Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:40

Zal het proberen kort te houden.. hoewel het niet simpel zal zijn. (dus sorry bij voorbaat)..

1 van mijn paarden,namelijk Rocky een pony van 6jaar kent verschillende problemen..
1 van de problemen die ik nu stilaan begint beu te geraken is: Het weglopen als ik wil gaan opstijgen of half over hem heen hangt!
Heeft mij er nu zo 2 x heel hard te grond laten zien..
Heel 1ste keer toen hij nog maar net zadelmak was (toen was het hem vergeven).. 2de keer vrij recent ..
en andere keren heb ik meestal het geluk dat ik op men voeten terecht kom..

Probleem 1: Ik alleen kan maar op die pony rijden.. klinkt raar, weet het maar hij bokt in rodeo stijl ervandoor als er een ander op zijn rug zit!
Zelf mensen die 1000 keer beter kunnen rijden dan ik, want nee ik ben heus geen topamazone, waarom het zo is weet ik zelfs niet.. hij gaat soms wel bokken bij me maar als hij het doet houd hij zich precies "in" hoewel hij dan nog redelijk hevig is.. (zijn bokken is niet zomaar eens kontje de lucht in gooien maar echt halfweg de weide/piste vliegen en dan paar keer kort na elkaar smerig bokkensprongen geven, beetje rodeo stijl achtig..)
Dus om terug te komen op mijn probleem.. er iemand anders laten opstijgen zorgt zowiezo al voor een andere probleem (als hij/ zij er al opgeraakt)

Probleem 2:
Heb hem dit al eens proberen af te leren met iemand die hem vast hield... maar dit hebben we na een paar pogingen gewoon opgegeven wegens levensgevaarlijk voor de persoon die hem vast houd..
Hij loopt/ bokt/ springt letterlijk over die persoon heen..

Probleem 3:
Hij doet dit eveneens tijdens het afstijgen!
Dus als ik men benen uit de stijgbeugels haal en dan men gewicht verleg om af te gaan stijgen.. en meestal al met men ene been over zijn kont ben
Zet meneer het op een lopen... hij draait altijd de andere richting uit..

Nu ben ik daar al zodanig aan gewend geworden dat ik me meestal voorbereid en op men voeten terecht komt..
maar begin het stilaan beetje moe te worden..
Als ik hem straf doet hij het op dit gebied een paar dagen goed, maar dan is hij onhandelbaar om mee te rijden en krijg ik de ene bok sesie na de andere...

Rug problemen heeft hij niet.. is al meerdere maals nagekeken door osteopaat en verschillende VA (want dit waren men eerste gedachten)
Tandproblemen zijn onder controle en / of in behandeling ( heeft heel veel last van haken waardoor hij om de 4-5maand word bijgevijlt)

Wat je nog moet weten van hem, heeft een raar verleden achter de rug... is heel moeilijk geweest om zadelmak te maken..
en Hij blijft ondanks dat hij nu al 4jaar bij me staat enorm schuw en bang van veel dingen..
Ondanks alles hangt hij letterlijk aan mij.. hoewel ik vaak wordt afgestraft door hem omdat ik hem net teveel ga vertrouwen.. gaat een tijdje goed, ik geef hem dan meer ruimte en "vrijheid" dan loopt het plots weer radicaal fout!

Zo ging het ook al een hele tijd goed met het op-en afstijgen ...
Vrij recent bleek dat dit probleem totaal nog niet was opgelost...

Nu men vraag aan jullie is: hoe leer ik het af! Tips meer dan welkom! Kijk ik over een medisch probleem heen?
Wat zouden jullie doen?
(Om heel zijn verhaal hier te plaatsen word het heel lang.. )

Alvast bedankt!

Urielle

Re: Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:12

- Wat doet hij bij oefeningen om te desensibiliseren? Ik begin bij het zadelmak maken bijv. gewoon met een heel stuk vertrouwen kweken. Overal aanraken, van alles erover slingeren, zelf op een stoel ernaast staan huppelen en springen, plastic zakjes ritselen en schudden ernaast en op hun lijf. Als ze daar niks meer om geven flippen ze over het algemeen ook niet door als je bij het opstappen 'ineens boven/achter ze opduikt' (want dat is het in hun beleving) of je been er over zwaait (en wie weet ook nog eens per ongeluk hun kont raakt als ze weglopen).

- Ligt het zadel zelf goed?

