vasthouden op 1 kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

vasthouden op 1 kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:39

mijn pony is op de rechterhand veel stugger als op de linker.
met als resultaat dat ik haar eigenlijk voornamelijk op de rechterteugel rijd.
die gebruik ik zo goed als overal mee, terwijl mijn linkerteugel er vaak maar wat bij bungelt.
ik denk dat het te maken heeft met de rechtgerichtheid, en doe al veel oefeningen voor de achterhand (travers, schouderbinnenwaarts etc).
en ik heb ook ergens gelezen dat je moet proberen de rechterkant toch losser te laten en de linkerkant wat meer erbij te pakken.
maar als ik dat probeer valt ze helemaal weg over haar linkerschouder, en is de hele nagevelijkheid en netheid meteen weg.
ook bijv met wijken lukt het me niet om haar netjes te laten wijken zonder hulp van mijn rechterhand, dan stelt ze zichzelf helemaal scheef, valt over haar schouder, of wijkt gewoon niet en loopt gewoon schuin naar de hoefslag.

heeft iemand hier misschien oefeningen of tips voor?
ik zit trouwens zelf wel recht, en heb wel een sterkere rechterhand, alleen ik denk niet dat het daardoor komt, want dat is juist een reactie op haar stuggere rechterkant.

Daantjuh20

Re: vasthouden op 1 kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:52

Als je paardje wel soepel is op beide zijde doormiddels van de oefeningen die al doet dan kun je werken aan de verticale balans. Die heeft ze nu waarschijnlijk niet en daardoor valt ze naar binnen. Probeer vierkante voltes te rijden. Elke keer als ze recht op beide benen loopt ga je pas de bocht om.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:38

Recht richten doe je door juist de losse kant meer aan te nemen en de stugge kant meer los te laten. Dan gaat je paard in eerste instantie scheef lopen en de oefeningen lukken dan niet meer. Dan moet je dus eerst aan de basis werken. Neem les en neem de tijd om je paard recht te rijden. Daarna kun je de oefeningen zo weer oppakken.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:24

Hoihoi,

Ik herken dit probleem ook bij mijn welsh pony. Alleen dan net omgekeerd. Ze pakt altijd links "vast" en neemt op rechts bijna niets aan. Als ik wel de rechterteugel aanneem, trekt ze gelijk de kop in een krul. Ik los dit dan op door haar naar voren te rijden. Nu heb ik van mijn instructrice een oefening gekregen en die gaat als volgt:

Ik moet alleen op de rechterteugel druk geven. Beide teugels pak ik in 1 hand, de linkerteugel moet ik eigenlijk in een boogje houden en alleen rechts erbij pakken. In het begin liep de pony constant met haar hoofd te veel naar binnen om van de druk af te komen. Door mijn hand duidelijk naar binnen te zetten en druk proberen te zetten, kon ze niet anders dan toch gaan nageven op die rechterteugel. Daarbij continu voorwaarts laten lopen en veel van hand veranderen. Daarna moet ik heel langzaam aan steeds iets meer die linkerteugel erbij nemen, maar zodra ze rechts weer helemaal los liet, juist links loslaten en rechts er weer bij. Nu ben ik zover dat ik haar bijna helemaal op 2 teugels heb. Ik rijd bijna alleen maar voltes en verander daarbij veel van hand waarbij ik rustig aan, haar om stel naar de andere stelling. Nu wilt ze nog heel af en toe die linkerteugel pakken, maar lang niet meer zo erg als eerder.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:39

andersom rijden, rechts los en laat hem links maar eerst eens aannemen...als hij dat doet na een aantal dagen/weken dan komt er vanzelf een moment waarop hij op 2 gelijke teugels gaat lopen maar dat moet hij eerst leren via de linker teugel. je kunt op de rechterhand eztra veel oefenen op een volte dmv met je binnenbeen het paard tegen je buitenteugel aan te rijden/drukken. veel veel su6! en laat rechts zo losjes mogelijk!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:50

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 13:11

heel erg bedankt voor de reactie's
ik heb er zeker wat aan! ;)
alleen vind ik het zelf wel heel moeilijk om dr op de linkerteugel te rijden, want dan valt ze meteen helemaal uitelkaar, over haar schouder, enzo.
of ze buigt helemaal naar rechts (stelling) en dan heb je alsnog niks in je hand..
wat kan ik daar dan tegen doen?

aan die sites heb ik ook echt wel wat!! ;)

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:01

Ik heb dit probleem ook gehad, een weekje terug...
Heb jij zelf rechts ook niet erg vast met rijden? Ik had dit wel zonder dat ik het zelf door had...

