hoe zouden jullie die paard rijden ??? graag tips en advieze

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

hoe zouden jullie die paard rijden ??? graag tips en advieze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:59

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie het volgende paard te rijden.?? en graag tips waar ik wat mee kan.

mijn paard is een druk vurig paard en is zeer gevoelig voor het been. Ene keer accepteert ze het been beter als de andere keer. En komt zo op aanlegging van het been terug. Vaak is het probleem gaat ze knabbelen op bit en ben ik de verbinding kwijt :? Ook is ze erg op de voorhand en gebruikt ze de achterhand te weinig.

de stap : is flink voorwaarts met af en toe nagevelijk stukken tussen door. Zij zet niet genoeg haar achterbeen onder de massa. Paard is erg op de voorhand. Als ze neerwaarts loopt gaat ze heel veel knabbelen zodat je eigenlijk je 'druk" weer kwijt bent. En stapt ze dus weer in een sneller tempo weg. Wanneer ik steeds ga terug houden naar halthouden en geef haar weer meer teugel gaat ze weer sneller.

de draf : Begint ze vaak snel, ik probeer haar altijd terug te rijden op volte te zetten ( deze te openen en te verkleinen). Maar dan dat been weer eventjes is aan been en aan de teugel. en dan plots schrikt ze en rent er vandoor ( ook op de volte ) Ze is wel weer na enkele passen terug, maar ben ik mijn verbinding kwijt. Als ik teveel mijn been aanleg zwaait ze ook nog eens maar haar staart. Ook in de draf zet ze haar achterbeen er niet voldoende onder de massa. Ik vind het ook zeer moeilijk om haar in de draf terug te rijden omdat mw haar eigen gangetje vaak aanhoud. ( tips)

de galop : Geef ik haar de ruimte om aan te galopperen gaat in de eerste instantie goed ( weinig druk met het been) en vervolgens doet ze net of ze schrikt en ben ik haar eveneens weer kwijt. In de galop heeft ze erg snel de neiging om zich op te kroppen en geef ik haar meer teugel dan heeft ze weer de kans om gas te geven. Ze verkleind zelf de volte op
ik word er beetje moe van af en toe ;(

Wie kan me helpen met die paard en heeft tips.

Ik rijd altijd op een volte om dat mw eigenlijk bang is een bepaalde hoek en daar gewoon niet doorheen wil. Vaak verlies ik de constante druk zowel met been als de teugel. Ze probeert er er steeds onderuit te komen.

aan haar rug ligt het niet meer heb haar 3 x bij osteopate gehad en de wervels zitten nu allemaal goed.
Heb net een ander zadel aangeschaft wat goed ligt.

Het is een beetje moeilijk allemaal aan worden ( ga wel as zaterdag les rechtrichten doen)

wie o wie ik hoor het graag maak me blij *D ( ik hoef niet weten of ik wel of geen band met paard heb ) ( want dat zit wel goed)

Famke29

Re: hoe zouden jullie die paard rijden ??? graag tips en advieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:50

Ga lessen met je paard zodat je goede hulp hebt en advies kan krijgen met de dingen waar je tegenaan loopt, blijf haar in ek geval voorwaarts drijven en wees consequent, probeer bijv. met die volte elke keer iets dichter bij de hoek te komen die ze eng vindt. Hoe lang heb je het zadel nu? Ook een nieuw zadel moet je evt. na een half jaar even laten nakijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:52

Als eerste neem idd les. Daarna moet je toch proberen om meer met been te rijden, hoe voorwaarts ze ook is.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:21

Hoe lastig het ook lijkt, probeer toch gewoon je been eraan te houden. Mijn instructrice zegt altijd, een flegmatiek maar moet je met weinig been rijden en een vlug paard met veel been. Veel mensen doen het andersom, die neiging heb je gewoon snel.
Maar hoe minder been jij gebruikt, hoe heftiger de reactie is áls je been geeft. Als je gewoon je been eraan houdt, zal je paard misschien eerst even wat feller worden, maar als jij gewoon constant contact met je been houdt, ebt dit snel genoeg weg. En je zal haar uiteindelijk toch met je been naar je hand moeten kunnen rijden..
Succes in ieder geval!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:54

dat zegt idd mijn eigen intructrice ook maar was gewoon benieuwd naar jullie reacties. Ik ga er wel meer opletten om mijn been meer aan te leggen bedankt *D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:58

Ik denk dat je in die les rechtrichten genoeg gaat leren :)
Krijg je daar nog meer lessen in?
En van wie?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:01

Ik zou het paard eerst even longeren voordat je gaat rijden, en idd les nemen je doet vaak meer verkeerd als je zelf denkt.