- Stap je op met een opstapje of vanaf de grond?

- Als iemand anders hem vasthoudt, trekt hij zich dan nog los?

Gezien je verhaal erbij denk ik dat het een heel bang paard is - waardoor dan ook - en probleem 1 lijkt me dus gewoon dat jij dat pietsie meer vertrouwen hebt gekregen van hem waardoor hij je in elk geval laat zitten. Dus dat andere ruiters er eerst tijd in moeten steken om vertrouwen te krijgen en niet hallee erop. Mijn zwarte laat zich ook liever niet door anderen rijden, ook al rijdt de halve wereld beter dan mij ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:15

een heel, heel deskundig persoon bij halen........... ik neig pharagirlke aan te raden

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:54

Urielle schreef:
- Wat doet hij bij oefeningen om te desensibiliseren? Ik begin bij het zadelmak maken bijv. gewoon met een heel stuk vertrouwen kweken. Overal aanraken, van alles erover slingeren, zelf op een stoel ernaast staan huppelen en springen, plastic zakjes ritselen en schudden ernaast en op hun lijf. Als ze daar niks meer om geven flippen ze over het algemeen ook niet door als je bij het opstappen 'ineens boven/achter ze opduikt' (want dat is het in hun beleving) of je been er over zwaait (en wie weet ook nog eens per ongeluk hun kont raakt als ze weglopen).

Rocky zelf is 6jaar en is al 2,5jaar onder het zadel...
Ik doe zelf heel veel grondwerk ed.. (ik geef les op dit gebied ;) )
Bij hem is het echt een dubbel op zijn kant.. De ene keer reageerd hij op niks, er mag letterlijk een bom ontploffen hij zal blijven stilstaan... de andere keer loopt hij weg van iets waar hij ervoor nooit een probleem heeft van gemaakt...
Het ging nu ook al een tijdje goed tijdens het opstijgen.. maakte van niks problemen maar nu heeft hij me dus letterlijk te grazen genomen om het terug te gaan doen..

Urielle schreef:
Ligt het zadel zelf goed?

Zadel past perfect... Ik ben uiterst streng wat betreft passend materiaal voor men paarden

Citaat:
Stap je op met een opstapje of vanaf de grond?

We doen beide, maar meestal(90% van de keren) met opstapje..
enigste verschil voor mij is dat ik bij een opstapje van iets hoger moet proberen op men voeten terecht te komen als Rocky hem bedenkt..

Citaat:
Als iemand anders hem vasthoudt, trekt hij zich dan nog los?

Ja! Als het moet loopt hij door alles heen zelfs! Op zo'n moment kan je hem gewoon met niks tegenhouden...
Heeft voor niks nog respect.. springt zonder denken meteen door de omheining of door een haag, soms door weidedraden heen..
Laaste keren liep hij de persoon die hem vasthield letterlijk omver..
Probleem hierbij voor hem is dat een 2de persoon al voor stress bij hem zorgt.. Ik voel meestal al aan dat ik meer problemen zou kunnen krijgen als iemand hem vasthoud dan dat ik alleen zou op hem gaan stijgen...

Citaat:
Gezien je verhaal erbij denk ik dat het een heel bang paard is - waardoor dan ook - en probleem 1 lijkt me dus gewoon dat jij dat pietsie meer vertrouwen hebt gekregen van hem waardoor hij je in elk geval laat zitten. Dus dat andere ruiters er eerst tijd in moeten steken om vertrouwen te krijgen en niet hallee erop. Mijn zwarte laat zich ook liever niet door anderen rijden, ook al rijdt de halve wereld beter dan mij ;)

Soms weet ik het niet meer met hem...Bang is hij inderdaad, en schrikt van vlugge en snelle bewegingen, andere momenten kan het hem dan niks maken, blijft hij zo cool als iets staan..
Vind zo raar dat hij op de ene moment een super lief aanhankelijk pony is en de andere momenten een nerveus, paniekerig "beest" word..
Ik weet ook niet wat precies allemaal in zijn verleden is gebeurd. Toen hij bij me toe kwam kon ik hem niet uit de weide halen zonder een paar dikke handschoenen aan! Hij kwam netjes mee en plots draaide hij zich de andere kant om , om weg te crossen (dit heb ik hem zien toen bij de vorige eigenar ook!).. dit probleem is gelukkig al een tijdje van de baan.
Heeft dit dan een tijdje gedaan aan de longe.. zelfs met dubbele longe draaide hij zich er zondanig in dat hij toch de kracht kon zetten om hem los te krijgen en weg te lopen, dit is nu al een tijdje van de baan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 06:03

peerd is niks bang............ en weet je waarom hij in de stress schiet als er twee personen hem vasthouden........... ??? Omdat hij dan weet dat zijn mogelijkheden om op een nare manier zijn zin te krijgen een soort van geminimaliseerd worden. En daar aggeert hij tegen.

