informatie over klassiek/ academisch rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

informatie over klassiek/ academisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 08:25

ik heb altijd een interesse gehad voor het klassieke hogeschool geweld :D
ik heb laatst das gymnasium des pferdes gekocht en zit het nu met ogen als schoteltjes te lezen :Y)
ook heeft mijn huidige instructrice gezegd dat als ik ooit een andere instructrice neem dat ik dan naar een moet zoeken die klassiek onderricht geeft.
maar een zoektocht op het internet geeft mij geen helderheid. allerlei namen komen voorbij o.a.: ulrike thiel, tineke bartels, baligehof, antoine de bodt, marijke de jong. de een weer beter voor het paard dan de andere. goede en slechte verhalen en ik raak de draad een beetje kwijt.

kan iemand mij wat duidelijkheid geven. hebben jullie zelf ervaringen met een of meerdere van deze mensen en hoe bevalt dat. wie kan mij wat meer uitleggen over klassiek rijden en hoe dat in z'n werk gaat.

ik heb trouwens de zoekfunctie gebruikt en ben wat topics tegengekomen, maar geen enkel topic gaf mij de duidelijkheid die ik zocht, vandaar dat ik zelf een topic open.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:16

Het beste is denk ik om wat lessen van diverse aanhangers te volgen en dan kijken wat het meest geschikt is voor jou en je paard. ;)

Alicia2u

Re: informatie over klassiek/ academisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:54

Inderdaad: boek een proefles bij een paar verschillende mensen van wie de methode je aanspreekt. Hou in gedachte wat je doel is voor de lessen en waar je naartoe wilt werken.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de klassieke leer, en ik maak er dan ook gebruik van in mijn lessen. Ik vond het boek van Bent Branderup ook erg leuk om te lezen, maar wil je praktisch aan de gang, zul je iemand moeten zoeken die je daarin echt begeleiden kan; sommige dingen leer je namelijk niet uit boeken.

Hou in de gaten dat Steinbrecht in sommige opzichten wat verouderd is. We leven inmiddels in andere tijden en sommige van zijn theorieën zijn inmiddels ontkracht door de wetenschap ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 20:08

ik weet het en ik neem sommige dingen dan ook met een kilo zout, maar er zit veel in waar ik erg van onder de indruk ben en graag meer over wil weten.

bert branderup ken ik niet ( niet dat ik de andere wel ken :D )

wat ik het liefst zou willen doen is lekker met mn paard aan de slag gaan, vanuit de achterhand werken en goed rechtrichten.
ik vind grondwerk wel leuk, maar niet de hele tijd. zo lees ik wel eens dat emsnen eerst een paar maanden naast hun paard lopen voor er op te gaan zitten. vast heel goed, maar ik zou gillend gek worden. dus ik wil ook rijden. verder ben ik geen actief wedsrijd ruiter, maar een keertje iets starten is leuk.
wat ik voornamelijk wil is dat iemand me helpt al dat verborgen ptentieel uit mn paardje te halen. heel af en toe geeft ze me een glimp van wat ze eigenlijk kan en ik wil voor haar en mij dat er gewoon uithalen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:24

Alicia2u schreef:
Inderdaad: boek een proefles bij een paar verschillende mensen van wie de methode je aanspreekt. Hou in gedachte wat je doel is voor de lessen en waar je naartoe wilt werken.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de klassieke leer, en ik maak er dan ook gebruik van in mijn lessen. Ik vond het boek van Bent Branderup ook erg leuk om te lezen, maar wil je praktisch aan de gang, zul je iemand moeten zoeken die je daarin echt begeleiden kan; sommige dingen leer je namelijk niet uit boeken.

Hou in de gaten dat Steinbrecht in sommige opzichten wat verouderd is. We leven inmiddels in andere tijden en sommige van zijn theorieën zijn inmiddels ontkracht door de wetenschap ;)

Zou je mij kunnen uitleggen wat er verouderd is?
Bij mijn weten, kloppen de theorieën van Steinbrecht nog steeds.
Dus ben wel benieuwd wat de wetenschap ontkracht heeft?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:53

Met name op ethologisch gebied zijn een aantal van zijn methoden verouderd. Bovendien vond ik het niet fijn lezen dat hij andere methoden zo verachtte, dat klonk heel bitter door het hele boek heen. Sommige methoden zijn heel geschikt voor bepaalde paarden en niet alle paarden hebben baat bij een pure steinbrechtse aanpak. Ik heb het boek nu niet hier, dus ik kan geen concrete voorbeelden geven. Bovendien zouden we dan erg off topic gaan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:33

Ik weet niet waar je woont en hoever je wil reizen, maar Moravita in Coevorden richt zich ook op klassieke dressuur ;). www.moravita.nl

