Middendraf probeelmpje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_

Middendraf probeelmpje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 12:32

Hay Paardenvriendjes!

Eerst zal ik kort zeggen wat voor paardje ik onder me kont heb en wat we doen! (voordeduidelykheid!)

; Friesje, 168 hoog! Niet heel breed (zieandertopicvoorfoto's)
; Samen zijn we nu 5 wedstrijden verder in de B-paarden. met 8 Winstpunten! :9

Het probleeem;
Met rijden gaat mijn middendraf altijd wel prima, ze is er geen ster in maar het is goedgenoeg voor een 7!
Maar iedere keer als ik thuis mijn proef oefen loopt ze in de midden draf zo onder me vandaan en krijg ik haar ook niet meer terug!
Op wedstrijd en met losrijden doet ze het niet, alleen als ik mijn proef oefen thuis!
Nadat ik dan de middendraf gedaan heb is het echt een grote ruzie om haar weer onder controle te krijgen!

Ze word 4a5 keer bereden 3 kwartier in de week, en staat de hele dag op het land(savondsbinnen)

Wat kan ik hieraan doen? :o

Lara_Silver

Re: Middendraf probeelmpje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:37

Je rijdt haar naar de middendraf toe maar neemt haar terug nog voordat ze de kans heeft om te gaan rennen. Ik had een soortgelijk probleem met mijn pony alleen ging hij in galop. Je moet goed leren voelen wat je paard doet, je merkt het namelijk als ze op het punt staan onder je vandaan te lopen. Geef haar de kans er niet toe, en dan kan dat betekenen dat je nog niet eens aan een goede middendraf toe komt thuis de eerste tijd dat je het doet maar als je gewoon steeds een stukje verder gaat dat het stukje bij beetje ook beter gaat. Mij lijkt ook dat ze niet te weinig bewogen wordt dus het ligt gewoon aan de situatie zelf. Hopelijk heb je wat aan dit advies.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:45

Wat doet ze dan precies? Bit vastpakken, hangen, duiken, rug wegdrukken, versnellen....?
Ik denk dat het iig handig is om héél veel tempowisselingen te gaan rijden. Telkens korte stukjes schakelen op de diagonalen, lange zijdes, maar ook op voltelijnen, enz. Rijdt haar een paar passen vooruit en dan direct weer terug voordat ze de kans heeft om onder je weg te lopen. Zo blijf jij het tempo onder controle houden. Dit kun je dan weer langzaam uitbouwen tot langere stukken.
Wissel de figuren flink af. (dus niet alleen maar middendraf op lange zijdes en diagonalen) Succes :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:53

Ik zou een paar keer op dezelfde plek na je middendraf terugrijden naar halt. Even stilstaan, belonen en herhalen op dezelfde plek.

Meeste paarden gaan dan meedenken en na de verruiming afremmen voor het halthouden. Als je dat voelt rijd je niet meer perse naar halt maar beloon je het afremmen van je paard, en rijd je verder.

Op deze manier kan je ze leren dat na verruiming ook terugrijden erbij hoort.

Pink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 12:57

neinie schreef:
Wat doet ze dan precies? Bit vastpakken, hangen, duiken, rug wegdrukken, versnellen....?
Ik denk dat het iig handig is om héél veel tempowisselingen te gaan rijden. Telkens korte stukjes schakelen op de diagonalen, lange zijdes, maar ook op voltelijnen, enz. Rijdt haar een paar passen vooruit en dan direct weer terug voordat ze de kans heeft om onder je weg te lopen. Zo blijf jij het tempo onder controle houden. Dit kun je dan weer langzaam uitbouwen tot langere stukken.
Wissel de figuren flink af. (dus niet alleen maar middendraf op lange zijdes en diagonalen) Succes :)

Ik heb eerlijk gezegt geen idee!
Ze gooit nek omhoog, kont naarbeneden en gaan,! en ik krijg haar niet terug met me zit op die momenten, en met me handen ook niet...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:58

Kelly_ann schreef:
Ik zou een paar keer op dezelfde plek na je middendraf terugrijden naar halt. Even stilstaan, belonen en herhalen op dezelfde plek.

Meeste paarden gaan dan meedenken en na de verruiming afremmen voor het halthouden. Als je dat voelt rijd je niet meer perse naar halt maar beloon je het afremmen van je paard, en rijd je verder.

Op deze manier kan je ze leren dat na verruiming ook terugrijden erbij hoort.