Tis duidelijk een met een eigen wil, die gewoon opgevoed moet worden. Paard heeft altijd gewonnen door kracht te gebruiken.... als je hem de mogelijkheid kracht ontneemt is hij zo weer in het gareel, MITS je het op de grond ook doorvoert

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 06:52

Dus, een handige ruiter, die niet treuzelt met opstappen, maar er in een seconde opzit.
Je moet het paard even overbluffen.
Verder denk ik dat niet het paard een probleem heeft maar de berijder.
En verder ook aan het handje gewoon de baas blijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:17

KiWiKo schreef:
peerd is niks bang

Waar maak je dat uit op Kim?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:22

Ik geef even een misschien heel dom antwoord. Maar ze zegt zelf dat het paard enorm aan haar hangt. Dus is het niet logisch dat ie door angst er van door gaat bij het opstappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:38

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:
peerd is niks bang

Waar maak je dat uit op Kim?

omdat dit heel typisch "ik win toch wel" gedrag is :) :)

Als een paard bang is, is die ALTIJD bang, niet de ene keer meer of minder dan de andere keer :)

Tis bij dit dier maar net hoe zijn pet staat :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:45

Nee hoor, mijn zwarte heeft ook een soort flashback-gedrag. Soms doet het hem niks, soms 'freezed' hij en soms gooit hij zich om. En 100% zeker dat dat angst is en ik weet inmiddels zelfs de historie erachter :)
De mijne heb ik destijds ook zonder grondman zadelmak moeten maken omdat hij juist van een vreemd persoon doorflipte.

Kan zijn dat het een dominante rotbok is die truukjes uithaalt, maar het kan imo ook prima flashbackgedrag zijn: net die ene trigger die zo'n paard volkomen over de zeik helpt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:52

maar heeft die van jou ook het lef om zich zo aan een longeerlijn te gedragen?

Of het lef om zo over mensen heen te denderen???

een angstig paard zoekt steun, en dat doet deze niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:13

Die van mij gooide zich in zijn beleerperiode (en daarna ook nog wel eens) 20 keer op zijn rug, met en zonder zadel, met en zonder bijzets, zelfs in de stalgang met poetsen, en bij vreemde mensen springt hij nog steeds erop/overheen als hij in paniek is (bij mij niet, maar ik hoefde echt niemand te vragen hem vast te houden want dat maakte hem veel banger dan mijn opstijgen). Bedreigen oid aan de longe deed hij niet, wel zich inwikkelen en losrukken tot ik sneller leerde zijn dan hij. Dat dat soort excessen niet meer voorkomen is ook omdat ik er strikt mee ben, maar vooral doordat tussen ons de vertrouwensband gegroeid is met de jaren en omdat er met de loop der jaren ook een soort besef is gekomen dat de mensen met wie hij nu in aanraking komt hem niet bruut zullen benaderen.
Een angstig paard zoekt steun, maar die van mij (en misschien die van TS ook?) kent/kende paniekaanvallen en dan zit er volgens mij een grote rode vlek voor de ogen, waardoor ze niet meer op hun eigen veiligheid of die van een ander letten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:48

Ik ga met urielle mee.
Er zijn paarden die heel snel van relaxed naar heel bang kunnen overschakelen, of die angst op verschillende manieren uitten, soms door in blinde paniek weg te rennen (en dus ook over mensen heen..), soms door compleet te "bevriezen".
Dat een paard met angst altijd steun zoekt :n Was het maar zo :D juist dat in paniek door je heen rennen is heel typisch.
Ik zou iemand van parelli erbij halen, of er zelf mee aan de slag gaan, als je geen haast hebt.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:01

Hoezo Parelli?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:15

sanne83 schreef:
Ik ga met urielle mee.
Er zijn paarden die heel snel van relaxed naar heel bang kunnen overschakelen, of die angst op verschillende manieren uitten, soms door in blinde paniek weg te rennen (en dus ook over mensen heen..), soms door compleet te "bevriezen".
Dat een paard met angst altijd steun zoekt :n Was het maar zo :D juist dat in paniek door je heen rennen is heel typisch.
Ik zou iemand van parelli erbij halen, of er zelf mee aan de slag gaan, als je geen haast hebt.

