Ik rij momenteel L1 met mijn paard. Opzich gaat dit prima, ik haal mijn winstpunten maar er blijven enkele oefeningen maar matig. Aangezien ik over een poosje graag over wil naar het L2 wil ik deze oefeningen graag verbeteren. Ik haal mijn punten nu vooral op de overgangen en figuren, ik laat echter veel punten liggen op het wijken en de middengangen.
Het wijken is altijd al een lastig punt geweest bij mijn paard. Ze gaat wel opzij voor mijn been maar valt of heel gemakkelijk over de schouder weg, of ze verliest impuls en gaat in slow-motion opzij. (met weinig scharen) Oefeningen als schoudervoor of schouderbinnenwaarts gaan haar dan weer wel heel gemakkelijk af, ze lijkt gewoon echt moeite te hebben met wijken. Als ik haar thuis wat scherper aan mijn been zet verbeterd het wijken wel maar wordt ze tegelijkertijd ook wat heftig. Hopelijk heeft iemand wat handige tips om het wijken te verbeteren.
Verder hebben we nog wat problemen met de middengangen. De middenstap gaat ons goed af, de middendraf en middengalop zijn echter het probleem. Thuis kan ik dmv van schakelen wel een mooie middendraf rijden, op wedstrijd komt het echter niet uit de verf en wordt ze vaak langer en versneld ze. Thuis heb ik al best wat voorbereiding nodig voor de middendraf, op wedstrijd lijk ik daar wat tijd tekort voor te hebben. Soms lukt het wel en krijg ik 7's, andere keren kom ik er vanaf met een 5. Om een mooie middendraf te kunnen rijden moe ik mijn merrie wat wakker maken, op wedstrijd zorgt dit echter ook snel voor spanning en evt. tactfouten.
Hetzelfde probleem heb ik eigenlijk met de middengalop, thuis krijg ik haar in galop al wat meer gesloten waardoor de middengalop ook steeds beter wordt. Op wedstrijd geeft dit nog problemen door een stukje spanning. Ook hierbij wordt ze gemakkelijk lang en versneld ze.
Hopelijk heeft iemand handige tip die ik kan gebruiken zowel in training als op wedstrijd
.
) Alleen op concour laat ik het nog niet zien, maar ik rij ook te weinig, net als jij, bang voor tactfouten en spanning. Ik wacht dan teveel af, laat mijn paard te lang worden, en word het ook niks. Dus denk dat je daar zelf gewoon meer moet rijden.