Succes.

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:08

Ik heb zelf ook 2 drukte makers (de rest van mijn pony's/paarden is wel rustig) die ook willen dribbelen enzo en waar ik mijn benen niet kon aanleggen. Nu ben ik dit gewoon gaan doen. In het begin moeilijk, omdat ze dan weleens wegschoten. Maar na veel oefenen gaat het steeds beter! Ik heb nu ook les van Jos van der Wal, hij is internationaal jury en geeft echt super les. Hij werkt eerst op de basis, dat het paard op de achterhand komt en nageeflijk is enzo. Daarna komen pas de oefeningen. Weet niet waar jij woont. Hij woont geloof ik in Stroe. Hij is het lessen waard!

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:08

Ik ga dit even volgen, want zon soort paard rijd ik ook!

Die van mij is ook erg voorwaarts, maar loopt veel op de voorhand en het is af en toe net alsof ik een stuk beton in m'n handen heb.

Ben druk bezig met veel overgangen rijden en rijdt ook veel voltes etc.

Het is niet m'n eigen paard en ze is door veel verschillende mensen al gereden. De eigenaar (man) zelf heeft haar ook gereden en heeft haar altijd op kracht naar beneden gereden.

Het gaat hier om een 7-jarig merrie.

obione

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:14

Hoi,
lastig hoor zo'n één. Maar probeer met been aan je paard te rijden. Doe je dat niet dan wordt de schrik reactie en het vluchten erger. Het is altijd moeilijk om een paard te rijden dat het bit afknabbelt en je geen druk meer hebt in je hand.Vaak lopen deze paarden dan achter de loodlijn en kun je niet zo veel meer. been geven is dan vaak het advies en met de neus er weer uit rijden. Makelijker gezegt dan gedaan.
Los je problemen op met je instructeur, want alleen op je verhaal kunnen we je wel advies geven maar in de praktijk kan het heel anders uitpakken.
wees in iedergeval duidelijk in je hulpen, rem je paard duidelijk af met je zit en dan pas je hand. maar durf bij een goed reactie ook je hand te ontspannen. Want hoe meer jij sluit hoe meer je paard waarschijnlijk vlucht gedrag vertoont.
Ook het alleen rijden op de volte, moet je niet doen. vergroot de volte en snij de eerste tijd de hoek af waar ze bang is.

heel veel succes

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:23

Zoek eerst maar eens de ontspanning op met je paard. En vaak begint dat bij jezelf. Maar vooral je been eraan houden is belangrijk. Niet je benen afsteken, want des te heftiger zal je paard reageren als ineens wel aanlegt. Lengte zoeken in de hals, dus denken aan halsstrekken maar met druk op de teugels. Niet trekken natuurlijk.
Veel stappen, kleine stukjes draven of galopperen en dan weer terug naar stap en altijd weer de lengte opzoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:06

Veel overgangen rijden, veel been eraan (dat ie niet vluchterig meer is aan het been) en heel zwart-wit rijden. Naar voor is naar voor en terug is terug en niet anders

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:56

ik heb hier heel veel positieve reacties op bedankt
ga maar eens beginnen dat ze moet wennen aan mijn been en dat ik ontspannen moet gaan zitten ( ik weet het is moeilijk maar zit ook verleden van ons beiden in )
ga me best doen :D :D
en ik ga recht richten met brigitte uit noordholland

Zoeferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:55

Hee ik heb hetzelfde als ie niet goed met zijn achterhand loopt probeer dan heel veel voltes te rijden hierdoor werkt hij en goed met de achterhand en hij mindert vaart ik zou als je oefent met been op de volte blijven dan kan er bijna niks gebeuren en wat belangrijk is is jij bepaald! Let ook goed op je zit zit je echt of ga je naar voren zitten als hij sneller gaat? Echt zitten helpt super goed & tempowisselingen helpen ook en misschien kan je een gogue aanschaffen? Deze helpt goed doordat de pony niet naar binnen kan lopen en zijn hoofd niet omhoog kan door hierdoor loopt ie met zijn rug en kan ie ook wat moeilijker vooruit het is ook een remmiddel

Veel succes;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:33

Het topic is 6 jaar oud :-)