Sinds 16 januari heeft mijn broertje een d-pony van net 6 jaar (op dit moment). Hij reed mee in manegelessen, nou ja, hij was gekomen op de manege/pensionstal om in lessen mee te lopen. Op een gegeven moment ging hij tijdens die lessen heel erg bokken dus zo stil staan, hoofd aan de grond en overdreven hoog bokken en stopte niet meer. Als je hem een tik geeft met de zweep krijg je nog meer rodeo en hij blijft dan bokken.. trek je het hoofd omhoog, dan gaat hij weer naar beneden, en anders stijger je toch waarna je alsnog een bok krijgt in de lucht...
Mar goed.. mijn knetter gekke broertje vond hem verschrikkelijk leuk en viel voor hem als een blok. Wij overleggen en hem gekocht. Het zadel paste helemaal niet en al die verschillende ruiters.. dat doet een paard nooit goed! Ook was het winter dus komen ze niet buiten met rijden (wel in wei, maar geen buitenritten), dus alleen maar springen en dressuur in de bak (wat natuurlijk ook gaat vervelen). Maar wij met alle goede moet hem dus genomen en natuurlijk een goed zadel erop die echt goed past en verder natuurlijk een vaste ruiter.
Het ging totaal NIET!! Hij bokte en bokte.. mijn broertje viel er soms 7x per (half) uurtje af.. toen ging het rond maart helemaal de goede kant op... hij werd beter aan het been en bokte MINDER.. het ging steeds beter. Op een gegeven moment stopte hij zelfs met bokken! Buiten liep hij super en mijn broertje kon met die pony echt de wereld aan. Croste het hele bos door met hem. Sprong alle bomen, sloten en ook in de bak deed hij het steeds beter. Op een gegeven moment kon hij zelfs 1,15m springen onder het zadel. Maar toen moest mijn broertje in juni op kamp met school. Een week lang zouden twee meisjes (onder mijn toezicht) op de pony rijden. Dit ging ook super. Hijdeed geen stap verkeerd, tot de laatste dag, hij kreeg een tik met een zweep op zijn bips en hij gaf weer een hele rodeo... Met meisje ging het super hoor... niet bezeerd en ze zei dat ze het wel verwacht had vanwege de tik. Maar toen mijn broertje terug kwam ging het iets beter, maar dat verschilde.. de ene keer goed, de andere keer slecht.
NU moest mijn broertje afgelopen week weer weg met school en heb ik de pony lekker gelongeerd wat hem erg goed deed! Gister reed hij super goed en vandag ook, tot op een gegeven moment dat hij zonder reden zo opeens (zonder dat wij het verwachtte, want een minuut eerder ging het super) bokte hij weer super hoog en meerdere keren achter elkaar. Mijn broertje last van de rug en een bloedneus en de pony op stal. Later heb ik hem er weer uit gedaan en samen met mijn paard laten rennen en daarna hem nog alleen de bak rond laten rennen, maar nu snap ik het echt niet meer.
Wat kunnen wij hier tegen doen? Hij geeft steeds rodeos, terwijl het juist weer goed ging, zo opeeens uit het niets. Zijn zadel past heel goed, nog net nagekeken.. hij zit niet vast in de rug, super flexibel, met zijn rug gaat het juist super goed. Over zijn verleden weten wij helemaal niets, alleen dat hij van een ene "Adolf Jansen" is geweest, maar ik kan niets vinden over hem of de pony...
De pony is verder super lief (op streken na).. hij was in het begin wel wat schuw.. achterhoefjes geven kende hij niet. Trapte snel naar achter. Bokt erg veel... WAT MOETEN WIJ DOEN???
sorry als het verkeerd zijn en voor het lange verhaal.. maar ik weet het niet meer! Hoe kunnen wij zorgen dat hij stopt met bokken en alles?!
, maar soms moet je even wat vragen aan jezelf stellen over zijn gedrag. het antwoord op die vragen kan ook het antwoord zijn op de vraag: Waarom bokt mijn pony?
)
(niet aanvallend)
Dat is juist vervelend.. maar omdat mijn broertje er zondag erg vervelend is afgevallen wil hij graag dat de pony weggaat en wil nu niets meer met de pony te maken hebben
Nu moet ik dus voor hem zorgen. Vind ik niet heel erg, maar goed.. de pony was juist erg gehecht aan mijn broertje en volgensmij voelt hij dat mijn broertje hem in de steek heeft gelaten