Heidi(haflinger) M1 Meerwijck

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Heidi(haflinger) M1 Meerwijck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:28

Hoi allemaal,

Ik heb weer wedstrijd gehad dit keer in meerwijck.

Ik had 169 en 183 en dat was wel terecht. De eerste proef waren we er nog niet klaar, maar omdat er een paar anderen er nog niet waren moest ik eerder.

Mijn eigen commentaar:
Hakken uitdrukken en tenen naar binnen.
Haar actief en ontspannen rijden. (Zelf ontspannen)
handen iets hoger en rechtop.
Rustig kleine hulpen geven(gevoelig in de mond).

Ik hoop dat ik goede tips krijg. Ben ook heel erg bezig met mijn houding, ontspanning en activiteit.

Hier de filmpjes:

Eerste proef: http://www.youtube.com/watch?v=SG_hEaxkQRk

Tweede proef: http://www.youtube.com/watch?v=dycvPCGziB8

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:00

Leuke haf heb je . Wat me op valt dat je om de pas benen geeft.Probeer haar op eigen benen te laten lopen zodat je niet om de pas hoeft te drijven. Je kunt hiervoor veel overgangen gaan rijden. Paar passen stappen en weer draven. Het handigst is dit om op de lange zijden te oefenen.

En je mag wat rustiger met je handen zijn. Het gaat soms een beetje van links naar rechts. En probeer je handen rechtop te houden en je hakken uit te drukken maar dit commentaar gaf je zelf ook al . Veel succes nog met de wedstrijden..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:22

Leuke haf, proficiat dat je al zo hoog bent gekomen!
maar nu moet je wel meer aan jezelf gaan werken!
Je geeft inderdaad véél te veel been, En dan bedoel ik ook wanneer je gewoon een rechte baan rijdt.
Hier heb ik vroeger ook les voor gehad, ik deed dit ook en dat hebben we afgeleerd door 1 of 2 x een GOEDE TIK met je been te geven dat je paard voorwaarts gaat, als je dan stopt met tikken weet je paard dat dit de gewenste reactie was en dan zal ze het snel door hebben, hier op het filmpje is je paardje zo afgestompt dat je gewoon MOET tikken.

OF (maar daar ga ik liever niet van uit) hou jij je paar té zeer vast, want soms zie ik ze ook "nee" schudden, en moet je wel zoveel drijven omdat je paard anders stilvalt door de druk van voor.

En hou je handen ook onafhankelijk van je lijf! Je hebt ze zo opgespannen (weet niet of het met de tweede "of" hierboven te maken heeft) dat als jou lichaam op en af gaat door het doorzitten, je handen meegaan, en het bit natuurlijk ook onstabiel in de mond ligt.

als je aan deze punten werkt zal het vast omhoog gaan met je punten!
succes

Romyv

Re: Heidi(haflinger) M1 Meerwijck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:31

Probeer eens wat meer te gaan rijden vanuit je zit ipv op je hand en alles dan weer moeten aanvullen met je been.. De proef ziet er niet alleen heel gespannen en slordig uit, ik vind het soms zelfs zielig hoe hard je corriceerd zoals na de schoudervoor of bij het terug komen vanuit middendraf!

Je paard moet voorwaards en terug gaan op je zithulp, je benen zal hier een verlengde van moeten zijn. Je handen is puur een stok achter de deur, deze kan je gebruiken om hem extra te helpen of om iets te corrigeren maar dit zal max 10% van alle hulpen zijn! Je proef zal er niet alleen veel rustiger, netter en ontspannender uitzien, je zal ook veel lekkerder rijden omdat je minder hard hoeft te werken..

Succes ermee! Bij vragen kan je altijd een PB sturen!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:12

Ik vind het er ontzettend gespannen uit zien. Je bent veel te veel bezig met de voorkant vast te houden. Je paard is ontzettend onrustig in de aanleuning. En doordat je hem van voren zo belemmerd maakt hij zijn passen niet af. Hij heeft nu hele verkortte passen.
Ga eens terug naar de hele basis, ontspanning, goed bij elkaar rijden etc. Want ik zie hier geen paard waarbij de basis er goed in zit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:08

Oef meisje, heb je instructie? Zoniet, dan zou ik die snel gaan zoeken. Zoja, dan zou ik op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik heb wel eens eerder een topic van je gezien met filmpjes, en aangezien je nu een winstpunt had wilde ik die proef wel eens zien. Maar ben na 1 minuut gestopt met kijken, sorry.
Allereerst vraag ik me af of je geen commentaar van de jury hebt gehad over je handen en wat voor cijfer je voor het wegdraven hebt na het groeten.