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:37

Ben hier ook benieuwd naar, ik volg dit even..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:53

abeltje_xx schreef:
wat ik het liefst zou willen doen is lekker met mn paard aan de slag gaan, vanuit de achterhand werken en goed rechtrichten.
ik vind grondwerk wel leuk, maar niet de hele tijd. zo lees ik wel eens dat emsnen eerst een paar maanden naast hun paard lopen voor er op te gaan zitten. vast heel goed, maar ik zou gillend gek worden. dus ik wil ook rijden. verder ben ik geen actief wedsrijd ruiter, maar een keertje iets starten is leuk.
wat ik voornamelijk wil is dat iemand me helpt al dat verborgen ptentieel uit mn paardje te halen. heel af en toe geeft ze me een glimp van wat ze eigenlijk kan en ik wil voor haar en mij dat er gewoon uithalen.

Als ik dit lees dan denk ik dat je misschien meer naar de klassieke richting neigt in plaats van de academische. Mijn (beperkte) ervaring is dat bij de acedemische rijkunst het grondwerk een groot deel van de training is (mensen, correct me if I'm wrong ;)). Ik rij zelf bij een instructrice die bij Antoine de Bodt de opleiding heeft gevolgd en daar is het rechtrichten een heel groot accent. In mijn geval erg belangrijk omdat ik een bijzonder scheef paard had. Zij oriënteert zich overigens breder en heeft daarom ook al eens clinics en lessen bij o.a. Marijke de Jong en Astrid van der Ploeg gevolgd wat instructrices zijn in de academische richting.

Meer info over bovenstaande namen en over klassieke en academische rijkunst kan je op de volgende sites vinden:
Antoine de Bodt: http://www.hoefkatrol.com/ & http://www.paardenrecht.org/
Marijke de Jong: http://www.paardenbegrijpen.nl/
Astrid van der Ploeg: http://www.dressuurnatuurlijk.nl/

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:57

Wat is nou het grote verschil tussen de klassieke en academische rijden?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:31

ik denk dat er een heel groot verschil tussen tineke bartels zit en antoine de bodt...

Ik zou als ik jou was eerst gaan kijken hoe de mensen zelf rijden (als ze nog rijden) daarnaast verdiepen in het hoe en waarom ze zo rijden.
Daarnaast moet je niet alleen naar verhalen van een ander luisteren.. Klinkt heel apart, maar ieder heeft een ander idee van rijden en wat wel of niet goed is voor de africhting van je paard. Ik denk dat je daarin je eigen lijn moet zien te vinden en daarbij de juiste instructie vinden..

veel succes!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:59

Tineke Bartels is van Academy Bartels en Bent Branderup van de academische rijkunst, ik denk dat je dat door elkaar haalt. ;)

Binnen de klassieke rijkunst zijn er ook tig stromingen, dus het wordt dan zoeken wat jou het meest aanspreekt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 14:40

wat moeilijk allemaal zag, en ik maar denken dat er een simpel antwoord op te vinden was.
ik ben zelf ook erg benieuwd naar het verschil tussen de klassieke an academische rijkunst.
ik heb altijd gedacht dat dit hetzelfde was

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:35

Ga idd eens kijken bij moravita..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:59

Ik ben toch ook heel benieuwd waar nu net de verschillen zitten tussen academisch en klassiek? Maw, vanwaar komen beide benamingen?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:31

Ik ben ook wel benieuwd naar meerdere reacties :)

Zelf was mijn interesse gewekt toen ik tegen de scheefheid van mijn paard liep en gevoelsmatig tegen de moderne dressuur aanliep ("aan de teugel" rijden etc).
Door de bomen kon ik het bos ook niet meer zien, zoveel instructrices en tegelijkertijd niemand die in de buurt woonde :').
Ik heb mij helemaal ingelezen op www.paardenbegrijpen.nl.

Uiteindelijk kwam in een demonstratie dag tegen waar je een demo les kon meedoen bij http://www.stalmireille.nl/.
Toen was ik om. Dit was wat ik wou doen, deze richting en manier van rijden.
Iemand in de buurt gezocht die via het AdB methode lesgeeft en zij gaat vanuit die methode over op de klassieke dressuur.
http://www.debosrandrenswoude.nl/

Zo ver ik weer is het verschil tussen de klassieke dressuur en Antoine de Bodt is dat AdB het recht richten op de eerste plaats zet en vanuit daar verder gaat.
Meestal zijn paarden die bij AdB terecht komen ook vast gelopen en vaak met blessuren (hoefkatrol) etc dus die moeten ook eerst recht gericht worden voordat zij verder kunnen.

Volgens mij is klassieke dressuur gewoon dressuur volgens de klassieke methode(s) en academisch volgens de academische rijschool (denk aan de Weense rijschool en de anda's etc).
(maar dat is maar een gok!)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 02:23

volg ik even het is wel intersant