Dat zou ik dus nooit doen. Dat is symptoombestrijding, je pakt het probleem daar echt niet mee aan. En er bestaat dan ook nog de kans dat ze in het vervolg óf altijd op die plek gaan stilstaan óf altijd in de middendraf gaan stilstaan. Bij een klungel van een paard dat het gewoon geen bal uitmaakt zou dat trucje nog wel eens lukken, maar het gros van de paarden is veel slimmer dan je denkt en dan creëer je nog een tweede probleem ipv het eerste op te lossen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:07

Rijd eens diep de hoek in, dat remt af, kleine volte ook. En bij 0,0 reactie stuur je rechtdoor in de hoek en daar staat meestal een hek.

Uiteindelijk remt ze toch af, anders kom je je B proef niet door ;) dus ergens zitten de hulpen er wel.
Werk er aan en beloon je paard bij een goede reactie. Dat koppel je weer aan een (stem en zit)hulp, dat pikt je paardje op, en aan het eind van het verhaal heb je een paard dat aan de hulpen staat.

Begeleiding van een goede instructeur is wel verstandig :j

Lara, ik vind het juist wel erg fijn werken... conditionering.... als je paard dit snapt ga je op verschillende plekken aan het werk met verruimen en terugkomen. Ga je langere en kortere tempowisselingen rijden. Jij bepaalt, en je paard leert meedenken en wachten op jouw hulpen.
Maarr, ieder zijn weg ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:42

@Kelly_ann: In de proef doet het paard het niet volgens de beginpost. Wat je nu schrijft is idd wel wat neinie en ik al schreven. Jij schreef 'op dezelfde plek' en daar doelde ik op, want dat vind ik niet juist. Ik blijf erbij, je creëert daarmee een groter probleem. Als je paard gaat meedenken is de kans veel te groot dat dat wachten op jou hulpen uit blijft, dat ze het zelf al gaan doen. Het is zo een typisch manegetrucje, vroeger gebruikte mijn toenmalige instructrice dit om een pony die na de hindernis rende dit af te leren. Heeft uiteindelijk een half jaar geduurd om te zorgen dat de pony niet meer abrupt ging stilstaan na de hindernis. Bij die van mij hetzelfde, wijk drie keer op de linkerhand en als je niet oppast kun je geen rechte lijn meer rijden over de a-c lijn omdat hij vanzelf begint te wijken. Aan hulp-reactie, luisteren naar de ruiter werken is idd wel juist, maar imo dan ook de enige juiste manier om dit op te lossen zonder kans op een tweede probleem.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:58

Ik zou het verruimen even laten voor wat het is, en meer concentreren op het verkorten. Begin met kleine stukjes tempo terug rijden, als het paard dit makkelijk oppakt, de stukjes wat lannger maken. Niet altijd op hetzelfde punt doen, bijv. de lange zijde, maar ook op korte zijdes, in voltes, en andere figuren. Draf verkorten, reageert ze, naar voren rijden naar arbeidsdraf. Veel schakelen dus, en een slangevolte is hier heel geschikt voor. De eerste boog verkorten, tweede boog arbeidsdraf en derde boog weer verkorten. De volgorde kan ook andersom ;-)!
Dit wel op beide handen doen! Gaat dit goed, dan kun je in de tweede boog de middendraf erbij halen, en dan de 1e en 3e weer arbeidsdraf. Zo bezig blijven en je niet teveel focussen of het rijden van middendraf op de diagonaal.

Succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:08

Lara_Silver schreef:
Bij die van mij hetzelfde, wijk drie keer op de linkerhand en als je niet oppast kun je geen rechte lijn meer rijden over de a-c lijn omdat hij vanzelf begint te wijken.

Heb ik ook emt mijn paard, en soms maak ik daar handig gebruik van...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:23

Ik zou proberen klein te beginnen. Dus paar pasjes veruimen en dan weer terug. Echt heel klein tempo wisselingkje, en dit verder opbouwen. Maar zodra je merkt dat het niet meer jou tempo is terug rijden. En neem ook de tijd voor het terug rijden, als je te hard gaat remmen krijg je ook protest.
Succes!

liendv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:47

ik zou ook beginnen met kleine afstanden eerst, en als je merkt dat ze toch probeerd om te lopen haar stilzetten en alsmaar opnieuw proberen, en op de kleine stukken waar ze wel goed luistert direct belonen dan.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:45

oefenen oefenen oefenen met: schakelen! maar dan heeeeel goed met je gevoel rijden en niet met je handen. echt heeeeeeel rustig en zachtjes een paar passen verruimen zonder het te overdrijven en weer heel rustig zwaarder gaan zitten en wahten totdat ze weer rustig daarop terug komt. oefenen!!!

Lauraloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:47

misschien, kun je een flimpje of foto plaatsen?