Laat je handen eens los. Zoals Romyv ook al zegt, die zijn ter ondersteuning. Nageeflijkheid en aanleuning moet vanuit je benen en zit komen, die activeren namelijk het paardenlichaam en dan met name de achterhand. Als je begint met ontspanning, wat de basis is, kan de rug en hals mee gaan bollen met de achterhand, waardoor je aanleuning krijgt (en dat plaatje). Op het filmpje gebeurt er niet meer dan met je handen heen en weer gaan, om dat hoofd vervolgens naar beneden te krijgen, heel grof gezegd is dit gewoon zagend in de krul trekken. Als gevolg daarvan heb je dan weer been nodig om hem nog enigzins voorwaarts te krijgen.
Ik hoop heel erg dat je zo gaat rijden door de spanning van de wedstrijd en dat het je zo niet geleerd wordt. Wanneer je meer op ontspanning zou rijden, gaat je pony vanzelf het bit opzoeken en kun je lekker gaan rijden. Dan hoef je niet meer iedere pas te drijven, kun je lekkerder gaan zitten, loopt je pony een stuk beter en ruimer en misschien het belangrijkste; hij gaat ook een happy athlete worden.

Dus ga eens proberen om vanuit die ontspanning te werken. Gooi je teugels los (of rijd zelfs een keer zonder teugels als je dat aandurft) en ga echt werken vanuit je zit en been. Je zult merken dat wanneer je pony actief gaat worden aan je been, hij vanzelf met zijn hoofd zakt en in de aanleuning zal komen. Het is jammer dat jullie in dit proces niet eerder zijn tegengehouden door een instructeur, je zult nu behoorlijk moeite moeten doen om jezelf en je pony weer om te schakelen. Maar uiteindelijk ga je het op deze manier niet redden.
Heeeeel erg veel succes ermee en ik hoop dat je een goede instructeur kunt vinden!

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:15

Ik ben het met de andere eens. Volgens mij houd je hem heel erg vast met de hand (Pony schud "nee" met hey hoofd) en je beweegt VEEL te veel met je benen. Om de pas krijgt hij een schop en wordt daardoor enorm afgestompt. Ik heb dit zelf ook gehad.

Wat moet je doen?:
- Je benen doodstil houden, hoe moeilijk het ook is. Als het paard slomer wordt, pak je de teugels in 1 hand, geef je een redelijke schop en als die niet reageert geef je hem een enorme tik op zijn kont. Reken maar dat hij na een paar keer weet dat hij op moet letten en reactie moet geven.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:15

Ik rijd zelf ook M1 en in het begin moest ik ook heel erg schoppen om Bikkel naar voren te houden, door die techniek die ik net heb vertelt gaat het veel beter en is het beeld veel rustiger en mooier en Bikkel reageert heel veel beter. :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:46

Ik heb de filmpjes ook bekeken en vind het niet goed wat ik zag.
Pony is erg onrustig in de aanleuning en jij werkt constant tegen met je handen. Jij zit ook erg onrustig, waarschijnlijk omdat je pony niet over de rug loopt.
Voor de MI vind ik dit onvoldoende, maar dat kwam zeker in de punten van de eerste proef tot uiting. Bij de tweede proef vond ik 183 aan de hoge kant.
Daarbij vind ik dat de galop veel beter moet. Meer sprong houden, pony draaft bijna van achteren.
Weet dat het moeilijk(er) is met een Haf, maar zeker niet onmogelijk.
En goede instructie is zeker geen overbodige luxe ;)

Je hebt trouwens een mooie Haflinger. Goed type.
Probeer haar eens wat meer naar voren te rijden, die nageeflijkheid komt dan wel.
Heidi haar tact was in de proeven onvoldoende. En als je het 'motortje' niet goed aan het draaien hebt, dan blijf je knoeien met de aanleuning.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:37

Allereerst wil ik zeggen dat ik jullie een leuke combinatie vind!

Verder sluit ik me aan wat hierboven is gezegd: de aanleuning is te onrustig en je bent nogal streng met je handen (met name de binnenhand in de wendingen!). De galop moet actiever en zijn passen mogen langer.

