We hebben sinds kort een lieve c pony gekocht die 10 jaar manegewerk heeft gedaan. Ze moet rijtechnisch uiteraard een hoop bijgespijkerd worden maar is wel super lief en doet erg haar best met haar 10jarige ruitertje.
Totdat je dus een hindernis neerzet. Lage hindernissen zijn geen probleem daar springt ze als een mak lammetje overheen. Zodra de hindernis op 70cm of hoger staat stopt ze. Zet ik hem daarna op 60 springt ze wel weer.
We gebruiken altijd een grond balk en 2 balken bij een hoogte meer dan 50cm. Ook valt het me op dat ze ontzettend kijkerig is naar de hindernis als hij op de 'probleem' hoogte staat.
Heeft iemand tips om haar toch zo ver te krijgen om ze te springen?
Die pony springt wel met gemak dus dan heeft de ruiter daar vertrouwen in maar als die andere pony weigert, verliest ze het vertrouwen blijkbaar. Misschien eens een ander erop zetten en dat die probeert?
Ik zou eerst eens kijken hoe de pony reageert als je ermee vrij springt. Zou het nu in ieder geval niet eindeloos blijven proberen. Krijgt het ruitertje steeds minder vertrouwen, en de pony meer angst (of zijn zin, ligt er maar net aan waardoor het veroorzaakt word).
vrij springen heb ik gisteren inmiddels geprobeert maar ze stopt dan ook gewoon op de 70cm. Zet ik hem weer op 60 dan gaat ze er weer overheen.
Narya
Geplaatst: 20-06-09 09:19
Dan zou ik mij af gaan vragen of ze die 70 überhaupt kan halen. Ik zou in ieder geval niets gaan pushen. Misschien is het een idee om de achterhand te trainen, zodat ze meer kracht kan ontwikkelen? Over het algemeen zitten manegepaarden toch niet geweldig in de spieren en heeft ze daarom moeite met hoger springen.
Die 70 kan ze wel halen, ze heeft vroeger hoger gesprongen.
Wel is het al een tijd geleden dat ze wat 'hogere' sprongetjes gedaan heeft. Dus we gaan eens proberen om parcoursjes gewoon elke keer iets op te bouwen.
Als ze een parcoursje van 60 springt en de week erna een parcoursje van 65 dan hoop ik dat ze ervoor te paaien is.
Hoe doe je het vrijspringen? Geheel vrijwillig, of "jaag" je haar nog een extra keer aan? Misschien dat ze net dat extra beetje doorzetten wel nodig heeft. Paard heeft niet echt het besef dat van 5 centimeter hoger of lager.
Ik sta in de bak met een longeerzweep maar ze snapt dat ze over de hindernis heen moet.
Als de hindernis op 70 staat dan ga ik wel bij de hindernis staan met de zweep maar gaat ze alsnog op de rem. Aantikken doe ik niet als ze weigert met vrijspringen.
Het is wel een pony die liever lui dan moe is en ik denk dat daar ook een deel van het probleem ligt.
Die 5 of 10 cm hoger moet ook geen probleem zijn aangezien ze altijd vrij hoog er overheen springt maar zodra ik de lepels hoger zet en de ruiter bijvoorbeeld door de bak heen stapt of draaft begint ze echt naar de hindernis te loeren.
Ik denk dat het paard zelf geen 70cm durft te springen. Ze kan, of denkt gewoon dat ze het niet kan. Ik zou het zelf ook niet springen zegmaar. Als ik ergens overheen moet springen dat ik weet dat ik dat niet red doe ik het ook niet.
En idd, misschien is ze lui, is ze wel enthousiast bij de lagere hindernissen?
Eclare
Geplaatst: 20-06-09 15:59
En als je hem scheef zet? ene kant 60 andere kant 70?
Lage hindernissen vind ze heel leuk. Ook met losspringen op lage sprongetjes is ze super enthousiast.
Ik denk dat ze misschien een paar flinke missers heeft gehad op de manege aangezien het een kleine pony is en er natuurlijk niet de meest kundige mensen op hebben gezeten en misschien bang is voor een ruiter die terug klapt in het zadel of een ruiter gewicht aan de teugels.
Je geeft aan dat ze in het verleden hoger gesprongen heeft, het kan zijn dat er toen iets grandioos misgegaan is en de pony er geen vertrouwen meer in heeft... ook al zit er een ruiter op die het durft of kan...