Inderdaad .. ze zeggen dat paarden 4 verdedingsmechanisme's hebben
Dat zijn: vluchten, vechten, bevriezen en flauwvallen. In die volgorde.
Als ze niet kunnen vluchten, zullen ze vechten. Een paard in extreme doodsangst zou flauwvallen. (dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt)

De TS geeft aan dat ze zelf grondwerk les geeft, dus ik begrijp wel niet goed warom je schrijft dat ze er zelf mee aan de slag moet gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:20

ozzyhorse schreef:
Hoezo Parelli?

Omdat de ts al schrijft dat ze veel grondwerk doet ;) Blijkbaar moet er dus bij dit paard even wat meer gedaan worden en ik denk dat je daar bij parelli een hele goede aan hebt. Aan de andere kant heeft de ts blijkbaar al wat ervaring, dus kan ze ook wat advies vragen over dit soort paarden, echt goed kijken naar wat haar paard nu precies doet en dan zelf aan de slag gaan.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:26

Wat een vervelend probleem! Mijn paard deed dit ook, maar niet zo ernstig als de jouwe. Ik ben op cursus freestyle gegaan bij Astrid van der Ploeg in verband met een ander probleem, maar toen hebben we ook het opstijgprobleem aangepakt. Die van mij ging namelijk in draf of soms zelfs in galop er vandoor bij het opstappen.

In een kwartier was het opgelost met behulp van Astrid. Zij had in het weekend dat ik bij haar was al een aantal keren met Vanquish gewerkt dus ze kenden elkaar al en Vanquish wist dat zij de 'leider' was dus accepteerde haar ook naast haar. Dat moet jij dus ook eerst voor elkaar zien te krijgen. Of jij houdt hem vast en een ander stijgt op. We gebruikten een freestyle halster en iedere keer als er spanning ontstond deed Astrid zijn hoofd weer omlaag. Ik ging pas verder met opstijgen als de ontspanning er weer was, totdat ik uiteindelijk zat. Dit een aantal keren herhaald en consequent blijven doen en nu is het afgelopen. Als ik opstap is er geen spanning en staat hij keurig stil totdat ik zeg dat hij weer lopen mag.

Misschien heb je er wat aan. Sorry als ik soms niet helemaal duidelijk ben, als je nog vragen hebt zie ik het wel ;)

Succes

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:48

Urielle schreef:
Een angstig paard zoekt steun, maar die van mij (en misschien die van TS ook?) kent/kende paniekaanvallen en dan zit er volgens mij een grote rode vlek voor de ogen, waardoor ze niet meer op hun eigen veiligheid of die van een ander letten.

Zo kan je idd omschrijven hoe Rocky dan is (die flashback gedrag).. Zoek niks steun maar slaat in een paniek die voor iedereen en vooral hemzelf niet meer veilig is..
Maar of ik het als angst zou omschrijven.. om de 1 of andere reden gaat hij dan extreem..Na zo'n aanval staat hij er heel nogal "rustig" bij (weet niet hoe te omschrijven, maar ik haal geen bibberend onrustig, blazende pony terug na zijn paniek), alleen nog extra alerter dan dat hij al was, vinnigern en schrikerige en ik moet nog meer opletten dan ervoor, als ik dan niet zelf alert ben gaat hij nogalmaals over in paniek...(dan kan hij al gaan lopen bij een vogel die toevallig voorbij vliegt, of een blaadje papier die net opwaait... van de gekste dingen zeg maar..)

Hier ergens gelezen van zoek een ruiter die handig is om op te stijgen mijn antwoord daarop:
nja sorry maar bij Rocky is het in 1 sec gebeurd.. wil je het heel vlug proberen dan lig je zeker op de grond en maakt in zijn geval alles nog veel erger.. rustig aanpak werkt bij hem dit heeft al meerdere problemen van de baan geholpen... vlug vlug betekend voor hem ook vlug vlug paniek ;)

@KiWiko: Het is niet zo dat hij wint na zo'n aanval.. ik blijf altijd net zolang doordoen tot dat ik heb wat ik wou, ondertussen weet hij dit al en geeft hij zich al heel vlot over.. (waar ik in het begin toch soms een lange tijd over deed).. Stel dat hij bij het opstijgen problemen heeft gemaakt, dan doe ik een net zolang verder tot dat ik er netje op kan gaan zitten..
Hij krijgt uiteraard op tijd zijn beloningen, want dit is natuurlijk het belangrijkste als hij het goed doet..