Ik vind dat je de SB nog niet lekker voor elkaar hebt, misschien kun je hier thuis wat langer op oefenen. Het tempo moet constanter, je haf valt af en toe terug waardoor jij weer harder moet werken om hem aan de gang te houden en de verdere oefening slordig wordt. Ook zijn de overgangen van en naar SB niet netjes. Ook hier: stiller in je handen en meer op je zit gaan rijden. Misschien kun je dit thuis een keer aan de lange teugel proberen, puur op je zit en been. Als je dat durft kan je misschien ook het zadel eraf halen, zo kan je veel beter voelen wat je paard onder je doet! Begin hier dan rustig mee in stap en 'voel' de oefening een keer.

Bij 2:51 in het eerste filmpje zie je goed dat je erg onrustig en streng met je handen bent. Je pony schudt hier flink met zijn hoofd en de hele wending ziet er gespannen en niet soepel uit.

Wat ik je als tip zou willen meegeven: thuis veel overgangen op je zit gaan rijden, daarbij veel wendingen en voltes. Dit het liefst met lange of zonder teugel, zodat je niet in de verleiding komt die erbij te pakken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt want ik denk dat jullie wel op de goede weg zijn, maar gewoon alles nog net iets meer voor elkaar moet. En blijft filmpjes en foto's plaatsen, ik zou het leuk vinden te zien waar je aan gewerkt hebt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:07

Ik ben het voor een groot deel met de rest eens .. je moet wat meer lengte geven dan zat het gehele plaatje er rustiger uit zien.

Ik weet wat je meemaakt ik heb er ook zo eentje en ik met ook vaak dat ik hem te veel bij me zou willen houden maar dat maakt juist het plaatje onrustig.

Lekker door blijven oefenen, ik moet de M1 nog maar zien te halen ;-)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:50

Ben het hier helemaal mee eens!
Vind je erg onrustig met je handen en je zit verschrikkelijk ongelijk met je beugels, deze mogen ook een gaatje langer.

Sjonniej schreef:
Oef meisje, heb je instructie? Zoniet, dan zou ik die snel gaan zoeken. Zoja, dan zou ik op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik heb wel eens eerder een topic van je gezien met filmpjes, en aangezien je nu een winstpunt had wilde ik die proef wel eens zien. Maar ben na 1 minuut gestopt met kijken, sorry.
Allereerst vraag ik me af of je geen commentaar van de jury hebt gehad over je handen en wat voor cijfer je voor het wegdraven hebt na het groeten.

Laat je handen eens los. Zoals Romyv ook al zegt, die zijn ter ondersteuning. Nageeflijkheid en aanleuning moet vanuit je benen en zit komen, die activeren namelijk het paardenlichaam en dan met name de achterhand. Als je begint met ontspanning, wat de basis is, kan de rug en hals mee gaan bollen met de achterhand, waardoor je aanleuning krijgt (en dat plaatje). Op het filmpje gebeurt er niet meer dan met je handen heen en weer gaan, om dat hoofd vervolgens naar beneden te krijgen, heel grof gezegd is dit gewoon zagend in de krul trekken. Als gevolg daarvan heb je dan weer been nodig om hem nog enigzins voorwaarts te krijgen.
Ik hoop heel erg dat je zo gaat rijden door de spanning van de wedstrijd en dat het je zo niet geleerd wordt. Wanneer je meer op ontspanning zou rijden, gaat je pony vanzelf het bit opzoeken en kun je lekker gaan rijden. Dan hoef je niet meer iedere pas te drijven, kun je lekkerder gaan zitten, loopt je pony een stuk beter en ruimer en misschien het belangrijkste; hij gaat ook een happy athlete worden.

Dus ga eens proberen om vanuit die ontspanning te werken. Gooi je teugels los (of rijd zelfs een keer zonder teugels als je dat aandurft) en ga echt werken vanuit je zit en been. Je zult merken dat wanneer je pony actief gaat worden aan je been, hij vanzelf met zijn hoofd zakt en in de aanleuning zal komen. Het is jammer dat jullie in dit proces niet eerder zijn tegengehouden door een instructeur, je zult nu behoorlijk moeite moeten doen om jezelf en je pony weer om te schakelen. Maar uiteindelijk ga je het op deze manier niet redden.
Heeeeel erg veel succes ermee en ik hoop dat je een goede instructeur kunt vinden!