Zorg ook dat je je pony niet de voorkeur geeft aan een kant. probeer is op de hand waar het slecht gaat, toch links er wat bij te pakken,

bij mij hielp het ook om rechtsom vierkantjes te rijden, en dan met je linkerteugel en linkerbeen de vierkantjes rijden, rechts 'los'laten, dit is in het begin heel vervelend maar het helpt wel... Ze loopt dan wel minder mooi en nagevelijk, maar daar moet je dan niet teveel op letten.

Tip: laat het gebit is controleren, het kan zijn dat de pony haken op de kiezen heeft, en daarom op 1 hand sterker is omdat het anders zeer doet...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:20

Van onze website equilibritas.nl:

Scheefheid bij paarden
Paarden worden, net als mensen, links of rechtshandig geboren. Dit beïnvloed de manier waarop ze bewegen en hun benen belasten.
In de vrije natuur is dit geen probleem: op de uitgestrekte steppe loopt het paard onbelast en hoeft het zelden een bocht te maken. Zaken veranderen echter wanneer mensen op paarden gaan rijden.
Wanneer het paard belast wordt met het dode gewicht van het harnachement en het levende gewicht van de ruiter doet de belasting van de benen wel degelijk ter zake: ongelijke belasting leidt vaak tot versnelde slijtage van gewrichten, overbelasting van spieren en pezen en uiteindelijk vaak kreupelheid. Uit onderzoek is ook bewezen dat de scheefheid van de paarden van invloed is op de houding van de ruiter.
Omdat we graag lang van onze paarden willen genieten is het belangrijk om de natuurlijke scheefheid van het paard in acht te nemen en waar nodig te herstellen door middel van het rechtrichten.

De symptomen
Een paard word geboren met of zonder een gen (RGHT) dat bepaald of het dier links of rechts handig is. Vroeger werd aangenomen dat de voorkeur van een paard bepaald wordt door de manier waarop het paard in de baarmoeder ligt. Onderzoek heeft echter aangetoond dat een combinatie van genetische- en omgevingsfactoren bepaald of een paar links- of rechtshandig is, oftewel: links of rechts gebogen.

Een rechtsgebogen paard:
• Gaat in stap en draf makkelijker rechtsom
• Gaat in galop makkelijker linksom
• De ruggengraat buigt naar rechts
• Het zadel en de ruiter schuiven naar links
• Het paard valt tegen het rechterbeen van de ruiter
• Het paard valt over de rechterschouder
• Het paard zet meer druk op de linkerteugel
• Het paard zet de achterhand naar rechts en plaatst daarmee het rechterachterbeen naast de massa
• De rechterheup is hoger
• Het paard draagt meer gewicht op het linkervoorbeen

Een linksgebogen paard
• Gaat in stap en draf makkelijker linksom
• Gaat in galop makkelijker rechtsom
• De ruggengraat buigt naar links
• Het zadel en de ruiter schuiven naar rechts
• Het paard valt tegen het linkerbeen van de ruiter
• Het paard valt over de linkerschouder
• Het paard zet meer druk op de rechterteugel
• Het paard zet de achterhand naar links en plaatst daarmee het linkerachterbeen naast de massa
• De linkerheup is hoger
• Het paard draagt meer gewicht op het rechtervoorbeen

Hoe kun je deze symptomen verklaren?
Laten we als voorbeeld een rechtsgebogen paard nemen. Bij dit paard loopt de ruggengraat in een bocht naar rechts. Hierdoor worden de spieren aan de rechterkant van de ruggengraat samengetrokken en verkort. De spieren aan de linkerkant van het paard worden opgerekt en lang.
Het rechtsgebogen paard heeft een sterk linker achterbeen. Het zadel en de ruiter worden bij voorkeur op dit achterbeen gedragen. Samen met de lange spieren aan de linkerkant van het paard zorgt dit ervoor dat ruiter en zadel soms aan de linkerkant van het paard belanden.
Het paard moet natuurlijk aan de voorkant compenseren voor dit ene sterke achterbeen. Dat doet het paard door meer gewicht te dragen op het linkervoorbeen en door over de rechterschouder te vallen. Dit ervaart de ruiter doordat het paard tegen het rechterbeen steunt en door meer druk op de linkerteugel. Ook kun je het zien als het paard de bocht doorloopt: In plaats van recht overeind de bocht te maken, valt het paard naar binnen of naar buiten.
Omdat de rechterkant van het paard verkort is, is het makkelijker om linksom te galopperen. Dan grijpen de buitenste benen (de korte kant) namelijk minder ver naar voren en hoeven de spieren aan die kant zich minder op te rekken bij elke pas, wat oncomfortabel kan zijn. Ook is het sterke linkerachterbeen nu aan de binnenkant, wat voordelig is omdat het paard zich hierop in de bochten moet dragen.