Grondwerk lessen geef ik idd..(verschillende methode's) maar ik kijk vooral naar het probleem en naar het karakter van het paard om verschillende situatie's te gaan oplossen.. en het toppunt is dat ik al paarden met dergelijk probleem heb aangepakt, alleen waren die nooit zo extreem als Rocky en hadden die ook maar dat enige als probleem. Bij Rocky liggen er vele dingen gevoelig, waar ik nog alle dagen aan werk...

De tip van Sharon_Quiz is heel goed bij paarden die het enkel maar op een drafje of galopje zetten.. maar werkt niet bij Rocky..

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:30

ja dat is wel heel gevaarlijk
ik zou het ook proberen als iemand hem vasthoudt
mssn moet je gewoon zacht gaan zitten in het zadel

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:55

met welke methodes werk je, kiva?
Ik zou toch hulp zoeken bij iemand die net een stapje verder is, misschien net een iets betere timing heeft etc.
Een probleem dat compleet hetzelfde oogt, kan bij verschillende paarden totaal andere onderliggende oorzaken hebben, dus ook een totaal andere tijdschema nodig hebben.
Als je zegt dat rocky gevoelig is voor veel dingen, zou ik eerst daar aan gaan werken.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:19

Wat ik dee bij mijn paard die ging stappen/draven als ik opstapte is stelling naar binnen, zodat die met zijn hoofdje naar jou kijkt, hij kan dan niet wegrennen (alleen maar een rondje draaien).

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:24

Heeft je pony geen last van kissing spines? Op en afstijgen is dan het meest vreselijke voor zo'n dier.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:11

Toch ga ik hier ook een deel mee met "Kiwiko", en "uriele" is zeker ook een mogelijkheid idd, maar ik zou toch als eerste werk het paard eens extra op zijn goed gedrag gaan zetten, supper consequent en dus niks anders meer toelaten.
Als je merkt dat hij er vandoor zou willen gaan is het jouw taak ervoor te zorgen dat hij daar niet meer in kan lukken, door middel van een goeie henstenketting of zelfs een stalen ring, maar als hij probeert er onderuit te muizen, hem begrenzen en dadelijk extra aan het werk zetten maar dan onder jouw leiding en dit tot hij weer braaf luisterd.
Dus kort samengevat; idd overbluffen en aanpakken, maar nooit boos worden, want je moet ook kunnen belonen voor elke goede stap.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:27

er zit ook een hele, hele dunne scheidingslijn tussen wat Urielle zegt en ik zeg.

Ik weet dat ze bestaan zulke paarden.......... maar ik weet ook dat 95% gewoon onopgevoede, respectloze dieren zijn die het altijd op kracht hebben kunnen winnen.

In mijn verdediging zeg ik dan dat een paard JUIST leiding nodig heeft bij angst of paniek........ een rotsvast iets waar hij altijd op kan bouwen, waar die van weet wat die aan dat persoon heeft. En ook dat bereik je slechts met duidelijke grenzen :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:34

aeolusnr1 schreef:
Toch ga ik hier ook een deel mee met "Kiwiko", en "uriele" is zeker ook een mogelijkheid idd, maar ik zou toch als eerste werk het paard eens extra op zijn goed gedrag gaan zetten, supper consequent en dus niks anders meer toelaten.
Als je merkt dat hij er vandoor zou willen gaan is het jouw taak ervoor te zorgen dat hij daar niet meer in kan lukken, door middel van een goeie henstenketting of zelfs een stalen ring, maar als hij probeert er onderuit te muizen, hem begrenzen en dadelijk extra aan het werk zetten maar dan onder jouw leiding en dit tot hij weer braaf luisterd.
Dus kort samengevat; idd overbluffen en aanpakken, maar nooit boos worden, want je moet ook kunnen belonen voor elke goede stap.

ja joh, lekker met een hengstenketting aan de gang, daar krijgt het paard echt vertrouwen van |o