in het bos voorwaarts maar in de bak niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

varfor

in het bos voorwaarts maar in de bak niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:47

vandaag heb ik mijn pony voor het eerst gereden. in het bos was hij gewoon rustig en liep gewoon normaal door. maar in de bak was hij niet vooruit te krijgen. hoe kan ik dit oplossen?

Mallodie

Re: in het bos voorwaarts maar in de bak niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:52

Misschien iets meer info? Over jou en je pony, het zou wel wat helpen om je tips te geven.

XTallouX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:15

zo'n pony hebben wij ook op de manege.
Misschien kan je een kwartiertje eerst in de bak rijden.
Dan even naar buiten en zo elke week steeds meer in de bak rijden!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:27

Buiten vindt ze dus leuker, bak niet.. maak het leuk voor de pony in de bak, bouw het inderdaad op met een kwartiertje en als beloning een buitenritje etc..

varfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:31

ik heb de pony vanaf dinsdag. en alles voelt helemaal goed tussen elkaar dus ik ging vandaag op zijn rug zitten. in het bos ging het hartstikke goed. gewoon dezelfde tempo wat we met wandelen doen. maar in de bak nee daar had hij absoluut geen zin in. hij probeerde paar keer te rollen en opeens vond hij dingen eng en met moeite ging die stappen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:33

Speelt dus met je voeten? Ik ga ook niet graag naar school, of andere dingen... maar het moet toch :)

Rijd gewoon af en toe uit met hem, maar laat hem ook zeker in de bak rijden. Sporen? Tikje van de zweep als hij het varken uithangt? (want zo noem ik het)

varfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:36

nee sporen om hem vooruit te krijgen gaat er bij mij niet in. hij moet zelf willen ik ga het hem zeker niet dwingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:39

Dan denk ik dat je tot buitenrijden veroordeeld ben :=

varfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:42

maar hij is maar 3 jaar en dus niet heel vaak bereden. en daarom wil ik niet alleen het bos in gaan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:47

start eens een stukje los stappen in het bos/buiten dan even rijden in de bak, en vervolgens buiten weer uit stappen. beetje crea bea zijn en telkens afwisselen, dan eens n dagje wandelen, dagje balkjes draven. buiten ridje bak werk enz enz

is de bak niet te zwaar voor hem/haar?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:50

Ik had ook zo'n paard. Trok niet bij, heb haar uiteindelijk verkocht aan een buitenrijdtype.

varfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:51

omdat ik vaak zelf ben wil ik nog niet zelf het bos in gaan. in de bak kan ik wel zonder problemen zelf zijn. ik heb eigenlijk geen idee of de bak te zwaar is maar het ziet er wel zo uit vind ik zelf. maar we hebben vandaag alleen gestapt paar rondjes omdat we hem niet vooruit kregen. maar gisteren toen we zonder zadel gingen liep hij wel gewoon voorwaarts maar dat was ook de eerste keer dat hij er was.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:53

gun hem anders eerst even de tijd om te wennen, en miss doet t zadel pijn? en loopt hij daarom niet door? en is het buiten spannend en loopt hij daarom dan wel door?

varfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:56

ja ik wou alleen even testen hoe hij onder het zadel was vandaag zodat ik daar bijvoorbeeld aan kan werken op de grond. en hij het geweldig vond toen hij een zadel zag en alles voelde goed. het is een boomloos zadel die zoals te zien is goed ligt staleigenaar heeft ook gekeken. buiten is hij gewoon zoals normaal met het wandelen niet te rustig en zeker niet te druk.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:58

Je kan het ook eerst rijtechnisch proberen op te lossen :) In plaats van meteen te denken aan een lot van een recreatie paardje hebben ;) Probeer eens heel consequent te rijden, misschien probeert hij je wel uit? ;) Gewoon even een paar keer heel streng zijn: goed voorwaarts rijden. Dat hoeft geen uur te zijn, een kwartier vlot voorwaarts is in het begin dan meer dan voldoende :)) Als het écht niet beter wordt (na les etc.) dan kan je misschien beter wat anders gaan doen, maar na een paar dagen kan je dat echt niet zeggen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:13

Bak is veel bochten, kan zijn dat een jong paard nog moeite heeft met al dat inbuigen. Ook nodigt een lang pad vaak meer uit tot bewegen, omdat er meer open ruimte is.
Boomloos zadel en veel bochten kan probleem zijn als jouw zit of balans onrustig is ivm al het draaien in jouw lijf.
Verder is een bak inderdaad vaak saai, rechthoek zand + hekje ben je snel op uitgekeken. Leg er wat dingen in en doe daar wat mee. Naartoe rijden, overheen stappen, van gang wisselen, tussendoor rijden, enz.

Als laatste : 3 is erg jong, zowel mentaal als fysiek. Hou je oefeningen kort, 10-15 min is zat, niet te vaak en wissel af met lekker buiten rechtuit om balans en ritme te kweken. Figuren komen later wel, als rem en stuur maar goed zijn en de basis van pasje links/rechts voorhand en achterhand, vooruit/achteruit erin zitten (en dat kan aan de hand uitstekend, onder het zadel komt dan vanzelf).

varfor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 23:16

aan de hand is hij zo lief dat hij wel los achter me aan kan lopen. hij kan op commando stoppen. met het woord back en tegen zijn borst met me hand loopt hij naar achteren. sturen gaat ook super aan de hand. maar om zelf het bos in te gaan met hem weet ik niet of ik dat nog durf. daarom heb ik een buitenbak tot beschiking in het begin maar het is onmogelijk om hem daar voorwaarts te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:35

Plan dan van te voren welke rondje je wil doen en stap er op als het veilig voelt. Niet veilig blijf je er lekker naast lopen. Paar keer stilstaan en op of afstijgen onderweg is ook een heel goede oefening. Net als onderweg een keertje voetjes optillen, beugels verstellen, rechts van je paard lopen en op of afstijgen en wat je verder maar kan bedenken wat ooit eens goed van pas kan komen op een buitenrit. Ervaringen maken je pony meer volwassen en mentaal stabiel, waardoor hij betrouwbaarder wordt met alles.

Je hebt tijd zat, je hoeft niet morgen A-Z te kunnen met hem, bovendien blijft er dan niks over om te ontdekken. Daarnaast is rijden niet het enige wat je met je pony kan doen. Variatie is juist wat het werken (spelen liever) leuk maakt en houd, plus dat je dan mentale en lichamelijke belasting kan afwisselen en dat geeft ook een betere (spier)opbouw door verschillende manieren van belasten.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:47

Je geeft aan dat de pony 3 is.... hoe is de pony beleerd? Zadelmak of daarna nog langer doorgereden?? Bij het eerste kan je dan niet verwachten dat 'ie alles al kent en krijgt de pony veel te verwerken.. kijk ook of je goede begeleiding kan krijgen met een instructeur!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:58

soms vind een paard de bak ook te ''klein'', mijn paard vind het ook veel lekkerder om buiten te rijden, maar in de bak homaar.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:04

Mijn pony had dit ook, toen ben ik gaan lessen (zat toch al in de planning). En toen zijn we begonnen met hem voorwaarts te krijgen door overgangen te rijden en been = reactie (geen reactie tik met de zweep).
En nu is het precies andersom hij reageert heel goed en is soms juist te voorwaarts.