Aantikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 23:41

Mijn draversmerrie tikt regelmatig met haar achterhoeven haar voorhoeven aan. Ze staat sinds 2 jaar op 'gewone' rijpaard ijzers. Daarvoor werd ze enkel bekapt en had ze er nooit last van. Helaas moet ik haar laten beslaan aangezien zij anders door de vele arbeid zeer gevoelig gaat lopen. Ze doet het zowel in stap als in draf, ook als ik met haar aan de hand loop. Ze heeft een zeer krachtige achterhand, waarbij vermoed wordt dat ze dit met haar voorhand niet goed bij kan benen en daardoor oa zichzelf aantikt. Ik heb op bokt wel al de zoekfunctie gebruikt, maar kon zo snel geen bruikbare tips hierover vinden. Iemand nog ideeen hierover?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:13

Kun je geen lichtgewicht Aluminium ijzertjes laten onderslaan?
En anders beenbescherming en springschoenen aan doen zodat ze zichzelf niet verwond....

lailapri

Re: Aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:22

haar voorbeen moet sneller worden misschien de hoefsmid vragen of hij een ijzer heeft waarbij ze beter kan afrollen?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:07

maikeltje schreef:
En anders beenbescherming en springschoenen aan doen zodat ze zichzelf niet verwond....
Sowieso ben ik geen voorstander van beenbescherming en al dat soort troep. Mn paardje heeft een zeer gevoelig huidje en ik ben bang dat ze daar alleen maar schuurplekken van krijgt. Buiten dat, ze verwondt zichzelf niet, omdat ze enkel haar voorhoeven aantikt. Ik wil juist op zoek gaan naar het aanpakken van de oorzaak, geen symptoombestrijding.
Ik kan inderdaad wel overleggen met mn hoefsmid om bij de voorhoeven aluminium ijzers of ijzers die makkelijker afrollen te laten beslaan. Hoewel ik bij aluminium ook weer mn twijfels heb, aangezien deze slijten als een gek.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:08

Van springschoenen krijgt mijn paard geen schuurplekken hoor, dus dat zal wel meevallen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:29

noviceh schreef:
maikeltje schreef:
Sowieso ben ik geen voorstander van beenbescherming en al dat soort troep. Mn paardje heeft een zeer gevoelig huidje en ik ben bang dat ze daar alleen maar schuurplekken van krijgt. Buiten dat, ze verwondt zichzelf niet, omdat ze enkel haar voorhoeven aantikt. Ik wil juist op zoek gaan naar het aanpakken van de oorzaak, geen symptoombestrijding.
Ik kan inderdaad wel overleggen met mn hoefsmid om bij de voorhoeven aluminium ijzers of ijzers die makkelijker afrollen te laten beslaan. Hoewel ik bij aluminium ook weer mn twijfels heb, aangezien deze slijten als een gek.

Maar dan tikt ze dus ook de bal van d'r voorvoet aan. Geloof me, daar wil je geen wondjes op :n
En je hebt toch ook neopreen beenbescherming, kan je paard daar ook niet tegen?

Die van mij heeft ook een gevoelig huidje maar mijn ervaring is dat de huid op die plekken in de loop der tijd zich wel aanpast.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:00

Ik rij veel in de duinen/bos, waarbij kans bestaat dat er rotzooi tussen beenbeschermers ed komen die vervolgens weer wonden kunnen gaan veroorzaken. Dus met bijvoorbeeld springschoenen rijden wil ik sowieso niet. Overgens zoals ik al zei ben ik geen voorstander van het bestrijden van symptomen, maar wil ik juist de oorzaak aanpakken. Het gaat me namelijk niet enkel om de kans op wonden te verkleinen, maar ook om de achterbenen te ontlasten die nu elke keer een klap krijgen.
Dus liever meer tips over hoefbeslag ed.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:10

Een paardje wat ik rijd heeft dit ook lange tijd gedaan. We zijn begonnen met het aanpassen van het beslag. Het achterijzer hebben we wat verder terug gelegd, en aan de voorkant het beter af laten rollen.
Verder ben ik in mijn training gaan kijken. Hij loopt erg makkelijk op de voorhand, waardoor het niet weg kunnen met het voorbeen wel heel lastig wordt. Ik ben hem iets hoger in gaan stellen, wel goed door zijn lijf, en wat meer op de achterhand gaan zetten. Zelf ook mooi terug blijven zitten en niet meevallen naar voren. Dit heeft bij mij heel erg geholpen en het tikken doet hij bijna nooit meer, tenzij zijn hoeven te lang worden of hij op de voorhand valt.
Beenbescherming gebruik ik ook niet, hij tikt absoluut niet tegen de bal van zijn voet.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:03

Dank voor je tips! Mijn merrie tikt dus ook haar hoefballen niet aan, maar de onderkant van haar voorhoef. Ze heeft het aantikken ook bij het lopen in het land, longeren en rijden. Daarbij train ik veel in de duinen, waarbij ik met een losse teugel rij. Maar mocht ik nog een keer overwegen om in de bak te gaan rijden, zal ik jouw tips eens gaan proberen!