Oplossingen
De oplossing is simpel: rechtrichten. Maar hoe doe je dat nu precies?
Het belangrijkste is om de achterbenen van je paard even sterk te maken, zodat hij jou gewicht op alle vier de benen gelijk kan dragen. Je traint de achterbenen door schouderbinnenwaarts en travers te rijden. Je doel daarbij is om de voorhand recht voor de achterhand te zetten.
In het geval van het rechtsgebogen paard met het sterke linker achterbeen moet het rechterachterbeen dus meer getraind worden. Dit doe je door schouderbinnenwaarts rechtsom en travers linksom te rijden. Bij die oefeningen moet het paard namelijk het rechterachterbeen onder de massa zetten. Als het ware doet hij bij elke pas een push-up met dat been, waardoor het langzaam steeds sterker zal worden.
Natuurlijk moet je de andere oefeningen niet verwaarlozen: voor de soepelheid van het paard is het belangrijk dat beide achterbenen getraind worden.
Rechtrichten van een paard is vaak een lang traject en vergt veel wilskracht en vaardigheden van de ruiter. Immers, als de ruiter scheef zit, kan het paard nooit recht gaan lopen! Daarom moet de ruiter eerst leren om recht te zitten en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het paard zal namelijk blijven proberen om de ruiter met het sterke been te dragen, waardoor de ruiter zijn of haar houding steeds zal moeten blijven corrigeren en aanpassen.
Heeft de ruiter dan uiteindelijk de juiste bewustwording geleerd en kan hij of zij recht zitten, dan kan er begonnen worden met het trainen van het paard. In tegenstelling tot mensen kun je tegen een paard niet zeggen dat hij recht moet gaan lopen. Zijn oude, scheve houding is bovendien veel comfortabeler in het begin. Hoe sterker het paard echter wordt, hoe makkelijker het zal gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:49

Uit je verhaal maak ik op dat rechts de bolle kant van je paard is en links de holle. Wat je dan juist wel moet doen is het paard om je rechterbeen buigen, en dat doe je door van je rechterbeen naar je linkerhand te sturen. Het maakt echt even niet uit dat je paard dan uit elkaar valt, scheef loopt, whatever. Eerst rechter maken, zodat je aan een correcte stelling en buiging kunt gaan werken. Uiteraard gymnastiseer je hem naar beide kanten, je zult dan eerst natuurlijk merken dat dat linksom veel makkelijker gaat dan rechtsom, en gaandeweg trekt dat, als je het goed doet, bij.

Verder is het belangrijk om uit te vogelen waar de scheefheid zit. Ik heb maanden gedacht dat er wat met de achterhand van mijn paard was dat hem scheef maakte. Nu wordt het steeds duidelijker dat het knelpunt bij zijn ribben zit, als je zijn rugspieren voelt zijn die aan de rechterkant ook harder dan aan de linkerkant (inmiddels al minder, door rechtrichtwerk en een goede zadelpasser. Zadel was al járen niet bijgevuld, en voor ik 'm had was hij van iemand die erg scheef is, hij is best opgeknapt in de drie maanden dat ik hem heb en tölt inmiddels zelfs weer netjes :D ) Voor paarden die scheef zijn in de middenhand zijn heeeel veel wendingen, en zijgangen, nuttige oefeningen. Succes! :)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:45

ook ik herken dit probleem bij het paardje dat ik train.. links liep hij heel ontspannen en los in zijn mond en rug maar rechts was het een ramp, hij liep stug en pakte als het ware zijn bit vast. mijn beste oplossing hiervoor is, ga op de rechterhand op de volte.. pak links goed vast, linkerbeen begrenzen zodat hij niet naar buiten valt.. rechts hou je gewoon contact met de mond en je brengt je rechterhand iets naar binnen en met je rechterbeen begrens je hem zodat hij niet naar binnen valt maar juist om je rechterbeen gaat buigen.. Dit zal de eerste keren ontzettend moeilijk en zwaar zijn, voor zowel jou als voor je paard en het zal ook zeker de eerste keer niet makkelijk zijn om hem los te krijgen.. je moet ook begrijpen dat het voor je paard lastig is omdat hij rechts die spieren nu moet gebruiken die hij voorheen niet gebruikte en dat is zwaar en moeilijk.. verander tussendoor daarom eens van hand en ga na 10 minuten weer verder.. ik raad aan om dit toch elke keer dat je gaat rijden te oefenen, en doorzetten.. je zal zien dat hij op den duur rechts los laat.. om je been buigt en mooi nageeflijk word.. probeer dan eens achtjes te rijden.. lukt idt mooi en blijft hij aan je been en aan je hand in de goede stelling dan heb je hem los..
succes verder!!!