Baron (Fries) @ Prive Springles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

Baron (Fries) @ Prive Springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 07:36

Hallo!

Afgelopen dinsdag avond had ik een prive springles met mijn 9-jarige friese ruin Baron.
We springen samen al een paar jaar maar een ruim half jaar geleden zijn we een keer heel erg hard gevallen en was ik het vertrouwen kwijt. en baron weigerde alles, ook al was het gewoon een balkje op de grond.

Gelukkig gaat het weer steeds en steeds beter. maar omdat ik in de groepsles op de vereneging merk dat het toch nog niet helemaal goed gaat, en we vaker niet als wel springen kwam het dinsdag mooi uit dat de rest van mijn groep (heel toevallig) allemaal afgemeld hadden.
Zo kon mijn instructrise mij goed helpen.

We zijn momenteel dus puur bezig met het basis werk. schakelen tussen de hindernissen, ritme houden (wat voor ons nog wel een probleem is) en het springen van lijntjes.
Daarom op de foto's ook geen spectaculaire sprongen.

Ons probleem blijf een beetje het galoperen en dan vooral rechts om en daarbij dus het goed ritme houden tussen de sprongen.

Graag hoop ik jullie mening en opbouwend commentaar te krijgen!

1.Afbeelding
Om deze combinatie gaat het ;) hier lekker aan het los draven!

2.Afbeelding
Gallopade rechtsom, ik moet dus flink werken om dat er uit te rijden.

3.Afbeelding
Linksom het zelfde, al is dit wel aan het begin van de les. (wordt meestal gedurende de training beter)

4.Afbeelding
5.Afbeelding
Rustig inspringen laag kruisje, Baron is goed wakker op de 2e foto ;)

6.Afbeelding
Stijltje :)

7.Afbeelding
Iets hoger maar best netjes

8.Afbeelding
Goed voorwaards maar een beetje omstuimig

9.Afbeelding
Beetje vroeg weg en jammer van die paal

10. Afbeelding
Deze juist wat dichter er onder laten komen.

11.Afbeelding
Weer een Groooote sprong.

12.Afbeelding
Wenden in de sprong tijdens baragelijntje.

13.Afbeelding
Nog 1 maal de rood witte stijl.

14. Afbeelding
En dan natuurlijk lekker uitstappen!

Ik was erg tevreden over m'n les en ben erg benieuwd naar jullie mening.

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:40

Leuk om een fries te zien springen ;)

Probeer je handen boven de hindernis iets meer naar voren te brengen. Zo geef he hem iets meer ruimte.

En je voeten schieten door je beugel waardoor het er niet netjes meer uit ziet. Misschien kun je proberen om een beugels een gaatje korter te maken en zo je benen geen eigen leven leiden boven de spong en dan hebben je voeten ook meer druk in de beugel waardoor je voeten ook netter in de beugels blijven.

Veel succes nog, het ziet er leuk uit! :D

Buxy

Re: Baron (Fries) @ Prive Springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 07:47

Bedankt voor jullie opmerkingen. beugels kloppen maar het probleem is dat ik met een dressuurzadel rij en als ik me beugels nog korter doe, ik met m'n knieen voor het zadel kom wat natuurlijk niet zo confortabel is ;)
Ik zal volgende keer op m'n benen/voeten proberen te letten!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:06

Je hebt op een groot aantal foto's je sporen in je paard, tijdens de sprong en ook tijdens het rijden. Het galopperen zou ik ook aan gaan werken zonder hindernissen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met werken, maar het ziet er niet uit als een goede basis om daarvanuit te springen.
Probeer boven de sprong vanuit je heupen naar voren te buigen. De rest van je lichaam moet meer op zijn plaats blijven. Dus je benen en knieën blijven gewoon zo veel mogelijk waar ze horen.
Daarnaast zou je je paard nog iets meer ruimte kunnen geven als je boven de sprong bent. Dan krijgt hij meer de kans om zijn hals naar voren en naar beneden te brengen voor het evenwicht.

Ziet er verder goed uit hoor. En je hebt een heel mooi paard. Ik hoop dat je iets kunt met de tips.

Abc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:59

Het ziet er leuk uit! Maar ik denk dat je paard nog wel veel moet leren. Volgens mij vind 'ie soms het inschatten van de afstand moeilijk?

Balkjes lopen is misschien af en toe tussendoor ook handig. En vooral veel blijven oefenen:)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:02

voordat je gaat springen zou ik eerst de basis er goed in zetten
gezien hij toch wel een balans probleem heeft
vooral in de galop

eerst proberen dat die balans wat beter is
en niet galopperen voordat de draf rustig balansmatig bevestigd is

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 15:45

@ Abc_ Balkjes lopen doen we inderdaad iedere week wel. hebben we tijdens de les ook gedaan hoor ( tijdens gehele training liggen er balkjes op het veld), verder gaat het afstand inschatten over het algemeen redelijk goed, soms komt het natuurlijk niet helemaal uit maar dan weet hij zich meestal wel te redden.
Verder moet ik van m'n instructrice juist de ene keer er wat dichter onderrijden (wachten tot hij mag) en moet hij gaan als ik aangeef, dat is de reden dat we soms dus er onder komen en soms wat groot weg gaan.

@onley, z'n draf is bevestigd genoeg maar galop is gewoon een moeilijk punt, wat toch wel vaker voor komt bij friezen.
Hoe zou jij adviseren om z'n balans beter te krijgen dan?

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:25

Ik zou de sporen even afdoen, je zit nogal vaak in de buik te prikken, probeer je benen lang te houden

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:38

Leuk paard! :)

Ik vind je alleen af en toe erg streng met je handen. Je zegt dat je de galop er echt uit moet rijden, maar tegelijkertijd lijk je erg terug te rijden met je handen (foto 2 + 3).
Geef hem wat meer ruimte van voren, dan kan hij z'n galopsprong mooier afmaken. Het rond rijden komt daarna wel...

Hij kan trouwens wel leuk springen voor een fries!

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:34

leuk! ik heb nog nooit een fries zien springen ziet er leuk uit
ik vind je verlichte zit een beetje hoog af en toe
probeer iets lager met je boven lichaam boven het paard te gaan
verder ziet het er echt goed uit!

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:53

Probeer je hakken naar beneden te houden en op de beugels te blijven steunen. Je benen liggen nu heel ver naar achteren, zodat je er bijna geen steun meer aan hebt.
Vind de fries heel mooi :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:49

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:33

Heel knap paard,maar de basis mag nog wel wat meer bevestigd. Vooral jouw springhouding, ik zou je sporen afdoen je prikt je paard steeds boven de sprong, erg braaf van hem dat hij hier niet extra onstuimig door wordt. Verder mag hij echt wel wat meer ruimte krijgen van voren. Oja, erg mooie naam, Baron!