nee bedoel echt haptonoom, die leert jou je lichaam op de juiste manier gebruiken ongeacht je beperkingen, ademhaling is maar heel klein deeltje ervan hoor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:54

Ik volg al geruime tijd haptonomie, maar wat jij noemt klinkt meer als ceasar of osteopathie.

Zover ik weet is een haptonoom meer om jezelf in balans te brengen, vooral emotioneel. Niet zozeer lichamelijk .

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:58

Hij is leuk Esme! Echt een schatje!
Het ziet er al netjes uit hoor, moet ook eerlijk zeggen dat je netter op hem zit dan op Dave :o
Toch is het nog steeds een beetje vreemd om jou op een bruine te zien :D
Maar ik vind het een mooie combinatie en het gaat zeker wat worden met jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:02

Je hebt echt een leuk paard, gaat vast goed komen met jullie :)

Je zou hem van mij nog wel wat langer mogen laten in de hals, hij loopt vrij kort en naar mijn smaak te opgericht voor een 3 jarige. Al zijn dat soort dingen ook een kwestie van wennen aan elkaar.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:05

Blijheid schreef:
Je hebt echt een leuk paard, gaat vast goed komen met jullie :)

Je zou hem van mij nog wel wat langer mogen laten in de hals, hij loopt vrij kort en naar mijn smaak te opgericht voor een 3 jarige. Al zijn dat soort dingen ook een kwestie van wennen aan elkaar.

Klopt, ik laat em wat opgekropt lopen.
Is inderdaad een kwestie van wennen.
Moet ook nog steeds uitkijken dat ik niet teveel in zn mond zit.
Het gaat inmiddels al weer wat beter, en ik blijf trouw lessen :D

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:29

super leuk paardje en het ziet er netjes uit!
denk aan je houding en je benen
doordat jij met je boven lichaam naar voor gaat zitten gaan je benen naar achter
dus als jij lekker achterover gaat zitten gaan je benen wss ook naar voor

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:42

@LiekeSpeedy:
Meetje22 schreef:
Ik heb ernstige rugproblemen en mijn rug is verkeerd gegroeid door de jaren heen.
Loop hiervoor ook elke week bij een chiroprator/fysio maar het mag allemaal niet erg baten.
De enige manier om onder rugpijn uit te komen is door zo te zitten ( gevalletje tietjes vooruit,lipjes getuit :D ).