Mijn paard is zo geschrokken, en vind nu alles eng.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gina

Mijn paard is zo geschrokken, en vind nu alles eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:47

Hallo,

laatst ging ik met mijn haflinger gewoon een buitenrit maken, wat ik vaker doe. ik ging langs een drukke weg, ze schrikt bijna nooit ergens van. maar dit keer wel, er kwam zo'n knal gele ligfiets voorbij en ik had hem nooit gezien maar mn haf wel. ze schrok zich dood en is in volle galop de weg op gerend. alle auto's remmen, gelukkig was iemand zo aardig om uit te stappen en voor mn haf gaan staan. maar nu als ik een buitenrit ga maken, en ik ben in mn eentje gaat het in het begin goed, maar na 10minuten ongeveer, wilt ze niet meer vooruit en loopt ze alleen maar achteruit. Afstappen en er naast gaan lopen helpt wel, maar zodra ik er weer opklim loopt ze weer achteruit.

Ik zou graag tips willen, zodat ik gewoon zonder zorgen weer buiten kan gaan rijden!

Famke29

Re: Mijn paard is zo geschrokken, en vind nu alles eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:14

Is het mogelijk dat je met iemand anders samenrijdt die en bomproof paard/pony heeft? Heeft jou Haf steun aan en kan je evt. later weer lekker alleen weg.. het kan ook zijn dat jou Haf reageert op jou, gebeurt het op het punt waar ze zo schrok? Jij bent ook geschrokken (logisch), maar je kan (onbewust) wat verstrakken op het punt waar het gebeurt is en dit op haar overbrengen..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:27

Inderdaad eerst eens kijken of je met een ander paard erbij op pad kunt.
Heb je een zweepje bij je als je buiten gaat rijden?
Ik vind achteruitlopen buiten als ik been geef levensgevaarlijk en accepteer ik echt niet. Als ik merk dan mijn paard iets eng vind en de neiging zou kunnen krijgen om te staken en achteruit te gaan dan probeer ik dat voor te zijn en vraag ik zelf achteruit. Even wachten tot paard wat ontspant en dan weer vooruit vragen.
Ben ik te laat met reageren een gaat ze in de staak dan is geen reactie op been (en met name met achteruit weglopen) een tik met de zweep. (zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig is bij dat paard) Er zal maar een sloot of iets anders gevaarlijks achter je zitten.
Krijg je een reactie vooruit dan direct belonen. En om het kwartje echt snel te laten stap ik daarna af en wandel terug naar huis. Dit langzaam uitbouwen tot een stukje meer.
Zo heeft die van mij geleerd dat vooruit de weg is die je terug naar huis brengt en niet achteruit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:02

Je zou ook nog eens kunnen proberen om eerst weer aan de hand buiten rondjes te lopen/draven. Zo kan hij ook op z'n gemakje alles zien wat voorbijkomt zonder dat hij er mee moet dealen. Daarna kleine ritjes van 10 min. en dit weer uitbouwen tot je de lengte van een gewone buitenrit krijgt.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:09

zodra ie in z n achteruit gaat je pony omdraaien en in z n achteruit zetten (dus richting de kant die jij zelf wil) Paarden hebben een hekel aan achteruit lopen (als je het vraagt). Zodra ie dat braaf doet draai je m weer om. Doet ie het weer, doe jij het ook weer. Net zo lang tot ie weer braaf met je mee wil.
Door steeds af te stappen heeft je pony je precies waar ie wil!
Als je t niet oplost kom je in n visieuze cirkel waar je niet meer uit komt.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 15:27

Als er een ander paard bij is, vind ze opeens helemaal niks meer eng.
maar zodra ik alleen ben dan wilt ze niet, afstappen heeft idd geen zin, want dan gaat ze er een spelletje van maken. Ik heb het ook al geprobeerd dat er een vriendin naast gaat lopen, dat gaat goed todat ze er niet meer naast loopt .

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:02

Waarschijnlijk geef je dan onbewust signalen door aan haar, misschien kijkt iedereen je aan alsof je de dorpsgek bent, maar ga 's lekker zingen als je buiten gaat rijden (hoeft niet uit volle borst :D ) of blijf lekker kletsen tegen je paard, wees wel consequent als ze achteruit wil, net zoals al is aangegeven, omdraaien en haar op jouw commando achterwaarts laten gaan.. vindt ze op een gegeven moment echt niet leuk meer..

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:04

Ik zal het eens proberen! :D
Ze doet het trouwens alleen op de heenweg, op de terug weg heeft ze nergens last van!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:08

En hier zeg je dus zelf aan wat er aan de hand is! Paard weet nu...schrikken is terug naar stal! Op de terugweg weet ze dondersgoed dat ze al terug gaat en dan geeft schrikken alleen maar vertraging.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:11

maar, als zij achteruit gaat lopen, dan keer ik dus egt niet om en ga ik gewoon door en niet naar huis. alleen moet ik er naast gaan lopen.. en daar wil ik vanaf

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:11

Heel herkenbaar dit. Mijn hafje heeft dat ook zo af en toe.
Heenweg is echt verschrikkelijk, maar terug maakt het allemaal niks uit. Ik probeerde het altijd op te lossen met lief praten maar ik ben erachter gekomen dat het bij mij veel meer werkt om boos te worden. Ze vind het namelijk niet eng, als ze ergens écht van schrikt dan springt ze een pas opzij en dan loopt ze weer verder, maar als ze zich aanstelt dan gaat ze stilstaan, achteruit lopen, omdraaien etc. Ik moet haar nu dus gewoon aanpakken en het gaat nu ook al wel beter.
En inderdaad, bezighouden werkt ook wel. Dus praten etc. Dan heeft ze de kans niet om te schrikken want dan is ze bezig met jou!
Succes!

