Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sjonniej schreef:Oef meisje, heb je instructie? Zoniet, dan zou ik die snel gaan zoeken. Zoja, dan zou ik op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik heb wel eens eerder een topic van je gezien met filmpjes, en aangezien je nu een winstpunt had wilde ik die proef wel eens zien. Maar ben na 1 minuut gestopt met kijken, sorry.
Allereerst vraag ik me af of je geen commentaar van de jury hebt gehad over je handen en wat voor cijfer je voor het wegdraven hebt na het groeten.
Laat je handen eens los. Zoals Romyv ook al zegt, die zijn ter ondersteuning. Nageeflijkheid en aanleuning moet vanuit je benen en zit komen, die activeren namelijk het paardenlichaam en dan met name de achterhand. Als je begint met ontspanning, wat de basis is, kan de rug en hals mee gaan bollen met de achterhand, waardoor je aanleuning krijgt (en dat plaatje). Op het filmpje gebeurt er niet meer dan met je handen heen en weer gaan, om dat hoofd vervolgens naar beneden te krijgen, heel grof gezegd is dit gewoon zagend in de krul trekken. Als gevolg daarvan heb je dan weer been nodig om hem nog enigzins voorwaarts te krijgen.
Ik hoop heel erg dat je zo gaat rijden door de spanning van de wedstrijd en dat het je zo niet geleerd wordt. Wanneer je meer op ontspanning zou rijden, gaat je pony vanzelf het bit opzoeken en kun je lekker gaan rijden. Dan hoef je niet meer iedere pas te drijven, kun je lekkerder gaan zitten, loopt je pony een stuk beter en ruimer en misschien het belangrijkste; hij gaat ook een happy athlete worden.
Dus ga eens proberen om vanuit die ontspanning te werken. Gooi je teugels los (of rijd zelfs een keer zonder teugels als je dat aandurft) en ga echt werken vanuit je zit en been. Je zult merken dat wanneer je pony actief gaat worden aan je been, hij vanzelf met zijn hoofd zakt en in de aanleuning zal komen. Het is jammer dat jullie in dit proces niet eerder zijn tegengehouden door een instructeur, je zult nu behoorlijk moeite moeten doen om jezelf en je pony weer om te schakelen. Maar uiteindelijk ga je het op deze manier niet redden.
Heeeeel erg veel succes ermee en ik hoop dat je een goede instructeur kunt vinden!