edit;
vraag anders een keer of iemand anders lopend/op de fiets mee wilt gaan (met een zweepje). Als ze stopt en achteruit gaat lopen, laat je die persoon haar gewoon een tik geven (hoeft niet te hard hoor, gewoon dat ze weer vooruit gaat). En dan laat je die persoon elke keer verder naar achter lopen.
En: vergeet niet te belonen als het wél goed gaat!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:19

dit paardje heeft schrik... en toch wordt ze nog bekeken als een dier dat met je voeten speelt of zo? komaan. natuurlijk gaat ze op de terugweg beter, omdat ze weet dat ze dan in haar veilige stal terecht komt. ze is het vertrouwen in haar ruiter kwijt, en zichzelf. en de ruiter zelf is onbewust ook nerveuzer, en heeft meer twijfel in het paard.
eerst moet dit hersteld worden, en dat vraagt tijd. waarschijnlijk is dit paard ook van zichzelf geschrokken, gezien ze dit van zichzelf niet gewoon is. ik zou het stap voor stap terug opbouwen, zodat ze terug vertrouwen kan krijgen in alles en iedereen. ga aan de hand met haar wandelen, ook langs de plek waar het gebeurd is. vermijd geen angstaanjagende dingen, maar zoek ze juist op, en overtuig haar ervan dat er niks aan de hand is, en dat ze volledig op je kan vertrouwen. je geeft zelf aan dat ze wel gaat met een vriendin ernaast. dit geeft aan dat ze echte angst heeft, en iemand nodig heeft om op te steunen. dit is geen komedie. waarom denken mensen direct dat paarden komedie spelen, omdat ze sommige dingen niet achter hen kunnen laten? ok, ze mogen even schrik hebben, maar daarna moet voorbij zijn hoor, want dan is het komedie? dit dier heeft angst, neem dit serieus. ga niet beginnen met haar achteruit te zetten omdraaien zweepje enzovoort... dit gaat haar wantrouwen enkel groter maken, want jij neemt haar angst dan niet serieus. ga rustig met haar aan de hand wandelen, gaat dit heel goed, en voel je jezelf en haar er klaar voor, neem haar dan onder het zadel, en begin met een vertrouwde route. zo bouw je haar zelfvertrouwen weer op.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:18

meliciana schreef:
dit paardje heeft schrik... en toch wordt ze nog bekeken als een dier dat met je voeten speelt of zo? komaan. natuurlijk gaat ze op de terugweg beter, omdat ze weet dat ze dan in haar veilige stal terecht komt. ze is het vertrouwen in haar ruiter kwijt, en zichzelf. en de ruiter zelf is onbewust ook nerveuzer, en heeft meer twijfel in het paard.
eerst moet dit hersteld worden, en dat vraagt tijd. waarschijnlijk is dit paard ook van zichzelf geschrokken, gezien ze dit van zichzelf niet gewoon is. ik zou het stap voor stap terug opbouwen, zodat ze terug vertrouwen kan krijgen in alles en iedereen. ga aan de hand met haar wandelen, ook langs de plek waar het gebeurd is. vermijd geen angstaanjagende dingen, maar zoek ze juist op, en overtuig haar ervan dat er niks aan de hand is, en dat ze volledig op je kan vertrouwen. je geeft zelf aan dat ze wel gaat met een vriendin ernaast. dit geeft aan dat ze echte angst heeft, en iemand nodig heeft om op te steunen. dit is geen komedie. waarom denken mensen direct dat paarden komedie spelen, omdat ze sommige dingen niet achter hen kunnen laten? ok, ze mogen even schrik hebben, maar daarna moet voorbij zijn hoor, want dan is het komedie? dit dier heeft angst, neem dit serieus. ga niet beginnen met haar achteruit te zetten omdraaien zweepje enzovoort... dit gaat haar wantrouwen enkel groter maken, want jij neemt haar angst dan niet serieus. ga rustig met haar aan de hand wandelen, gaat dit heel goed, en voel je jezelf en haar er klaar voor, neem haar dan onder het zadel, en begin met een vertrouwde route. zo bouw je haar zelfvertrouwen weer op.

Ik snap wat je bedoelt, en ik ben ook bezig om het weer rustig op te bouwen. en ook ik ben niet bang, maar het idee dat ze weer zo zal schrikken en de drukke weg op vliegt. want we hebben mazzel gehad dat het zo is afgelopen. maar wat ik niet snap is dat ze wel met een ander paardje erbij luister naar mij.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:51

ze luistert niet naar jou met een ander paard erbij, maar ze volgt gewoon dat ander paard. paarden zijn kuddedieren, en ze gaan verder op het gedrag van een ander paard. is dat ander paard kalm en rustig, dan straalt dat af op jouw paard. gaat dat ander paard overal kalm voorbij, doet jouw paard dat ook. blijft dat paard kalm onder alle omstandigheden, gaat jouw paard mss eventjes verschieten van zichzelf, maar komt hij direct tot rust omdat hij merkt aan dat ander paard dat er eigenlijk niks aan de hand is. heeft niks met jou te maken, maar gewoon met paardengedrag. nu is het gewoon aan jou om dat "ander paard" te worden voor haar.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:19

Je geeft het zelf al eigenlijk aan: het idee dat ze weer zo zal schrikken.... had het geloof ik al eerder gezegd, maar onbewust denk je er toch aan (logisch) en breng je het over op jouw paard.. net als meliciana zegt, jij moet nu weer de leider van jouw paard worden.. dus lekker aan het werk met het opbouwen van jullie relatie door veel grondwerk en daarin "gekke" dingetjes in te verwerken, en ga je lekker naar buiten, neem iemand mee (geeft jou dus ook vertrouwen want je kan lekker klessen) of ga lekker een liedje zingen!